لشکر سایبری آمریکا در پشت پرده تشویق به شکستن منع تردد کرونا

۱۳۹۹/۰۱/۱۸ - ۱۸:۳۶:۴۴
کد خبر: ۹۸۵۲۰۹
لشکر سایبری آمریکا در پشت پرده تشویق به شکستن منع تردد کرونا
برخی گزارش های غیر رسمی حاکی است که پشت پرده فراخوان های مشکوک برای شکستن مقررات منع تردد در عراق، لشکر سایبری آمریکا است تا به این واسطه ویروس کرونا در این کشور شیوع یافته و قربانی بیشتری بگیرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، بخشی از این اتهام مبتنی بر خط خبری است که رسانه های وابسته به آمریکا مانند تلویزیون عرب زبان «الحره» در روزهای گذشته در توجیه اعتراضات جمعه گذشته در «ناصریه» مرکز استان ذیقار در جنوب عراق در پیش گرفته اند.

رسانه های محور سعودی و همچنین پاره ای رسانه های همسو با این محور در داخل عراق مانند «الشرقیه» و «دجله» نیز با این خط خبری همراه شده و بر این تلاش ها برای شکستن مقررات منع تردد، عناوین انحرافی مانند «انقلاب گرسنگان و فقرا» نهاده اند.

کاربر مطلع عراقی معروف به «سیده الاولی» یک روز قبل از حوادث ناصریه در گزارشی با عنوان «نقشه آمریکا برای گرفتار کردن عراق در باتلاق کرونا» در این باره نوشت: اطلاعاتی به دست آورده که نشان می دهد آمریکا با نقشه ای خطرناک درصدد گرفتار کردن عراق در باتلاق ویروس چموش کرونا است تا موجب فروپاشی تمامی تدابیر اتخاذ شده در مهار این ویروس شود.

این کاربر گفته بود که واشنگتن به تشکیلات تندرو موسوم به «جوکر» (گروه های تندرو برخاسته از اعتراضات خیابانی عراق) دستور داده تا به بهانه مسائل اقتصادی، معیشتی و فقر باعث تحریک تظاهرات و شکستن مقررات منع تردد فقط در شهرهای شیعه نشین شوند.

این کاربر عراقی ادامه داده است که انتشار شایعاتی مبنی بر وجود هزاران مبتلای اعلام نشده در عراق به ویروس کرونا به بهانه شیوع گسترده این بیماری در عراق از دیگر برنامه های آمریکا است.

 

در همین راستا هیات ارتباطات و رسانه در عراق که مسوول اعطای مجوز فعالیت رسانه های داخلی و خارجی در این کشور است، فعالیت دفتر خبرگزاری بین المللی «رویترز» در عراق را به دلیل اخبار کذب در خصوص شیوع گسترده بیماری در عراق به مدت سه ماه به حال تعلیق در آورد.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه گذشته (۱۵ فروردین ماه) در گزارشی دولت عراق را به پنهان ‌کاری درباره آمار مبتلایان و فوت شدگان ناشی از بیماری کرونا متهم کرد و مدعی شد که تعداد مبتلایان و فوت شدگان بیش از اعداد و ارقام رسمی اعلام شده است.

بعد از انتشار این خبر،‌ نخستین پاسخگویی به فراخوان های مشکوک شبکه های اجتماعی باز هم در ناصریه مرکز استان ذیقار جمعه گذشته اتفاق افتاد.

این شهر جنوبی عراق که در بردارنده زندان بزرگ «الحوت» است و اغلب سرکرده های تروریسم و جنایتکاران رژیم سابق بعث در آن نگهداری می شوند، شاهد تجمع های اعتراضی جمعی از جوانان شد که به بهانه فقر و گرسنگی ناشی از مقررات دولتی منع تردد، به خیابان ریختند.

این تجمع اعتراضی به درگیری با نیروهای امنیتی انجامید و دستکم منجر به کشته شدن یک نیروی پلیس و یک فرد معترض به علاوه زخمی شدن هشت نفر دیگر شد.

رسانه های آمریکایی، به ویژه شبکه عرب زبان «الحره» که با هزینه وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت می کند، در این راستا در گزارش هایی همچنان به این فراخوان ها برای شکست مقررات منع تردد دامن می زند.

این رسانه افزوده است که فقرای عراق از مقررات منع تردد، متضرر شده و قحطی و گرسنگی بین آنها شیوع یافته و برای همین درصدد شکستن مقررات منع تردد هستند.

باور عمومی که نه تنها در گزارش «سیده الاولی» به آن اشاره شده، بلکه در شبکه های اجتماعی نیز انعکاس یافته، این است که قضیه شکستن منع تردد مرتبط با بهره برداری های سیاسی است و قضیه فقر و گرسنگی مردم بهانه ای است تا با خارج کردن کنترل شهرها، این کشور در غوغای کرونا غرق و شرایط برای بهره برداری های سیاسی آمریکا در این کشور فراهم شود.

 

طبق این گزارش، با تشدید مخالفت بیت سیاسی شیعه با تکلیف عدنان الزرفی برای پست نخست وزیری و کاهش بخت او برای رسیدن به این سمت، آمریکا بار دیگر با اهرم اعتراضات خیابانی و تهدید به شکستن مقررات منع تردد، درصدد تحت فشار گذاشتن جناح های شیعی است.

گفته می شود که آمریکا از اقدامات اصولی دولت عراق در مهار کرونا که سازمان بهداشت جهانی نیز بر آن صحه گذاشته، نگران است که مبادا این موفقیت به نفع دولت «عادل عبدالمهدی» تمام شود و برای همین درصدد شکستن این تدابیر دولت عراق است.

در همین راستا کاربران عراقی با هشتگ های «#کسر_الحظر_یقتلنا» (شکستن مقررات منع تردد، مرگ آور است)، «#الجوکر_یکسر_الحظر» (جوکر مقررات منع تردد را می شکند»، «#عدنان_الزرفی_فاسد_حاکموه_اولا» (عدنان الزرفی فاسد است باید محاکمه شود) علیه فراخوانان مشکوک شکستن مقررات منع تردد بپاخاسته اند.

تلویزیون «الغدیر» عراق (ارگان خبری سازمان بدر) به نقل از یک منبع امنیتی این کشور نیز امروز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای امنیت ملی عراق توانستند یکی از فراخوان دهندگان به شکستن مقررات منع تردد را در شبکه های اجتماعی، رصد و او را دستگیر کنند.

این منبع اضافه کرده است که فرد دستگیر شده یکی از مسوولان شبکه های اجتماعی تحریک کننده است که صبح امروز در استان دیاله دستگیر شده است.

 دولت عراق با وجود چالش هایی که با آن مواجه است، همچنان اصرار دارد تا به تدابیر خود برای مهار کرونا ادامه دهد.

با گذشت یک ماه از شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در عراق، این کشور به رغم کاستی هایی که در زمینه مراکز درمانی و درمان بیماران کرونایی دارد، تاکنون به اعتراف سازمان بهداشت جهانی، پرونده موفقی از خود در مهار این بیماری ارائه کرده است.

دولت عراق با اعمال مقررات منع تردد یک ماهه در شهرهای عراق و مستثنی کردن نقل و انتقال مواد غذایی و مایحتاج مردم از این مقررات توانسته است، از گرانی کالاهای ضروری جلوگیری به عمل آورد.

 

همزمان مرجعیت عالی دینی عراق با فتوای همیاری اجتماعی، در کمک رسانی داوطلبانه به اقشار نیازمند جامعه نقش اساسی داشته و بسیاری از نهادها و موسسه های خیریه و اجتماعی به این فتوا پیوسته و به آن لبیک گفته اند.

نقش الحشد الشعبی در این فراخوان عمومی و همچنین مشارکت در ضدعفونی کردن معابر عمومی و ایجاد بیمارستان های صحرایی درمان و مراقبت از بیماران کرونایی در کنار دیگر نیروهای مسلح عراق قابل توجه بوده است.

بر همین اساس طبق آمار رسمی وزارت بهداشت عراق در این مدت، تعداد مبتلایان به ۹۶۱ نفر و جان باختگان به ۶۱ نفر رسیده و از همه مهمتر تعداد شفایافتگان به رغم تمامی کاستی های بهداشتی در عراق، ۲۷۹ نفر بوده است.

جالب توجه اینکه بعد از اعتراضات جمعه گذشته و شکسته شدن جزیی مقررات منع تردد در ناصریه، به یکباره ۱۲ مورد ابتلای جدید در ناصریه شناسایی شد امری که افکار عمومی عراق آن را مرتبط با شکستن جزیی مقررات منع تردد دانستند و حالا بیم آن وجود دارد که با شکستن مقررات بهداشتی در عراق، دیو کرونا در این کشور از خواب برخیزد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز