یک کارشناس مسائل خاورمیانه مطرح کرد:

احتمال رأی آوردن کابینه الکاظمی در پارلمان عراق/ سهم‌خواهی گروه‌ها مشکل اصلی در عراق است

۱۳۹۹/۰۲/۰۵ - ۱۰:۲۰:۴۲
کد خبر: ۹۹۲۱۱۲
احتمال رأی آوردن کابینه الکاظمی در پارلمان عراق/ سهم‌خواهی گروه‌ها مشکل اصلی در عراق است
یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در واقع ویژگی‌های شخص الکاظمی و شرایط عراق باعث شده همه در مورد انتخاب ایشان برای پست نخست وزیری متفق‌القول شوند، لذا احتمال اینکه ایشان بتواند در پارلمان رأی لازم را کسب کند، بالاست.

«محمد اخباری»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در ارزیابی احتمال رأی آوردن کابینه الکاظمی در پارلمان عراق به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا مانند سایر نقاط جهان، خاورمیانه هم تا حدودی از وضع آرامش نسبی برخوردار است. به عنوان مثال در صحنه سوریه شاهد هستیم، تنش‌های قبلی که ترکیه با روسیه و سوریه داشته تا حدودی فروکش کرده و همچنین عربستان نسبت به موضع‌گیری‌هایی که پیش از این در رابطه با وضعیت سوریه داشته در این باره نیز، تا حدود زیادی سکوت کرده است.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به وضعیت عراق افزود: در حال حاضر شرایط عراق به نوعی است که همه گروه‌ها و جناح‌ها خواهان برقراری یک آرامش نسبی در صحنه سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی عراق هستند، به همین دلیل در ابتدا با توجه به اینکه الکاظمی یک فرد شناخته شده از بُعد امنیتی در صحنه عراق است و از طرف دیگر عملا کشورها و قدرت‌های منطقه و فرامنطقه‌ای هم تا حدودی روی او تمرکز کردند، به صلاح عراق می‌دانند که الکاظمی در این پست خدمت کند.

اخباری با اشاره به موضع‌گیری اخیر الکاظمی مبنی بر اینکه اخراج نظامیان آمریکایی را در راس اولویت‌های برنامه دولت جدید این کشور قرار می‌دهد، تصریح کرد: در واقع ویژگی‌های شخص الکاظمی و شرایط مذکور باعث شده همه در مورد انتخاب او برای پست نخست وزیری، متفق‌القول شوند، لذا احتمال اینکه او بتواند در پارلمان رأی لازم را کسب کند، بالا است. در این وضعیت که عراق از بعد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دچار مشکلات عدیده‌ای است الکاظمی تا حدودی می‌تواند، اوضاع را سر و سامان دهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: موضع گیری اخیر او در راستای اهدافی است که پارلمان در حدود چهار ماه قبل آن را مصوب کرده است و نشان‌دهنده هوشمندی ویژه او است که از این موضوع به نفع خودش بهره می‌برد، لذا به نظر می‌رسد الکاظمی رأی لازم را می‌آورد.

اخباری در خصوص توانایی الکاظمی در ایجاد وحدت در عراق اظهار کرد: با توجه به اینکه او شناخت خوبی از وضعیت اقتصادی سیاسی و اجتماعی عراق دارد، برای اینکه بتواند این سهم‌خواهی و سهم‌دهی و تقسیم قدرت را بین گروه‌ها مثل سابق انجام ندهد می‌تواند تا حدود زیادی وضعیت این کشور را به سمت بهبود ببرد چرا که عراق کشوری است که از نظر صادرات نفت و داشتن منابع نفتی، درآمد دارد.

این استاد دانشگاه در پایان اظهار کرد: در مجموع سهم‌خواهی که گروه‌های مختلف در قدرت داشتند عملا این درآمدها به جای اینکه به جیب مردم برود، برای آنها تبدیل به خدمات شود، از بیکاری بکاهد و مشکلات مردم را حل کند برای مسائل مختلف این گروه‌های عراقی، اعم از شیعه و سنی خرج می‌شد، لذا او می‌تواند این مشکل را حل کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز