درخواست عون برای حمایت بین‌المللی از حل بحران اقتصادی لبنان

۱۳۹۹/۰۱/۱۸ - ۱۸:۴۶:۴۱
کد خبر: ۹۸۵۲۱۳
درخواست عون برای حمایت بین‌المللی از حل بحران اقتصادی لبنان
میشل عون رئیس جمهوری لبنان روز دوشنبه با تاکید بر اینکه کشورش با دو بحران بزرگ یعنی آوارگان سوری و ویروس کرونا روبه رو است، خواستار حمایت بین‌المللی برای مقابله با عواقب ناشی از بحران اقتصادی و شیوع کرونا شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، عون در دیدار با نمایندگان کشورهای عضو گروه بین‌المللی پشتیبان لبنان خواستار حمایت مالی بین‌المللی برای پشت سر گذاشتن بحران شدید اقتصادی و پیامدهای ناشی از ویروس کرونا در لبنان شد.

عون در این دیدار گفت، «گروه پشتیبان لبنان» در آخرین نشست خود در پاریس در ۲۰۱۹ از آمادگی جامعه جهانی برای حمایت از لبنان جهت پشت سر گذاشتن بحران مالی و اقتصادی این کشور خبر دادند، مشروط بر اینکه دولتی کارآمد و معتبر روی کار بیاید که بتواند ضمن مبارزه با فساد، اصلاحات اقتصادی اساسی در کشور انجام دهد.

رئیس جمهوری لبنان در ادامه گفت: با توجه به جدی بودن اوضاع مالی کنونی و عواقب اقتصادی قابل توجه آن بر شهروندان لبنانی و اتباع خارجی مقیم در کشور و آوارگان، برنامه اصلاحات ما به حمایت مالی خارجی به ویژه از سوی کشورهای دوست و گروه بین‌المللی پشتیبان از لبنان نیاز خواهد داشت و این امر برای انجام پرداخت‌ها و گسترش بخش‌های حیاتی ما ضروری و حیاتی است.

عون افزود:‌ لبنان با رکود اقتصادی بزرگ، کاهش تقاضای داخلی و واردات، کمبود شدید ارز خارجی، بالا رفتن آمار بیکاری و میانگین فقر، افزایش قیمت‌ها و کاهش ارزش لیره در بازارهای موازی و کسری مالی ناشی از کاهش درآمدهای مالیاتی روبه رواست.

رئیس جمهوری لبنان گفت: این کشور آماده برگزاری کارگاه‌هایی برای حل بحران‌های اقتصادی و اجتماعی بود که کوید۱۹ سراسر دنیا را درگیر خود کرد و لبنان نیز مجبور شد حالت فوق‌العاده بهداشتی اعلام کند. این بحران هم به بحران‌های دیگر اضافه شد و اوضاع را بدتر کرد.

عون تاکید کرد: ما بر حمایت مالی بالغ بر ۱۱ میلیارد دلاری که در کنفرانس سیدر قول آن داده شد، به طور گسترده حساب باز می‌کنیم. این حمایت به طور اساسی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی صرف خواهد شد.

رئیس جمهوری لبنان ادامه داد:‌ چندی پیش دبیر کل سازمان ملل ویروس کوید۱۹ را بدترین بحران جهانی پس از جنگ جهانی دوم توصیف کرد. در حالی که پیش از آن، بحران آوارگان سوری را بدترین بحران انسانی پس از جنگ جهانی دوم توصیف کرده بود. بنابرین لبنان امروز با دو بحران بزرگ و عمیق طی ۷۵ سال اخیر روبه رو است.

مقامات لبنان اعلام کردند یک میلیون و ۵۰۰ هزار آواره سوری در لبنان هستند که بیشتر آن ها اوضاع معیشتی سختی دارند و نیازمند کمک های بین المللی هستند.

لبنان با کاهش ارزش لیره در برابر دلار و کمبود شدید نقدینگی و کاهش قابل توجه ارز خارجی چندین ماه است که به شدت دچار رکود اقتصادی و بحران مالی شده است.

 در حالی که با تشکیل دولت در لبنان در آغاز سال میلادی همه لبنانی ها در تلاش برای تدوین طرح اقتصادی بودند که آن را «نجات بخش» توصیف کردند، کوید۱۹ از راه رسید که که طبق اعلام رسمی تاکنون ۵۲۷ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

یکی از مشکلات اقتصادی مهم دولت لبنان پرداخت اوراق قرضه «یوروبوند» است که قیمت این اوراق ۳۰ میلیارد دلار بوده و چند هفته پیش نخستین قسط آن به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار  فرا رسید اما دولت لبنان اعلام کرد که قادر به پرداخت آن نیست.

لبنان با احتساب بدهی بابت اسناد یا اوراق قرضه (یوروبوند) در مجموع ۹۰ میلیارد دلار بدهی خارجی و عمومی دارد.

وجود فساد اقتصادی و اداری ، بیکاری و بدهی های انباشت شده لبنان در سال های گذشته باعث شده تا مسوولان این کشور نتوانند سرانجام از عهده پرداخت این مبالغ بر آیند.

نظر شما