در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح شد؛

ابراز همدردی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با مردم آمریکا/ راه‌اندازی اینستکس را به فال نیک می‌گیریم/ انتظار کمک از آمریکا نداریم فقط شر نرساند/ از کشورهای دنیا می‌خواهیم که گوش به قلدُری آمریکا ندهند

۱۳۹۹/۰۱/۱۸ - ۱۰:۳۷:۵۵
کد خبر: ۹۸۴۹۳۶
ابراز همدردی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با مردم آمریکا/ راه‌اندازی اینستکس را به فال نیک می‌گیریم/ انتظار کمک از آمریکا نداریم فقط شر نرساند/ از کشورهای دنیا می‌خواهیم که گوش به قلدُری آمریکا ندهند
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:برخی کشورها خواستند کرونا را سیاسی کنند اما ملت متمدن ایران اینگونه نیست. ایرانیان مقیم خارج زحمت کشیدند و کمک های زیادی را جمع آوری کرده و مردم داخل کشور فرستادند که از سوی دولت و ملت ایران از آنها قدردانی می کنم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری این وزارت‌خانه که به صورت مجازی برگزار شد، گفت:29  فروردین روز ملی فناوری هسته ای است که این فناوری با صلابت و قدرت امیدواریم روز به روز بالنده تر شود. عده ای زیادی از مردم دنیا عزیران خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادند و خیلی هم بستری هستند.

او افزود: آمار کرونا در اروپا و آمریکا رو به رشد است من با خانواده، دولت ها و ملت ها که این بیماری در آنجا ادامه دارد ابراز همدردی دارم. قطعا ملت ایران که بشریت درگیر این بیماری است از این وضعیت، خوشحال نیست و ابراز همدردی با همه کشورها می کنیم. برخی کشورها خواستند کرونا را سیاسی کنند اما ملت متمدن ایران اینگونه نیست. ایرانیان مقیم خارج زحمت کشیدند و کمک های زیادی را جمع آوری کرده و مردم داخل کشور فرستادند که از سوی دولت و ملت ایران از آنها قدردانی می کنم. بیش از 30 کشور و تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی  در زمینه مقابله با کرونا به ایران کمک کردند. کرونا باعث شد همبستگی جهانی شکل بگیرد.

موسوی با اشاره به تحریم‌های آمریکا تصریح کرد: ما نه تنها الان بلکه همیشه شاهد تناقض در رفتار آمریکایی ها هستیم حرف های مقامات آمریکا جور در نمی آید وزیر امور خارجه یک حرف می زند و افرادی که متصدی امور ایران هستند راه خود را می روند. آنچه که برای ما مهم است، ظالمانه بودن این تحریم ها بدون پشتوانه قانونی است. ما به گوش دنیا رساندیم که این تحریم ها غیرقانونی و ظالمانه است و باید برداشته شود. ما از کشورهای دنیا می خواهیم که به تحریم های غیر انسانی و غیرقانونی توجه نکنند و گوش به قلدُری آمریکا ندهند. درخواست رسمی و عمومی برداشته شدن تحریم ها از سوی مقامات ما بیان می شود اما آمریکا اظهارات و درخواست های رسمی را نادیده گرفته است. ما انتظار کمک از آمریکا نداریم فقط شر نرسانند و موانع را بردارند.

سخنکوی وزارت امور خارجه با اشاره به تبادل اینستکس بیان کرد: اینستکس مقدمه ای است که کشورهای اروپایی به سایر تعهدات خود عمل کنند. آنها اینستکس را تعیین کردند تا محفظه ای برای تعهدات 11 گانه آنها باشد. چندین بار به تعویق افتاد و اینها تراکنش اینستکس را اخیرا انجام دادند. اما انتظار ایران است که بقیه  تعهدات خود را در زمینه حمل و نقل، انرژی و ایمنی را نیز انجام دهند. فعلا اینستکس راه اندازی شده و این را به فال نیک می گیریم اما این همه تعهدات آنها نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پیام دوگانه ایران درباره  برداشته شدن تحریم ها گفت: من موافق با پیام دوگانه در داخل نیستم. ما تحریم هستیم و آمریکا اعلام می کند غذا و تجهیزات پزشکی تحریم نیست اما راه آن را بستند. ما سال ها با تحریم زندگی کردیم و اقتصاد ما درون زا است و تلاش کردیم تا منتظر رفع تحریم ها نباشیم و با تکیه بر منابع داخلی بر تهدید غلبه کنیم. از طرفی هم قابل انکار نیست که منابع دیگری را که داریم، به کشور بیاوریم و کمک ها بدون تحریم به ما برسد،  که قطعا به توان داخلی ما کمک خواهد کرد.

او با اشاره به سفر برخی اتباع به ایران در زمان کرونا اظهار کرد: برخی توریستی و زیارتی وارد کشور شدند و ممکن است که بیمار شوند و به مراکز درمانی رفته و درمان می شوند. گروه دوم خارجی های مقیم ایران هستند مثل اتباع افغانستان اگر به مراکز درمانی مراجعه کنند از باب انسان دوستانه آنها را درمان می کنند. برخی خارجی ها به کشورهای خود برگشتند. به برخی کشورها گفتیم اینها را با پرواز خودمان به کشورهایشان بفرستیم و اتباع خود را برگردانیم هرچند برخی کشورها سخت گیری می کنند. درمان کرونا در ایران رایگان است تا جایی که من می دانم درمان برای همه و اتباع، رایگان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به وضعیت دانشجویان ایرانی در ایتالیا اظهار کرد: بیشترین دانشجو را در ایتالیا داریم و وضعیت این کشور خوب نیست و قرمز است. سفارت ایتالیا در تهران و سفارت ایران در ایتالیا، مجوزهای لازم برای بازگشت دانشجویان را گرفته اند. تلاش می کنیم استاندارهای لازم تامین و مجوز به ما بدهند تا آنها را برگرداینم. وزارت بهداشت و ستاد ملی این مجوز را باید به ما بدهند. تا آنجایی که اطلاع دارم چند صد دانشجوی ایرانی مقیم ایتالیا درخواست برگشت داده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره برخی اخبار مبنی بر اخراج دو دیپلمات ایرانی از کابل و دیپلمات افغانستان در تهران گفت: همواره روابط خوبی با دولت و ملت افغانستان داشته‌ایم. ما همسایگانی هستیم که لابد و لاجرم باید با یکدیگر زندگی کرده و به امینت همدیگر احترام بذاریم. افغانستان امن و قوی آرزوی ایران است. از اختلافات سیاسی بروز کرده در این کشور نگران و متاسفیم. با این رویکرد رایزنی‌هایی با همه طرفین انجام دادیم، هم با غنی و هم با عبدالله و هم با سایر گروه‌های تحت تاثیرگذار. از همه ظرفیت خود استفاده کرده و می‌کنیم و به تلاش خود برای خروج از این وضعیت ادامه خواهیم داد. کم و زیاد شدن دیپلمات‌ها یک عرف دیپلمات‌ها است با هماهنگی دو کشور تعداد دیپلمات‌ها کم یا زیاد می‌شود. این تعابیر را تائید نمی‌کنم. دو نفر از دیپلمات‌های ما در کابل و دو دیپلمات افغانستانی از تهران کم شده که می‌تواند دلالت‌های مختلفی داشته باشد.

موسوی در پاسخ به این سوال که ایران برای رفع تحریم‌ها چه درخواستی کرده است، عنوان کرد: ظریف به دبیرکل سازمان ملل و همتایان خود نامه نوشته و دیوان لاهه هم رای داده و آمریکا را مکلف کرده حداقل تحریم‌های انساندوستانه را بردارد. اینها نشان می‌دهد ایران درخواست خود را مطرح کرده اما با خوی قلدری مقامات آمریکایی منافات دارد و نشان می‌دهد آنها به دنبال بهانه‌جویی هستند. البته هیچ درخواستی از آمریکا برای ارسال کمک‌های بهداشتی و درمانی نداشته‌ایم. آنچه آنها دنبال می‌کنند ملت ایران در شرایط سخت گرفتار بماند و به قول خودشان از این شرایط استفاده کرده تا ملت ایران به ستوه آمده و ایران به پای میز مذاکره بیاید.

او تاکید کرد: میان ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان همیشه ابتکارات وجود داشته و می خواستیم نشست آستانه را در تهران داشته باشیم و رییس جمهور آذربایجان به ایران بیایند که به دلیل کرونا به تعویق افتاد. دیپلماسی ابعاد مختلفی دارد و دیپلماسی همچنان ادامه دارد.

موسوی تاکید کرد: مجموعه دیپلماسی کشور می تواند با هم افزایی به سمت کاهش تحریم ها بروند. پارلمان ها در این شرایط نقش اساسی و کلیدی به عنوان نمایندگان ملت هایی که درگیر هستند می توانند، داشته باشند. صداهای خوبی از برخی نمایندگان در مجلس سنا آمریکا شنیده شده در کنار وجود برخی اقدامات غیرانسانی در کنگره آمریکا. برخی تک صداهایی را هم در مجلس ایران می شنویم. دیپلماسی پارلمانی مانعی ندارد.

او با اشاره به اتفاقات اخیر در عراق اظهار کرد: مسئله داخلی عراق است که با چه کشوهایی روابط داشته باشد. اما روابط ایران و عراق به قدری قوی است که دیگران نمی توانند در آن اخلال، ایجاد کنند. روابط در بخش های مختلف به خصوص سیاسی میان دو کشور وجود دارد. دو کشور اجازه نخواهند داد اشخاص و افراد ثالث در این روابط نهادینه شده دخالت کنند و تاثیر بگذارند.

 موسوی درباره عدم کمک رسانی به مردم در فلسطین به دلیل کرونا اظهار کرد: در سرزمین های اشغالی کرونا وجود دارد. رژیم صهیونیستی سعی می کند تعداد مبتلایان را اعلام نکند و ممکن است این وضعیت به نوار غزه هم برسد و این جای نگرانی دارد. ما قبلا هم ابراز نگرانی کردیم. رهبران فلسطین هم هشدارهای لازم را دادند تا مانع بروز کرونا شوند و محصولات بهداشتی به آنها برسانند. وضعیت زندانیان رژیم صهیونیستی که فلسطینی ها در آنجا زندانی هستند، هم جای نگرانی دارد و خواستار آزادی آنها در این شرایط هستیم.

موسوی درباره درخواست کمک از صندوق بین المللی گفت: یکی از اقدامات دستگاه دیپلماسی همین بوده که مایل هستیم، دو مسئله، مورد توجه دنیا قرار گیرد. یک تحریم های ظالمانه برداشته شود و همچنین نیازی است که ما به دسترسی منابع داریم. پول ملت ما در برخی کشورها قرار دارد و با فشار آمریکا این پول ها باقی مانده است حتی در این شرایط. دستگاه دیپلماسی برای رفع موانع تلاش می کند. مذاکراتی را به این کشورها داریم و حتی گفتیم که با کانال سوییس منتقل و ما اقلام را خریداری کنیم.

نظر شما