نوروزنامه ۹۹/ کارشناس مسائل خاورمیانه:

تحریم ایران چیزی به ایالات متحده اضافه نمی‌کند/ ترامپ ۱۵ موضع درباره کرونا داشته است/ بعید می‌دانم با ترامپ و پمپئو تحریم‌های ایران برداشته شود

۱۳۹۹/۰۱/۱۱ - ۰۹:۵۹:۱۵
کد خبر: ۹۸۲۵۳۶
تحریم ایران چیزی به ایالات متحده اضافه نمی‌کند/ ترامپ ۱۵ موضع درباره کرونا داشته است/ بعید می‌دانم با ترامپ و پمپئو تحریم‌های ایران برداشته شود
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: بعید می‌دانم با ترامپ و پمپئو تحریم‌های ایران برداشته شود، تحریم‌هایی که بیشتر برای تبلیغات و ایجاد فضای روانی است.

«صباح زنگنه»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت: تحریم‌های جدید نشان داد دولتمردان آمریکا هنوز خود را در معادلات بین‌المللی سهیم می‌دانند. آنها همچنان بر طبل تحریم‌ها می‌کوبند و تصور می کنند بدین وسیله می‌توانند، اذهان را در داخل و خارج منحرف و مشکلات‌شان را در منطقه حل کنند.

او ادامه داد: این تحریم‌ها چیزی از جمهوری اسلامی کم نمی‌کند و چیزی هم به ایالات متحده آمریکا اضافه نمی‌کند. این اقدام آمریکا تبلیغات رسانه‌ای است و اهداف دیگری مدنظرشان است. در این شرایطی که کل جهان با یک بیماری گسترش یافته درگیر است دست زدن به چنین اقدامی و تحریم برخی شرکت‌ها و افراد در ایران و عراق، معنا و مفهومش لجاجت آمریکا برابر واقیعت است. آمریکا مانند یک کودک برابر دعوت همه جهانیان به همکاری دسته جمعی برای مقابله با بلای جهان گستر و پاندمیک، لجاجت می‌کند که این نشان از فقدان تعقل و مدیریت صحیح در شرایط بحرانی است.

زنگنه مطرح کرد: تاکنون به‌رغم دعوت برخی کشورها، سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت جهت رفع تحریم‌ها حداقل در این مدت زمانی که کشورها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، علائم مثبتی از آمریکایی‌ها دیده نشده است. آمریکا مدعی است در جلسه‌ای که در جی ۲۰ اعلام آمادگی کردند تا در سطح جهانی همکاری داشته باشند اما همچنان  برخلاف جهت همکاری و در یک واگرایی، به سر می برند.

او اضافه کرد: بعید می‌دانم این اقدامات برای لغو تحریم‌ها علیه ایران بتواند موثر واقع شود. آمریکا از جهت سیاسی، تبلیغاتی و مسائل انسان دوستانه فشار زیادی وارد کرده و باید منتظر ماند آیا آمریکا به این عقلانیت خواهد رسید و دست از لجاجت و اقدامات کودکانه برمی دارد یا نه.

زنگنه در پایان گفت: مسئولین که فعلاً در آمریکا بر سر کارند همکاری در مسائل زیست محیطی و انسانی از خود نشان ندادند. خروج از برجام و خروج از معاهده پاریس نشان داد آنها فهم درستی از مسائل زیست محیطی که می‌تواند فراگیر باشد ندارند. در مورد ویروس کرونا هنوز آمریکا فهم درستی از مسئله ندارد. ترامپ در مدت کوتاه تشخیص ویروس کرونا در آمریکا ۱۵ موضع‌گیری داشته است. بعید می دانم با ترامپ و پمپئو تحریم‌های ایران برداشته شود، تحریم‌هایی که بیشتر برای تبلیغات و ایجاد فضای روانی است. آنها می‌خواهند هم در منطقه و هم در سطح سازمان ملل صداهای زیادی که نسبت به سیاست‌های آمریکا بلند شده است را کمرنگ کنند. 

نظر شما