یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

قیمت نفت هفته‌های آینده صعودی می‌شود/ نفت ۲۰ دلاری در بلند مدت به ضرر آمریکا و روسیه است

۱۳۹۹/۰۱/۱۹ - ۰۹:۰۵:۵۰
کد خبر: ۹۸۵۲۴۹
قیمت نفت هفته‌های آینده صعودی می‌شود/ نفت ۲۰ دلاری در بلند مدت به ضرر آمریکا و روسیه است
یک کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص شرایط بازار جهانی انرژی و افت قیمت نفت گفت: اگرچه کاهش قیمت نفت در کوتاه‌مدت به نفع آمریکا برای تکمیل ذخایر استراتژیک این کشور است اما قطعا در بلند مدت آسیب‌های اقتصادی و سیاسی برای واشنگتن به همراه دارد.

سید جلال ساداتیان، کارشناس مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی برنا درباره روند قیمت نفت در هفته‌های آینده توضیح داد: بیشترین تولید نفت آمریکا توسط شیل صورت می‌گیرد و طبق آمارها قیمت تولید نفت شیل ۳۰دلار برای هر بشکه است، بنابراین قطعا نمی‌تواند قیمت کنونی نفت که زیر ۳۰ دلار است و پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ الی ۸ دلار هم افت کند، تحمل کند.

او ادامه داد: ادامه این روند کاهش قیمت نفت یعنی توقف تولید آمریکا و توقف تولید هم برابر با کاهش اشتغال است. 

به گفته ساداتیان با توجه به اینکه تمرکز رئیس جمهور آمریکا بر رونق اقتصادی در سایه اشتغال بوده، در شرایطی که تنها چندماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده، افزایش نرخ بیکاری می‌تواند باعث از دست دادن آرای ترامپ شود.

این کارشناس بین‌الملل بیان کرد: شیوع ویروس کرونا باعث کاهش چشم‌گیر قیمت نفت به ویژه در قطب مصرف یعنی کشور چین قیمت نفت و فراورده‌های نفتی را به شدت تحت تاثیر قرار داد و از طرفی تصمیمات سیاسی عربستان در اجلاس آخر اوپک و همکاری نکردن در کاهش تولید بر این کاهش قیمت شدت بخشید. اتفاقی که ایالات متحده آمریکا در کوتاه‌مدت به آن راضی است اما در میان مدت و بلند مدت هرگز.

ساداتیان با تاکید بر اینکه عربستان در افزایش تولید نفت خود تتهاست، افزود: بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند ظرف دو الی سه هفته آینده قیمت نفت روند صعودی خود را آغاز می کند چرا که آمریکا و روسیه به عربستان فشار وارد می‌کنند تا تولید خود را کاهش دهد و بتوانند بازار را مدیریت کنند.

او در خصوص وضعیت ایران با افت شدید قیمت نفت گفت: ایران از طریق فروش محصولات نفتی و فرآورده‌های پتروشیمی تا حدودی به جبران کاهش صادرات نفت خام خود می‌پردازد اما باید توجه داشت که قیمت این محصولات هم کاهش می یابد. برای مثال قیمت پلت گازوئیل حدود 500 دلار بود اما الان به زیر 300 دلار کاهش یافته‌است.

ساداتیان با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی ایران بیان کرد: از سویی درآمدهای نفتی ایران از طریق صادرات کاهش یافته و از سوی دیگر حتی درآمدهای داخلی دولت هم به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش مصرف بنزین از حدود 100 میلیون لیتر در روز به 42 هزار لیتر در روز پایین آمده‌است. فشارها از طریق تحریم‌ها بر ایران زیاد است و باید به طرق دیگر به تامین نیازهای خود بپردازد.

این کارشناس بین‌الملل درباره جایگاه ایران در بازار بین‌المللی انرژی توضیح داد: با توجه به اینکه عربستان دارای چالش‌های سیاسی داخلی بر سر جانشینی است و آمریکایی‌ها هم به شدت محتاطانه رفتار می‌کنند تا درگیر مساله جدیدی در ایام انتخابات نشوند، وضعیت ایران در بازار انرژی دچار افت و خیز قابل توجهی نخواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز