یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

شروع فعالیت الزرافی به عنوان نخست‌وزیر آغاز دوره جدیدی از چالش‌ها در عراق است/ الزرافی دارای سیتیزن شیت آمریکا و فردی دوتابعیتی است/ حضور الزرافی می‌تواند یک نقطه ثبات برای نیروهای طرفدار آمریکا در عراق باشد

۱۳۹۹/۰۱/۱۸ - ۰۸:۵۳:۰۲
کد خبر: ۹۸۴۵۹۵
شروع فعالیت الزرافی به عنوان نخست‌وزیر آغاز دوره جدیدی از چالش‌ها در عراق است/ الزرافی دارای سیتیزن شیت آمریکا و فردی دوتابعیتی است/ حضور الزرافی می‌تواند یک نقطه ثبات برای نیروهای طرفدار آمریکا در عراق باشد
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شروع فعالیت الزرافی به عنوان نخست‌وزیر آغاز یک دوره جدیدی از چالش‌ها در عراق است.

«سعدالله زارعی»، کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره آخرین تحولات عراق در رابطه با تعیین نخست‌وزیر جدید در این کشور به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: بعد از کش و قوس‌های بسیار طولانی که طی سال گذشته در عراق شاهد بودیم و منجر به استعفای نخست وزیر در عراق شد و پس از بحران‌هایی که در عراق ایجاد شد، مشخص شد که فشارهای خارجی یکی از عوامل اصلی این بحران‌ها بوده است. فشار بر نخست‌وزیر قانونی و مستقر و استعفای او فرایندی بود که از طریق آمریکا طراحی شده بود و نهایتا نخست‌وزیر، استعفا داد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اختلافات بر سر آینده سیاسی کشور عراق اظهار کرد: پس از این اتفاقات، اختلاف بر سر آینده سیاسی عراق نه تنها حل نشد بلکه کلاف سردرگمی شد که روز به روز پیچیده‌تر شد و با توجه به رایزنی‌هایی که از نواحی مختلف صورت گرفت و فشارهایی که از داخل و خارج به پارلمان وارد می‌شد و از جمله شخص برهم صالح، نهایتا افراد مختلفی برای پست نخست وزیری کاندیدا شدند و براساس ساختار تقسیم قدرت در سه ضلع سیاسی عراق که باید رئیس‌جمهور از اکراد، نخست‌وزیر از شیعیان و رئیس پارلمان از اهل سنت باشد، نهایتا با مجموع فشارها و رایزنی‌ها فردی به عنوان پست نخست وزیری مطرح شد که از سوابق خوبی برخوردار نبوده، این فرد دارای سیتیزن شیت آمریکا و فردی دوتابعیتی است که مورد حمایت آمریکایی‌ها است و همین مسئله موجب شد که در عراق از ناحیه این فرد، ابراز نگرانی کنند.

او افزود: به‌رغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفت، برهم صالح برابر فشارهای آمریکا و کشورهای خارجی تسلیم شد و الزرافی را به عنوان نخست‌وزیر به پارلمان معرفی کرد که بلافاصله این موضوع مورد تایید ایالات متحده امریکا قرار گرفت.

زارعی با اشاره به دوتابعیتی بودن الزارفی، توضیح داد: با توجه به اینکه سوابق الزرافی برای ملت عراق و حتی کشورهای منطقه مشخص است که فردی دوتابعیتی و مورد حمایت آمریکاست، می‌تواند شرایط را در عراق بسیار پیچیده‌تر کند، هر چند که الجبوری هم به عنوان یکی از مهره‌های اهل سنت و قدرتمند عراق با نخست‌وزیری الزرافی اعلام موافقت کردند و احساس می‌شود که شرایط در پارلمان عراق و در بین مسئولین عراقی برای تایید، الزرافی به عنوان نخست‌وزیر در آینده نزدیک فراهم شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ورود الزرافی به عرصه سیاسی عراق همچنان می‌تواند چالش‌های جدی را در عراق به همراه داشته باشد، گفت: شرایط را به‌گونه‌ای طراحی کردند و پازل نخست‌وزیری عراق به نحوی چیده شد که الزرافی بتواند در آینده نزدیک رای لازم را از پارلمان عراق برای تصدی پست نخست‌وزیری به دست آورد. شروع فعالیت الزرافی به عنوان نخست‌وزیر آغاز یک دوره جدیدی از چالش‌ها در عراق خواهد بود و چگونگی تعامل الزرافی با رئیس‌جمهور، مجلس و همچنین گروه‌های مختلف در عراق یکی از بسترهایی است که می‌تواند در آینده شرایط عراق را مجددا دچار یک بی‌ثباتی و ناامنی، کند.

زارعی درباره تاثیر نخست‌وزیری الزرافی بر رابطه عراق با ایران توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به شرایط عراق با حساسیت خاصی مسائل را دنبال می‌کند. حضور مقاومت در عراق و گروه‌های شیعی و همینطور جریانات همگرا با آمدن شخصی که دوتابعیتی است و مورد حمایت آمریکا و برخی از کشورهای منطقه است، طبیعتا شرایط را در عراق برای ما سخت می کند. ضمن اینکه الزرافی و طرفداران او همچنان اصرار دارند آمریکا به عنوان یک کشور حامی و پشتیبان می‌تواند در عراق باقی بماند و این برخلاف مصوبه پارلمان عراق است. حضور الزرافی می‌تواند یک پشت گرمی و نقطه ثبات برای نیروهای طرفدار آمریکا در عراق باشد و قطعا می‌تواند، شرایط را برای جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های همسو با جمهوری اسلامی ایران را دشوار کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز