نوروزنامه ۹۹؛ / کارشناس بازار مسکن:

مسکن وارد یک دوره رکودی جدید شده‌ است/ چرخه‌های رکودی مسکن در ایران چند سال طول می‌کشد؟

۱۳۹۹/۰۱/۱۵ - ۰۹:۲۵:۳۶
کد خبر: ۹۸۳۶۷۶
مسکن وارد یک دوره رکودی جدید شده‌ است/ چرخه‌های رکودی مسکن در ایران چند سال طول می‌کشد؟
کارشناس بازار مسکن گفت: معمولا چرخه های رکودی مسکن در ایران پنج یا شش سال طول می‌کشد که نیمی از این دوره به افزایش قیمت اختصاص دارد و نیم دیگر آن نیز این است که قیمت ها یک توقف نسبی را تجربه خواهند کرد.

«مهدی سلطان محمدی» کارشناس بازار مسکن، در گفتگو با برنا درباره وضعیت بازار مسکن گفت: تجربه‌هایی مثل طرح مسکن مهر نشان می‌دهد که دولت تولید کننده خوبی برای مسکن نیست.

او با تاکید بر اینکه ساخت و عرضه مسکن وظیفه دولت نیست، خاطر نشان کرد: سهم دولت‌ها در تولید مسکن همواره زیر 5 درصد بوده و بیش از 95 درصد عرضه مسکن توسط بخش خصوصی صورت گرفته‌ است.

به گفته سلطان محمدی دولت باید نقش هدایت کننده در بازار مسکن ایفا کند و اگر می‌خواهد اثر گذار باشد در گام نخست باید تورم عمومی را کنترل کند چرا که در شرایط تورمی قیمت همه کالاها افزایش می‌یابد.

این کارشناس مسکن خاطر نشان کرد: ظرفیت های تولید مصالح در کشور ما بسیار بیشتر از نیاز ما به یک میلیون مسکن است. حتی کشور نیروی کارآزموده و قوی در این زمینه دارد که می‌توانند به بهترین شکل ممکن مسکن مورد نیاز جامعه را بسازند.

او افزود: با توجه به روندهایی که بازار مسکن در دوره های قبلی طی کرده و چرخه های رونق و رکودی که این بازار تاکنون داشته است، به نظر می‌رسد که مسکن وارد یک دوره رکودی جدید شده‌ است.

سلطان محمدی ادامه داد: معمولا چرخه های رکودی مسکن در ایران پنج یا شش سال طول می‌کشد که نیمی از این دوره به افزایش قیمت اختصاص دارد و نیم دیگر آن نیز این است که قیمت ها یک توقف نسبی را تجربه خواهند کرد.

او مشکل اصلی مسکن را این موضوع دانست که دولت ها نتوانسته‌اند نقش اصلی خود را به خوبی ایفا کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز