نماینده مردم رشت در مجلس:

سناتورهای ایرانی باید وارد مجلس سنا شوند/ مجلس کنونی محلی است/ ما حتی نیاز به نخست‌وزیر داریم

۱۳۹۹/۰۱/۲۶ - ۰۵:۳۷:۲۷
کد خبر: ۹۸۷۸۹۴
سناتورهای ایرانی باید وارد مجلس سنا شوند/ مجلس کنونی محلی است/ ما حتی نیاز به نخست‌وزیر داریم
نماینده مردم رشت در مجلس می‌گوید: مجلس کنونی محلی است، ما برای مباحث کلان‌تر نیاز به مجلس سنا داریم؛ فردی که با ۴ هزار رای نماینده مجلس می‌شود در کنار فردی می‌نشیند که ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار رای نماینده شده است.

«غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی»، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، درباره لزوم تشکیل مجلس سنا به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: ساختار کشور دارد دچار مشکلی می‌شود و تقریبا مجلس و نماینده مردم دارد از خاصیت می‌افتد. نمایندگان هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند. اگر تصمیم نمایندگان کوچکترین بار مالی داشته باشند باید مطابق اصل 75 دولت تایید کند و اگر کوچک‌ترین مشکلی داشته باشد، شورای نگهبان آن را خلاف شرع می‌داند.

او با ذکر یک مثال توضیح داد: ما می‌خواستیم معافیت سربازی را برای قشر کوچکی از فرزندان ایثارگران اعمال کنیم این مسئله را خلاف شرع اعلام کردند و گفتند خلاف اصل 110 است، اصل 110 مربوط به اختیارات رهبری است، رهبری فرمانده کل قواست و... زنجیروار پیش می‌روند تا به یک مشکلی برمی‌خورد.

ایمن‌آبادی با بیان اینکه اشکال دیگر این است که تعارض منافع وجود دارد، اظهار کرد: جای بالاتری باید باشد که برای مصالح کشور تصمیم‌گیری کند و پای خودش در میان نباشد. آقای عبداللهی 8 دوره نماینده بوده‌اند او الان کجاست؟ آقای باهنر کجا هستند؟ سناتورها باید وارد مجلس سنا شوند.‌

نماینده مردم رشت در پاسخ به این سوال که آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند نقش مجلس سنا را ایفا کند یا خیر، توضیح داد: با این ساز و کار مجمع نمی‌تواند مجلس سنا باشد چراکه همه اعضای آن انتصابی هستند. در حال حاضر مجمع تشخیص مصلحت نظام یک طیف انتصابی مربوط به یک جناح هستند. ما باید مجلسی تشکیل دهیم که افرادی در آن حضور یابند که بیش از ۴، ۵ دور توسط مردم انتخاب شده‌اند و این مجلس باید مجزا از شورای نگهبان و انتخابی باشد. سناتورها باید مسائل کلان کشور را بررسی کنند. مجمع تشخیص مصلحت نمی‌تواند عملکرد مجلس سنا را داشته باشد چرا که انتخابی نیست و جناح‌های مختلف در آن حضور ندارند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه قانون اساسی باید اصلاح شود، عنوان کرد: به اعتقاد من ما حتی نیاز به نخست‌وزیر داریم. بزرگترین مانع برای تشکیل مجلس سنا عدم اصلاح قانون اساسی است. قانون اساسی باید متناسب با شرایط فعلی کشور اصلاح شود. در هیچ جای دنیا نمی‌توان با روش 50 سال پیش کشور را اداره کرد.

او افزود: سازوکارهای کشور باید کمی فعال‌تر شود. احساس می‌کنم که نمایندگان در جاهایی گیر می‌کنند. من مرتبا در فکر نمایندگان مجلس یازدهم هستند که اینهمه قول می‌دهند اما کاری نمی‌توانند بکنند. مجلس کنونی محلی است، ما برای مباحث کلان‌تر نیاز به مجلس سنا داریم. فردی که با 4 هزار رای نماینده مجلس می‌شود در کنار فردی می‌نشیند که یک میلیون و 200 هزار رای نماینده شده است. فردی که هفت دور نماینده مجلس بوده است، فرد عاقل و پخته‌ای است، قانون کشور را می‌داند، در همه زمینه‌ها صاحب‌نظر است، این فرد باید کجا برود؟ باید سناتور شود. 

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تقریبا در همه کشورهای دنیا مجلس سنا وجود دارد، گفت: تجربه نشان داده نظام پارلمانی ما پاسخگو نیست و ما باید کمی مترقی‌تر فکر کنیم و با سازوکاری که دنیا از آن جواب مثبت می‌گیرد، عمل کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز