معاون پارلمانی رییس جمهوری:

تلاش‌های ستاد مدیریت پیشگیری از کرونای کهگیلویه و بویر احمد قابل تقدیر است

۱۳۹۹/۰۱/۱۶ - ۱۸:۳۰:۳۵
کد خبر: ۹۸۴۳۲۴
تلاش‌های ستاد مدیریت پیشگیری از کرونای کهگیلویه و بویر احمد قابل تقدیر است
معاون پارلمانی رییس جمهوری گفت: تلاش‌های مدیران استان کهگیلویه و بویر احمد در زمینه مقابله با ویروس کرونا خوب بوده و موفق عمل کردند که جای تشکر و قدردانی دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، دومین جلسه ویدئوکنفرانسی ستاد مدیریت پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا استان کهگیلویه و بویراحمد روز شنبه به ریاست حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهوری برگزار شد.

وی در این جلسه ضمن تشکر از اعضای ستاد مدیریت پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا و کسانی که پشتیبان این ستاد هستند و کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی افزود: به نمایندگی از رییس جمهور از مردم انقلابی و همیشه در صحنه استان کهگیلویه و بویراحمد به جهت همراهی با دولت در جهت کاهش آثار کرونا سپاسگزاری می‌کنم.

امیری گفت: قطعا اگر طرحی که اجرا می شود و برنامه‌هایی که دولت طراحی می‌کند در همه زمینه‌ها و عرصه‌ها همکاری و همیاری و درک مشترک بین مردم و مسوولان نباشد آن طرح به نتیجه نمی‌رسد.

معاون پارلمانی رییس جمهور با بیان این که مدیریت پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا یکی از همکاری‌های مردم با مسوولان در کل کشور بود، گفت: گزارشی که در استان از طرح فاصله گذاری اجتماعی در سیزده بدر داده شده حکایت از احساس مسوولیت و همکاری خوب مردم این استان با مسوولان استان دارد که به سهم خود و نمایندگی از رییس جمهور و اعضای دولت از مردم این استان تشکر می کنم.

وی یادآور شد: این اولین باری نیست که مردم سلحشور و عشایر این استان در صحنه حضور پیدا می کند و جایی که کشور و دولت نیاز به همکاری و همدلی داشته حضور داشته است. مردم این استان در طول چهل سال گذشته همیشه در صحنه بوده‌اند. این همکاری و همراهی پیشینه طولانی دارد که به عنوان سرمایه اجتماعی همه قدر آن را بدانیم.

امیری ادامه داد: در جلسه گذشته مطالبی مطرح شد و گزارشی که استاندار و مدیران ذیربط ارایه کردند در وهله اول حکایت از تلاش، انسجام و همدلی است که اول بین مسوولین استان، استاندار، نماینده ولی فقیه، دستگاه قضایی و نمایندگان و منتخبین و مدیران ذیربط، دانشگاه علوم پزشکی و در وهله دوم همراهی و همکاری که مردم با مدیران استان دارند بود.

معاون پارلمانی رییس جمهور با اشاره به پیگیری اخبار کرونا از استان‌ها و کشورهای دیگر گفت: مسوولین امر، وزارت بهداشت، روسای دانشگاه های علوم پزشکی در استانها، مسوولین مربوطه در سطح کشور در همه استان‌ها مقابله با ویروس کرونا را خوب مدیریت کردند و توانستند در این صحنه به نحوی عمل کنند که آسیب های ناشی از این ویروس کاهش داده و به حداقل برسانند.  

وی افزود: براساس آموزه های اسلامی و براساس سیاست گذاری های رهبر معظم انقلاب و دولت سلامت و امنیت مردم مهمترین اصل است و برنامه ریزی ها براین اساس است. نگاه ما به انسانها و اعتقاد به کرامت ذاتی انسانها فارغ از قوم و قبیله و دین و مذهب، ‌ملت بوده و هست. در خیلی از بیمارستان‌های ما افرادی از کشورهای دیگر با ملیت دیگر بستری هستند و به آنها خدمات ارایه می شود. این موضوع برخاسته از اعتقادات دینی ما است.  

امیری با تاکید براین که کاری که در کشور در مدیریت و پیشگیری مقابله با کرونا انجام می گیرد در سطح دنیا بی نظیر است گفت: آمار ابتلا و فوتی کشورهایی مانند آمریکا که خود را کشورهای پیشرفته و دارای امکانات می دانند نسبت به جمعیت بالا بود و در بعضی جاها وحشتناک است.  

معاون پارلمانی رییس جمهور افزود: کشور ما با وجود تحریم‌های ظالمانه که با آن دست و پنجه نرم می کنیم اما مسوولین و مدیران کشور به خوبی درخشیدند و توانستند بسیار خوب این بیماری را مدیریت کنند و ابتلایان و فوتی ها نسبت به جمعیت در کشور ما نسبت به جاهای دیگر کمتر است هر چند که برای ما یکنفر هم مهم است. تلاش کنیم که یک نفر هم از این بیماری و بلا آسیب نبیند.

وی ادامه داد: در استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش هایی که داده می شود در مقایسه با استانها و شهرستانهای دیگرکه تقریبا شرایط نزدیک به این استان را دارد، مدیریت این استان خیلی در زمینه مقابله این ویروس خوب بوده است و موفق عمل کردند که جای تشکر و قدردانی دارد.

امیری با اشاره به جلسه گذشته و مواردی که مطرح شده بود گفت: ۶ مورد درخواستی نیازمندی های استان کهگیلویه و بویراحمد در نامه‌ای به وزیر بهداشت و معاون اول رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه ارسال و خواسته شد که مشکلات این استان در زمینه مبارزه با کرونا مرتفع شود که قول داده شده است که این مشکلات به زودی حل شود. همچنین گزارشی هم از موفقیت های مدیریتی این استان در مقابله با این ویروس داده شد.

معاون پارلمانی رییس جمهور افزود: بعضی از مشکلاتی که در جلسه امروز مانند تامین اینترنت، ماسک، ‌وسایل حفاظت شخصی مطرح شد به راحتی قابل حل است که در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح خواهد شد و می خواهیم این موارد تامین شود  و از همین امروز پیگیری می کنم.

وی با بیان این که بعضی مواردی هم که درخواست داشتید نیاز به اولویت بندی و پیگیری دارد که در جای خود انجام خواهد شد ادامه داد: کرونا خیلی از حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است و اختصاص به کشور ما هم ندارد و در همه جای دنیا تاثیرگذاشته است و در خیلی از کشورها بحران ایجاد کرده است.  

امیری گفت: با برنامه ریزی هایی که انجام شده است و وقتی که آقای روحانی رییس جمهور و معاون اول برای این موضوع می گذارند فوق العاده است. رئیس جمهور شبانه روز و مستمر موضوع را پیگیری می کند و گزارش می خواهد و دستورات لازم را می دهد. حتی در طول شبانه روز با تماس های تلفنی و جلسات متعدد در تلاش هستند که آثار کرونا را در بخش های مختلف مانند سلامت، امنیت، اقتصاد و حوزه های دیگر کاهش داده شود.  

وی با تاکید بر این که برنامه ریزی های دولت در زمینه مقابله با کرونا بسیار مفید و موثر بوده است گفت: با برنامه ریزی هایی که انجام شد و حمایت از قشرهای آسیب پذیر و کسب و کارهای خرد که از این ویروس آسیب دیدند، حمایت از شهروندان به انواع مختلف و بودجه ای که اختصاص داده شد توسط رییس جمهور و همه اعضای دولت برای کمتر تاثیرگذاشتن آثار این ویروس بر اقتصاد و زندگی مردم پیگیری می شود.

معاون پارلمانی رییس جمهور افزود: ویروس کرونا یک ویروس ناشناخته است و کشوری هم نتوانسته است داروی اطمینان بخش تجویز کند یا بسازد. هرکشور که کارهای مطالعاتی خود را انجام می دهد. هرکشوری هم متناسب با فرهنگ و مقتضیات آن کشور در حال مقابله با این ویروس است.  

امیری با بیان این که بعضی ها می گویند چرا مانند ووهان قرنطینه صد در صد صورت نگرفت یا مانند فلان کشور عمل نکردیم گفت: جواب آنها مشخص است. ما نه آلمان، نه چین هستیم. برنامه ریزی و مقابله با این ویروس متناسب با فرهنگ و شرایط اجتماعی کشور و متناسب با مردم خودمان است. رییس جمهور هم اعمال نظر شخصی در مبارزه با کرونا ندارند. او تیم‌هایی را از متخصصین اقتصادی، اجتماعی، پزشکی در اختیار دارند که مرتب با آنها جلسات گذاشته و مشورت هایی می گیرند و آنچیزی که رییس جمهور اعلام می کند برآیند نظرات کارشناسی متخصصین امر است.

وی افزود: در حال حاضر یک سرمایه اجتماعی و وفاق ملی ایجاد شده است بنابراین همه باید مراقبت کنیم که این سرمایه ملی از بین نبریم. بحث کرونا را نباید وجه تسویه حساب های سیاسی قرار دهیم. در شرایطی هستیم که همه باید در کنار هم قرار بگیریم. متهم کردن و تهدید کردن به پاسخ گویی های سیاسی و قضایی اینها در این شرایط نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه بر مشکلات اضافه می کند که این موضوع باید همواره مدنظر قرار گرفته شود.

معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: ما با توجه به فرهنگ خودمان تصمیم گیری می کنیم باید از هر طرحی که اجرا می شود ارزیابی داشته باشیم. زمانی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که استفاده از ماسک برای افراد سالم نیازی نیست اما دوباره گفته که برای اجتماعات حتی کوچک برای افراد سالم هم واجب است. بنابراین مانند کشورهای دیگر ویروس کرونا برای ما هم ناشناخته است و متخصصین و محققین در حال تحقیق هستند و ابعاد و شرایط آن را بررسی می کنند و براساس آن شرایط به رییس جمهوری گزارش می دهند و آقای روحانی هم برایند کارشناسان را اعلام می کند.

امیر تاکید کرد: هر طرحی مانند غربالگری، فاصله گذاری اجتماعی، قطع زنجیره انتقال ارزیابی کنید و نتیجه آن را هم برای خودتان و هم به ما ارایه کنید تا بتوانیم در سطح کلان کشور استفاده شود.  

وی در ادامه گفت: ما دقیقا نمی دانیم که تا چه زمانی این ویروس مهمان ما است نمی دانیم نهایتی که در کشور خواهیم داشت چه زمانی خواهد بود بنابراین ناچاریم برای وضعیت‌های مختلف بررسی هایی داشته باشیم و پروتکل های مناسب را تعریف کنیم. گاهی پروتکل های هر منطقه مقتضی آن منطقه است.  

معاون پارلمانی رییس جمهوری تاکید کرد: در دوره بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و آموزشی، خوابگاه های دانشجویی باید به فکر آن باشید که پروتکل های مناسب آن تهیه شود. تهیه دستورالعمل  برای محیط های سازمان ها و ادارات دولتی بازهم اقتضایی است باید مدنظر قرار بگیرد.  

امیری گفت: شما در استانی هستید که گچساران این استان از جاهایی است که تولید انرژی می شود بنابراین پروتکل‌های مرتبط کسانی که در صنعت نفت، نیروگاهها کار می کنند متفاوت خواهد بود این را در بحث های مدیریتی مدنظر قرار دهید.  

وی با بیان این که دولت اعتبار قابل توجهی را برای واحدهای تولیدی آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته است گفت: این موضوع باید به نحو دقیقی برنامه ریزی شود که آنهایی که مستحق هستند استفاده کنند. برنامه ریزی به نحوی انجام بگیرد که اعتبارات شفاف هزینه شود.  

معاون پارلمانی کشور خطاب به استاندار گفت: مجموعا کادر پزشکی کشور درگیر کسانی هستند که به خاطر این ویروس مبتلا هستند بنابراین از بیماران دیگری که به جهات دیگری غیر از کرونا نیاز به درمان و جراحی دارند مبادا مورد غفلت قرار گیرند. اینها مواردی است که در دستور کار ستاد مقابله مورد توجه قرار دهید.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم نیازمندی های مردم تامین شود. از جهت داروی مورد نیاز و کالاهای اساسی انبارها پر است و مشکلی نداریم. این موضوع آنقدر مهم است که هر جلسه دولت رییس جمهور از وزیران مرتبط در خصوص امنیت غذایی و دارویی مرتب گزارش می گیرند. موجودی انبارها را پیگیری می کنند. بنابراین این موضوع مهمی است که شما هم در استان خود رصد کنید و اگر جایی نیازی بود که در دولت پیگیری کنم گزارش کنید به مردم اطمینان و امید بدهید که مجموعه دولت در تلاش هستند.

وی گفت: طوری عمل کنیم که امسال که رهبری به عنوان سال جهش تولید نامگذاری کردند و رییس جمهور هم تاکید دارند و ستادهایی هم در دولت برای تحقق این خواسته رهبری شکل گرفته است ضمن مدیریت کرونا آن بخش هم سامان دهیم.  

امیری در پایان با اشاره  در خصوص خواسته ها و نیازمندی های این استان در خصوص اقلام پزشکی و درمانی گفت: با پیگیری های دولت و استانداری این اقلام به این استان ارسال می شود.

 

در ابتدای این جلسه  «حسین کلانتری» استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز ضمن ارایه گزارشی از عملکرد ستاد مدیریت پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا  این استان گفت: تعداد تخت‌های آی سی یو این استان در سال ۹۲، ۳۸ تخت بوده است و امروز که آغاز سال ۹۹ هستیم تعداد این تخت ها به ۱۳۶ تخت رسیده است که یعنی رشد ۲۰۰ درصدی داشته است که خوشبختانه ۱۲ تخت از تعداد تخت های آی سی یو ما اشغال است و از این تعداد هم ۲ تخت بیمار کرونایی است که سن آنها هم بالای ۶۵ است و بقیه بیماری های دیگر دارد.

وی افزود: از سال ۹۲ حدود ۷۰۰ تخت بیمارستانی فعال داشتیم که الان به ۱۴۰۰ تخت رسیده است یعنی تقریبا صد در صد نسبت به کل گذشته تخت بیمارستانی فعال راه اندازی شده است. ما دو بیمارستان در استان داریم که با عنایت دولت  و دکتر نمکی توجهی شود که آنها به کمک ما در بحث کرونا فعال شوند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که ۴ میلیارد تومان در حوزه ای تی و تجهیزات الکترونکی و کمک به زیرساخت پرونده الکترونیکی هزینه شده است گفت: این نیاز است این کار با تجربه جدید گسترده باشد.

کلانتری با بیان این که در مرحله اول غربالگری با کمک همه دستگاه های زیربط اعم از مراقبین سلامت و بهداشت و خانه‌های بهداشت، هلال احمر و سازمان های مردم نهاد و با محوریت دانشگاه علوم پزشکی استان توانستیم بالای ۹۴ درصد را انجام دهیم گفت: اولین استانی هستیم که غربالگری دور دوم را شروع کردیم  که ۵ هزار از زنان باردار را غربالگری کردیم که به اضافه خانواده آنها حدود ۲۰ هزار نفر می شوند.

وی تاکید کرد: غربالگری کمک بزرگی کرده است که مراجعه به بیمارستانها کاهش پیدا کرده است. همچنین بیماری یابی را افزایش داده است. میانگین تست در کشور حدودا از هر ۱۰۰ هزار نفر یکصد تست است اما در این استان از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۴۰۰ تست یعنی ما چهاربرابر میانگین کشور تست و نمونه گیری انجام می شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: پیک این استان از هر ۱۰۰ نمونه ۱۶ نفر کوید مثبت داشتیم که در حال حاضر از ۱۰۰ نمونه به ۵ کوید  مثبت رسیدیم یعنی این تست ها روند کاهشی داشته است.

وی ادامه داد: ۲۸۵ تخت نقاهتگاهی در استان پیش بینی شده است. آنهایی که نیاز به مراقبت بیمارستانی ندارند و باید قرنطینه شود ما امکان قرنطینه نقاهتگاهی در استان هم در مرکز یاسوج و هم در گچساران و هم در دهدشت فراهم شده است که البته ۱۲ تا ۲۰ تخت آن مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین مصوب کردیم تمام بیمارانی که باید در شهرستانها قرنطینه شوند هر فرمانداری مسوول شده که آمار آنها را داشته باشند و رسیدگی شود و حتی اگر نیازمندی ها و احتیاجاتی دارند با همکاری بهزیستی، کمیته امداد، هلال احمر و حمایت بسیج و مدیریت فرماندار نیازمندی های آنها تامین شود. تلاش ما این است که بیماران قرنطینه خانگی را بیشتر مدیریت کنیم. البته دانشگاه علوم پزشکی با آنها در تماس است و مدام رصد می شوند.

کلانتری گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت صد در صد مطلوب بود اما مسافرانی که از استان های دیگر وارد شدند باعث شیوع این بیماری در این استان شدند بنابراین قرنطینه‌ها برای ما حیاتی است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خطاب به معاون پارلمانی رییس جمهوری افزود: بعضا از وزارت بهداشت یا از سازمان برنامه پول­هایی برای بحث کرونا می آید که بعضی از شخصیت­‌ها این پول ها را دنبال می کنند که درخواست داریم که استانداری در جریان این پولها قرار بگیرد و هزینه کردن آنها با هماهنگی استانداری باشد تا مشکلی پیش نیاید. تمام پول هایی که از کشور می آید مشخص باشد مدیریت شود و نظارت هم حتما صورت بگیرد که اثر بخشی و کارایی خود را داشته باشد.

وی خطاب به معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: در زمینه تجهیرات حفاظت شخصی پزشکان، پرستاران و پرسنل مانند گان، ماسک  نیاز به عنایت ویژه است  و درخواست کمک داریم که بتوانیم یک توزیع مناسبی در بین آنها داشته باشیم.

کلانتری در ادامه از راه اندازی آزمایشگاه ویروس شناسی در زمینه کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: اولین روز کاری آن شکل گرفته است.

استان کهگیلویه و بویراحمد به طرح فاصله گذاری اجتماعی در این استان اشاره کرد و گفت: حمایت خوبی دستگاه قضایی داشت. در سیزده بدر امسال براساس تردد شمار نسبت به سال گذشته ۷۸ درصد کاهش تردد در محورهای استان داشتیم و تمام مراکز تفریحی همه تعطیل بود و همه مردم فوق العاده همکاری و کمک کردند و همچنین ۵۵ درصد کاهش تصادفات داشتیم.

وی با بیان این که طرح فاصله گذاری اجتماعی، غربالگری، بیماریابی و هم تست  به دانشگاه فرصت داد که بالای ۳ هزار و پانصد دستگاهی خودرویی که نیاز نبود به استان ورود کنند جلوی آنها گرفته شد.

وی با بیان این که این طرح بسیار موفق در سطح کشور و به خصوص در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: به عنوان یک پیشنهاد از ستاد ملی مقابله با کرونا بخواهید که این طرح تا اول اردیبهشت ماه ادامه یابد چرا که بسیار در قطع زنجیره کرونا موثر است.

کلانتری گفت: پیشنهاد دیگر این است که قرار است که هر تغییری ایجاد شود اقناع سازی عمومی و اجتماعی کاملا با کارشناسی و با حوصله و با استفاده از ظرفیت صدا و سیما و فضای مجازی و شخصیت های علمی و دانشگاهی شکل بگیرد. همانطوری که طرح فاصله گذاری اجتماعی جامعه پذیرفت و مردم  قانع شدند کاملا پشت حاکمیت و نظام بودند که نشانه آن هم موفقیت آن بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز