گزارش روز؛

وقتی کرونا هم سیاسی می‌شود

۱۳۹۹/۰۱/۱۶ - ۰۸:۴۱:۲۹
کد خبر: ۹۸۳۸۴۷
وقتی کرونا هم سیاسی می‌شود
ادامه بحران کرونا در کشور، کار جدی و وقف تلاش همه جانبه دولت را به همراه داشت. بیم آن بود که تعطیلات عید و آمد و شدهای نوروزی شیوع این بیماری را دوچندان کند. در این حوزه نیز وزارت بهداشت با اطلاع‌رسانی به موقع از طریق سامانه v.behdasht از مردم دعوت کرد تا در خانه‌های خود بمانند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ «شروع بحرانی» وجه مشترک سال 98 و 99 تا به امروز محسوب می‌شود. سال 98 با بحران سیل آغاز شد و سال 99 با بحران جهانی اپیدمی کویید19. 

حسن روحانی، رئیس جمهور، روز 27 اسفند در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر این که همه باید در پویش «در خانه می‌مانیم‌» شرکت فعال داشته باشند، اعلام کرد «دولت در تعطیلات عید تعطیل نیست.»

روند کاری رئیس‌جمهور و هیات وزیران با شدت بیشتری ادامه یافت. رئیس‌جمهور در نخستین روز سال 99 پس از انتشار پیام نوروزی و تبریک سال نو به مقام معظم رهبری و مراجع تقلید عظام، با حضور در دفتر کار خود، در ارتباط ویدئوکنفرانسی ضمن گفتگو با سه استاندار کشور، با مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک فرماندهی پلیس راهور ناجا، سه بیمارستان و مرکز درمانی در استان‌های خراسان رضوی، گلستان و سمنان و همچنین یک واحد تولیدی پارچه‌های بیمارستانی یکبار مصرف و ماسک، در جریان اقدامات انجام شده برای درمان بیماران کرونایی و همچنین اجرای پروتکل‌های بهداشتی و کنترل ترددها و وضعیت راه‌های کشور در ایام تعطیلات قرار گرفت.

در همین روز رئیس‌جمهور در پیامی خطاب به مردم آمریکا، شکست کووید- 19 را یک «وظیفه» جهانی دانست و هشدار داد در شرایط یک «همه گیری» خطرناک جهانی، تهران و پاریس و لندن و واشنگتن فاصله چندانی ندارند و هر سیاست کوته‌بینانه و خصمانه‌ای که بخواهد موجب تضعیف نظام پزشکی و محدویت منابع مالی در مدیریت بحران در ایران شود، تاثیر مستقیم بر روند مبارزه با این «همه گیری» در سایر کشورها خواهد داشت.

ادامه بحران کار جدی و وقف تلاش همه جانبه دولت را به همراه داشت. بیم آن بود که تعطیلات عید و آمد و شدهای نوروزی شیوع این بیماری را دوچندان کند. در این حوزه نیز وزارت بهداشت با اطلاع‌رسانی به موقع از طریق سامانه v.behdasht از مردم دعوت کرد تا در خانه‌های خود بمانند.

حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در روز دوم سال بر همین امر تاکید کرد و از مردم خواست تا از تردد غیرضروری خودداری کنند.

با ادامه روند سفرهای نوروزی، تب‌سنجی از مسافران در عوارضی اتوبان‌ها در دستور کار قرار گرفت. روحانی روز دوشنبه (4 فروردین) در اولین ارتباط ویدئوکنفرانسی، از همتی سرپرست جمعیت هلال احمر در خصوص تعداد رفت و آمد خودرو در عوارضی تهران- قم و چگونگی و انجام آزمایش و تب‌سنجی از سرنشینان خودروها سوال و بر این اساس بر لزوم کاهش مدت معطلی مردم و انجام معاینات ضروری در کمترین زمان ممکن تاکید کرد.

دومین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا روز سه‌شنبه (5 فروردین) برگزار شد. در این جلسه اعلام شد که همه مشاغل و اجتماعاتی که پیشتر تعطیل اعلام شده بود تا ۱۵ فروردین تعطیلی آنها ادامه خواهد داشت.

رئیس‌جمهور در ایام عید مجموعا چهار بار در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا شرکت کرد. همزمان ارتباط با استانداری‌ها و منخصصان نیز ادامه داشت و در دو هفته اخیر جلسه با وزرا نیز چهار بار، تشکیل شد. 

در این اثنی «محمدباقر قالیباف»، نماینده منتخب مردم در مجلس یازدهم، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‌متأسفم که به خاطر آن که به توصیۀ قبلی دلسوزان توجه نشد، مجبورم این موضوع را علنی بگویم: با خوش‌بینی و تعلل به هیچ عنوان ‎کرونا کنترل نمی‌شود. با آن که زمان از دست رفته، برای جلوگیری از تهدید بیشتر سلامت مردم "فقط" یک راه داریم: قرنطینۀ ‎شدید و اعمال محدودیت‌های ‎سراسری و موقت.»

رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت که 10 فروردین ماه تشکیل شد در پاسخ به کنایه قالیباف گفت: «این شرایط، شرایط مرید جمع کردن و شرایطی نیست که بخواهیم جنگ سیاسی بکنیم؛ بحث الان نه جنگ سیاسی، نه حزبی، نه قومیتی، نه ملیتی است؛ یک مسأله عمومی جهانی است و می‌خواهیم از این مسأله به خوبی عبور کنیم.»

علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، در حساب کاربری خود در توئیتر با هشتگ روحانی و کرونا نوشت: «روحانی خطاب به آنهایی که ممکن است دو سه ماه دیگر مقامی پیدا کنند: "خواهش می‌کنم کمک کنند. این شرایط، شرایط مرید جمع کردن نیست؛ شرایطی نیست که بخواهیم جنگ سیاسی کنیم"»

در ادامه تدبیر دولت در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و سختگیری‌ها برای ممانعت از برگزاری مراسم "سیزده به در" و با هدف جلوگیری از افزایش سفرهای برون شهری و کاهش حداکثری سفرهای درون شهری به خوبی پیگیری شد. راه‌های خروجی شهرها مسدود شد و به افراد غیربومی اجازه ورود به شهرها داده نشد، همچنین مسدودسازی ورودی پارک‌ها از تجمع مردم در روز سیزده به در جلوگیری کرد. 

حسن روحانی روز چهارشنبه (13فروردین) در جلسه هیات دولت، با اشاره به سیر نزولی ابتلا به بیماری کرونا در همه استان های کشور تصریح کرد: «مردم همه ساله آخرین روز تعطیلات نوروز را جشن می گرفتند و امسال بخاطر سلامت و صحت خودشان و همچنین هموطنان عزیزشان، ماندن در خانه را برگزیدند و رفتن به طبیعت را به فرصت مناسب آینده گذاشتند. باز هم باید از مردم خوب و عزیزمان سپاسگزاری و تشکر کنیم که هم در مراسم آغاز سال و تعطیلات نوروزی و هم در مراسم پایان تعطیلات نوروزی، همه دستور العمل های بهداشتی را مورد مراعات قرار دادند تا امروز در اکثر قاطع استانها سیر نزولی این بیماری و ویروس خطرناک را مشاهده کنیم.»

در کنار هماهنگی‌ها برای اجرایی شدن طرح‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، دولت از مسائل اقتصادی غافل نماند. در دو هفته تعطیلات عید «ستاد اقتصادی دولت» دو با تشکیل شد و بررسی ابعاد تاثیرپذیری اقتصاد کشور از شیوع بیماری کرونا در دستور کار قرار گرفت.

تأمین نیازمندی‌های کشور، هم برای بخش سلامت مردم و مقابله با کرونا و هم تأمین کالاهای اساسی، شرایط ارزی کشور، گمرکات کالاهای اساسی، تخصیص تسهیلات ارزان به کسب و کارهایی که بر اثر شیوع بیماری کرونا آسیب دیدند و ... از جمله موضوعات مطرح شده در این دو جلسه بود.

رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت برای بررسی آثار شیوع بیماری کرونا که روز پنجشنبه برگزار شد، گفت: «مراکز تولید و کسب و کار و ادارات و همه جا باید مراعات کنند. اجتماعات باز ممکن است برای مدت زمانی محدود شود و مورد نظر باشد که اجتماعات نداشته باشیم. چون هنوز تا پایان، راه کوتاهی پیش رو نداریم. البته این داستان ایران نیست، این موضوع، موضوع همه کشورهای جهان است و جهانی و در سراسر جهان است. باید مراعات کنیم.

ان‌شاءالله با مراعات و همکاری و با یاری یکدیگر و با عنایت خداوند از این مرحله عبور خواهیم کرد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز