یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

کرونا عامل افزایش همگرایی نظام بین‌الملل است/ در آینده مرگ و میر ناشی از قحطی بیش از تلفات براثر ابتلا به کرونا است

۱۳۹۹/۰۱/۱۷ - ۱۰:۴۵:۵۴
کد خبر: ۹۸۴۲۵۳
کرونا عامل افزایش همگرایی نظام بین‌الملل است/ در آینده مرگ و میر ناشی از قحطی بیش از تلفات براثر ابتلا به کرونا است
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در صورت ادامه بحران کرونا ممکن است قحطی‌های بوجود آید که مرگ و میر ناشی از آن، بیش از مرگ و میر ناشی از کرونا باشد.

«پیرمحمد ملازهی»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در رابطه با تاثیر کرونا بر روابط بین الملل به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: کرونا سرنوشت مشترکی را برای ملت‌ها بوجود آورده و نگرانی مشترکی در همه کشورهای جهان بوجود آمده است. اما در اینکه کشورهای رقیب بخواهند در سطح مردم واکنش مثبت نشان دهند و به همگرایی برسند، تردید وجود دارد چراکه بخش سیاسی قضیه با بخش افکار عمومی دنیا، هماهنگ نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: به عنوان مثال در حال حاضر ایران و آمریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی با یکدیگر مشکلات تاریخی دارند، علی القاعده در حال حاضر آمریکا باید این فرصت را برای ایران فراهم کند و آن بخشی از تحریم‌های ایران که مربوط به مسائل پزشکی و انسانی است، را لغو کند.

ملازهی با بیان اینکه «هر چند آمریکایی‌ها در لفظ اظهار می‌کنند مشکلی وجود ندارد اما در عمل مشاهده می‌شود همچنان مشکلات سیاسی سرجای خودش باقی است.» تصریح کرد: لذا برخورد حکومت‌ها با یکدیگر براساس همان مدار قبلی یعنی رقابت ادامه دارد، هر چند در ظاهر یکسری مسائل را عنوان می‌کنند اما در پشت پرده، همچنان رقابت‌های منطقه‌ای و بین‌الملل وجود دارند.

 این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه اظهار کرد: لذا از این زاویه دو نگاه متفاوت در ارتباط با کرونا در سطح جهانی وجود دارد. یک نگاه مربوط به سرنوشت مشترک ملت‌ها در برخورد با این ویروس است، این نگاه به دلیل اینکه کرونا را خطر مشترک برای جوامع انسانی قلمداد می‌کند، به سمت همگرایی جهانی گرایش دارد، براساس این دیدگاه بهره‌گیری از تجربیات مشترک برای مقابله با کرونا بسیار ضروری است.

ملازهی در پاسخ به اینکه آیا کرونا  همگرایی را در سطح بین‌المللی افزایش داده است، خاطرنشان کرد: اگر شیوع کرونا ادامه پیدا کند در نهایت همگرایی را تقویت خواهد کرد چراکه واگرایی به نفع کشورها و ملت‌ها نیست. در واقع فرار کردن از سرنوشت مشترکی که کرونا برای ملت‌ها رقم زده است به نفع هیچ کشوری نیست لذا دیر یا زود به همگرایی بیشتری در سطح بین‌الملل کمک خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص تاثیر کرونا روی اقتصاد جهانی تبیین کرد: در حال حاضر کرونا اقتصاد جهانی را دچار بحران کرده است بسیاری از شرکت‌های بزرگ مخصوصا شرکت‌های هواپیمایی زمین‌گیر شدند و در آستانه ورشکستگی قرار دارند. بسیاری از صنایع دنیا تحت تاثیر این ویروس نمی‌توانند تولید داشته باشند که مجموعه این عوامل منجر به افزایش فقر و بیکاری شده است.

ملازهی ابراز کرد: همچنین بسیاری از گروه‌های اجتماعی در سطح دنیا با مشکل تهیه مواد غذایی روبرو هستند. حمل و نفل جهانی هم دچار اختلال شده است و در برخی از مناطق دنیا خطر بروز قحطی جدی‌تر از گذشته مطرح است به نحوی که ممکن است، قحطی‌های بوجود آید که مرگ و میر ناشی از آن بیش از مرگ و میر ناشی از کرونا باشد. لذا کرونا اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان در مورد برخورد متفاوت کشورها با کرونا گفت: هر کدام از کشورها در برخورد با این ویروس واکنش منحصر به فرد خود را دارند و به نوعی هماهنگی و یا ناهماهنگی در تصمیم‌گیری‌ها در کشورهای مختلف وجود دارد. برخی کشورها به دنبال این هستند که شرایط کسب وکار عادی را فراهم کنند برخی معتقدند که عادی‌سازی ممکن است منجر به تشدید و رشد کرونا شود و ممکن است تعداد بیشتری از مردم را درگیر کند، به همین دلیل نظام بین‌الملل به جمع‌بندی واحدی در رابطه با کنترل تاثیر کرونا بر اقتصاد جهانی نرسیده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز