معاون اول رئیس‌جمهور:

نخبگان برای بررسی تبعات کرونا تیم‌ تشکیل دهند/ دولت در بخش اقتصادی در شرایط سختی است/ کاهش ۷۰ درصدی سفر با هواپیما

۱۳۹۹/۰۱/۱۳ - ۱۲:۱۶:۴۰
کد خبر: ۹۸۳۲۹۰
نخبگان برای بررسی تبعات کرونا تیم‌ تشکیل دهند/ دولت در بخش اقتصادی در شرایط سختی است/ کاهش ۷۰ درصدی سفر با هواپیما
معاون اول رئیس جمهور گفت: با اشاره به اینکه وزیر راه امروز در گزارشی از کاهش سفر‌های ریلی با حدود ۹۴ درصد، اتوبوس ۷۵ درصد و هواپیما با ۷۰ درصد کاهش خبر داد، گفت: سفر‌های جاده‌ای نیز کاهش چشمگیری داشته و امروز که سیزده بدر بود و به صورت طبیعی مردم ایران به طبیعت می‌رفتند، چراکه جزو آیین‌های ایرانی است، اما در خانه ماندند و امیدواریم نحسی کرونا در این ایام از ملت ایران دور شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهور، در حاشیه جلسه هیات دولت با تشکر از مردم برای عمل کردن به توصیه‌های دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: این ایام، ایام پرتردد و پرسفر برای ملت ایران بود، اما سفر‌ها کاهش چشمگیری داشت و ماندگاری مردم در خانه امروز سیزدهم فروردین در سراسر کشور قابل توجه بوده است که از ملت ایران صمیمانه تشکر می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه وزیر راه امروز در گزارشی از کاهش سفر‌های ریلی با حدود ۹۴ درصد، اتوبوس ۷۵ درصد و هواپیما با ۷۰ درصد کاهش خبر داد، گفت: سفر‌های جاده‌ای نیز کاهش چشمگیری داشته و امروز که سیزده بدر بود و به صورت طبیعی مردم ایران به طبیعت می‌رفتند، چراکه جزو آیین‌های ایرانی است، اما در خانه ماندند و امیدواریم نحسی کرونا در این ایام از ملت ایران دور شود.

جهانگیری با اشاره به اقدامات مهمی که با کمک مردم انجام گرفته است، افزود: در همین هفته از بیمارستان امام حسین (ع) تهران بازدید داشتم که در برخی روز‌ها تا ۲۳۷ بیمار بر روی تخت بستری بودند، اما امروز این رقم به ۱۳۰ تخت کاهش پیدا کرده است، این غیر از تخت‌های جدیدی است که اضافه کرده بودند تا در صورت ضرورت استفاده شود.

وی گفت: خوشبختانه روند شیوع کرونا به صورت بهتر شدن پیش می‌رود و مردم و همه دستگاه‌ها پای کار آمده اند و انسجام بزرگی شکل گرفته از دستگاه‌های حاکمیتی و نیرو‌های مسلح گرفته تا صدا و سیما و همه دستگاه‌های دولتی، چراکه امروز موضوع اصلی کشور کرونا و سلامت مردم است و دولت با این اولویت پیش می‌رود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: درست است که کرونا تبعات بسیار زیادی در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت و ما باید از الان هم در دولت و هم از دانشگاه‌ها و نخبگان دعوت کنیم که روی مسایل تبعات کرونا تیم‌هایی تشکیل دهند و نظرات خود را در اختیار دولت قرار دهند، تا بتوانیم بعد از کرونا باتوجه به اتفاقاتی که می‌افتد برنامه‌های دقیق تری تدوین کنیم.

جهانگیری همچنین گفت: در بخش اقتصادی دولت در شرایط سختی است، مردم شرایط دولت را بهتر از بقیه می‌دانند، دولتی که برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفته و مهمترین منابع درآمدی کشور که نفت و صادرات غیرنفتی بوده در فشار آمریکا با کاهش روبرو شده است و بخش زیادی از منابع درآمدی مان در طی سال‌های گذشته از دست داده بودیم و این از دست دادن اثرش را روی تامین نیاز‌های مردم و بودجه گذاشته است با این حال تلاش دولت این بود که با شرایط تحریم بتوانیم شرایط کشور را به نحوی مدیریت کنیم که هم بودجه منابع خودش را تامین کند.

وی عملکرد بودجه در سال ۱۳۹۸ را عملکرد بسیار مناسبی از نظر منابع درآمدی و هزینه‌ای دانست و افزود: حتی در شورای عالی هماهنگی تصویب کرده بودیم که سقف بودجه تا ۳۸۶ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کند نسبت به مصوب که ۴۴۸ هزار میلیارد بود، اما چیزی که عملا اتفاق افتاد، ۴۴۱ هزار میلیارد تومان بود. معنای آن این بود که دولت راهکار‌هایی پیدا کرده که بتواند منابع بیشتری به دست بیاورد و در واقع تعهدات و مطالباتی که وجود داشت بتواند پرداخت کند.

جهانگیری گفت: در سال ۹۹ به بخش بودجه به صورت جدی می‌پردازیم و امروز وزیر نفت در دولت گزارش داد که سال گذشته در چنین ایامی ما حدود ۱۰۰ میلیون لیتر روزانه مصرف بنزین داشتیم، اما الان چیزی حدود ۴۲ میلیون لیتر مصرف بنزین داریم.

وی افزود: ظرفیت پالایشگاه‌ها مساله جدی است، بنزینی که باید تولید شود مساله اصلی است و قیمت‌های نفت خام به شدت کاهش پیدا کرده و این کاهش روی فرآورده‌های نفتی هم اثر خود را گذاشته است و صادرات بنزین و گازوئیل و فرآورده‌هایی از این دست از مسایلی است که با این حجمی که ما تا الان مصرف نداریم و ذخیره می‌شود، باید برایش راهکار جدیدی پیدا کنیم تا بتوانیم بفروشیم و نیاز‌های بخش‌های مختلف را تامین کنیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: تمرکز اصلی دولت بر این است که بتواند منابع ارزی و ریالی برای نیاز‌های سال ۱۳۹۹ را تامین کند و این نیاز‌ها اضافه شده هم در مساله اقتصادی که بنگاه‌هایی که به شدت آسیب دیدند، بخش‌های وسیعی از کشور در بخش خدمات و تولید محدودیت‌هایی اعمال کردیم و یا اینکه در برخی مواقع محدودیت اعمال نشد، اما شرایط طبیعی کرونا این بود که کار اقتصادی آن‌ها ضعیف شود و بر این اساس چیزی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در ستاد اقتصادی هفته گذشته دولت تصویب شد که به صورت تسهیلات پرداخت شود.

جهانگیری افزود: از مردم خواهش می‌کنیم افرادی که می‌شناسند و نیازمند هستند را معرفی کنند.

وی با اشاره به تصویر منتشر شده در فضای مجازی گفت: در روز‌های گذشته در فضای مجازی پیرمردی نشان داده شد که می‌خواهد پنیر بخرد، اما پول ندارد که این امر دل هر انسانی را به درد می‌آورد، زیرا کسی را می‌بینیم که به یک موضوع خوراکی نیاز دارد و تامین نشده است. ما برای این افراد فکر کردیم و گفتیم ۳ میلیون نفری که هیچ جا مشغول نبودند و به کار‌های حاشیه‌ای اشتغال داشتند، اعتباری اختصاص دادیم که هر ماه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کمک کنیم تا زندگی آن‌ها آسیب نبیند. این افراد نیازمند اگر معرفی شوند وزارت تعاون تحت پوشش قرار می‌دهد.

جهانگیری از خیران جامعه خواهش کرد در این ایام به اینگونه افراد که ممکن است از چشم دولت دور بمانند کمک کنند و نهاد‌های حمایتی، کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز به این اقشاری که تحت پوشش نیستند، ولی نیازمندند، توجه جدی کند.

وی با بیان اینکه برای بنگاه‌های کوچک و متوسط و بزرگ فکر شده است، افزود: ۷۵ هزار میلیارد تومان برای این بخش با سود ۱۲ درصد و دو سال پرداخت فکر شده و امیدواریم کسی بیکار نشود و برای کسانی که کار خود را از دست می‌دهند ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری کمک شود تا بتوانند این افراد را تحت پوشش قرار دهند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین گفت: کالا‌های مورد نیاز بخش بهداشت و نیاز‌های ضروری مردم تامین شده و هم برای تامین ارز و ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی کالا‌ها صحبت خواهیم کرد و اطمینان می‌دهیم که دغدغه‌ای نداریم و الان هم اگر برخی کالا‌ها گفته می‌شود از ذخایرمان داریم، استفاده می‌کنیم همین الان ورودی‌هایی که بنادر داریم بیش از ذخایری است که مورد نیازمان است تا آن‌ها را هم به موقع تامین خواهیم کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز