درخواست روسیه از دبیرکل سازمان ملل برای تلاش بیشتر در جهت لغو تحریم‌ها

۱۳۹۹/۰۱/۱۶ - ۱۹:۲۷:۲۶
کد خبر: ۹۸۴۳۳۹
درخواست روسیه از دبیرکل سازمان ملل برای تلاش بیشتر در جهت لغو تحریم‌ها
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای از مخالفت آمریکا و برخی کشورهای همپیمان آن برای لغو تحریم‌های یکجانبه و خودداری از اجرای این سیاست در شرایط گسترش جهانی ویروس کرونا ابراز تاسف کرد و از دبیرکل سازمان ملل خواست تلاش خود را برای لغو تحریم‌ها و اقدامات تبعیض آمیز درجهان بیشتر کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در بیانیه روز شنبه وزارت امور خارجه روسیه، بر لزوم همبستگی جهانی در برابر شیوع  بیماری کرونا در سطح جهانی تاکید شده است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود با اشاره به نقش بی بدیل سازمان ملل در این عرصه گفت: از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در این موضوع که کشورهای غنا، اندونزی، لیختن اشتاین، نروژ، سنگاپور و سوییس بودند، استقبال می‌کنیم و از تصویب این قطعنامه همچنان حمایت خواهیم کرد.

در ادامه بیانیه گفته شده است: با این حال باید به این واقعیت اشاره کرد که در این سند به برخی مسائل مهم مربوط به شیوع کرونا که دبیر کل سازمان ملل و سایر مقام‌های عالیرتبه این سازمان خواستار آن شدند، هیچ اشاره ای نشد. 

«روسیه در این رابطه پیش‌نویس بیانیه‌ای با نام همبستگی در مبارزه با بیماری کرونا را ارائه کرد که در آن بر پایبندی همه کشورهای جهان به اصول سازمان ملل در مورد همکاری دولت‌ها تاکید شده بود.» 

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود آورده است: در این بیانیه به نقش هماهنگ کننده سازمان بهداشت جهانی در مبارزه با کرونا و اصل همکاری در تعیین راهبرد مبارزه با انتشار کرونا، شیوه مبارزه با آن تاکید شده و در آن خواستار کمک به کشورهایی که بیشترین آسیب را از این بیماری دیده بودند بویژه کشورهای درحال توسعه شده است.

در ادامه گفته شده است: ۲۸ کشور جهان مولف این بیانیه بودند اما آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا، گرجستان و اوکراین مانع تصویب آن شدند، ما بر این باوریم که دبیرکل سازمان ملل در این شرایط فوق العاده باید مصرا خواستار لغو تحریم‌های تبعیض آمیز شود.

 در ادامه خاطرنشان شده است که روسیه به هماهنگی اقدامات خود در مساله مربوط به بیانیه درباره لغو تحریم ها ادامه می دهد و امیدوار است که همه کشورهای علاقه‌مند به آن بپیوندند.

در پایان بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: روسیه با پیروی از اصل همبستگی در فرمت دوجانبه و از طریق سازمان بهداشت جهانی به کشورهای نیازمند به کمک در مبارزه با کرونا کمک می‌کند. 

نظر شما