کارشناس مسائل عراق:

آیا الکاظمی می‌تواند اعتماد مردم عراق را جلب کند؟

۱۳۹۹/۰۱/۲۳ - ۰۵:۵۵:۰۳
کد خبر: ۹۸۶۵۲۹
آیا الکاظمی می‌تواند اعتماد مردم عراق را جلب کند؟
یک کارشناس مسائل عراق گفت: مصطفی الکاظمی با توجه به سوابق کاری و ارتباطاتی که با گروه‌های مختلف در صحنه سیاسی امنیتی و اجتماعی داشته تا حدود زیادی می‌تواند این اعتماد ملی را جلب کند.

«محمد اخباری»، کارشناس مسائل عراق، درباره تعیین «مصطفی عبداللطیف الکاظمی» به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق که مورد تایید و اتفاق نظر گروه‌های مختلف سیاسی عراق نیز بوده است به  خبرنگار سیاسی برنا گفت: با توجه به وضعیتی که عراق در حال حاضر در صحنه سیاسی، امنیتی، دفاعی و اقتصادی به ویژه موضوعات اجتماعی دارد به نظر می‌رسد فردی که بتواند همه گروه‌ها درباره آن، نظر مثبت داشته باشند و تا حدودی  نیز اعتماد مردم را  جلب کند از بین گزینه‌های مختلفی باید انتخاب می‌شد. گزینه قبلی که مدنظر برهم صالح بود عمده گروه‌ها بر روی آن اتفاق نظر نداشتند به همین دلیل برهم صالح،  تلاش بسیاری انجام داد تا بتواند نظر همه گروه‌های 18 گانه عراق اعم از احزاب و گروه‌های مردمی را جلب کند اما  نتوانست. از این رو برهم صالح اعلام کرد که من نتوانستم موافقت همه را جلب کنم و به نظر می‌رسید اگر این گزینه به پارلمان هم برود نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. در نهایت عملا گزینه عدنان الزرفی از دور خارج شد.

او افزود: گزینه فعلی یعنی مصطفی الکاظمی که برهم صالح معرفی کرده، با توجه به سوابق  کاری و ارتباطاتی که با گروه‌های مختلف در صحنه سیاسی امنیتی و اجتماعی داشته تا حدود زیادی می‌تواند این اعتماد ملی را برای انجام کارهایی که در عراق  به مدت 7 تا 8 ماه، روی زمین است تا حدودی جلب کند و بتواند کارهای عقب مانده را به نتیجه برساند. ولی نکته بسیار اساسی این است که مصطفی الکاظمی باید بتواند، آرایش وزرای کابینه خود را به گونه‌ای بچیند که به مردمی که برای خواسته های خود در بحث خدمات، بحث مبارزه با فساد در دستگاه‌های اجرایی و اداری و بیکاری‌های روز افزون، حدود 7 تا 8 ماه در صحنه اعتراضات بودند، پاسخگو باشد. از این رو الکاظمی باید وزرای کابینه خود را به گونه‌ای بچیند که پارلمان عراق به آنها رای اعتماد بدهد که اگر نتواند رای بیاورد موفق نخواهد شد و ممکن است، اتفاقاتی که قبلا رخ داد، مجددا تکرار شود. 

محمد اخباری در پاسخ به این سوال که آیا مصطفی الکاظمی مورد تایید آمریکایی‌ها است یا خیر؟ عنوان کرد: به نظر می‌رسد که برهم صالح تا حدودی نظر آمریکایی‌ها را هم جویا شده یا اطلاعاتی دارد که آنها هم مخالفتی با الکاظمی نخواهند داشت. برهم صالح عملا یک نیرویی است که سعی می‌کند که نظر همه گروههای سیاسی عراق را جلب کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی عراق با بیان اینکه مصطفی الکاظمی، مثبت ارزیابی می‌شود، اضافه کرد:  با توجه به اینکه هم گروه‌های مختلف سیاسی در عراق درباره او اتفاق نظر دارند هم  اینکه او دارای سابقه کاری در دولت است به نظر می‌رسد بعد از عادل عبدالمهدی می‌تواند موفقیتی در صحنه سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی عراق داشته باشد.

او درباره سخنان الکاظمی مبنی بر بازگشت آوارگان عراقی به عراق نیز گفت: در ابتدای کار به نظر نمی‌رسد که او بتواند قادر به انجام این هدف باشد چون  هنوز وضعیت خود آنهایی که در داخل عراق هستند مطلوب نیست چه برسد به اینکه 2 تا 3 میلیون عراقی‌ آواره هم به عراق بازگردند. البته ممکن است در برنامه دراز مدت چند ساله او باشد اما در حال حاضر مردم کف خیابان دارای نیازهای بسیار ضروری اعم از آب، برق، خدمات، حل بیکاری روزافزونی که جوانان دارند، هستند. از این رو وضعیت داخلی عراق در ابتدا باید به وضعیت مطلوب برسد تا در نهایت به آوارگان عراقی در خارج از کشور نیز توجه شود.

نظر شما