گزارش روز؛

استعفای موسوی لاری و واکنش اصلاح طلبان

۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۱۳:۲۱:۵۱
کد خبر: ۹۹۳۰۴۸
استعفای موسوی لاری و واکنش اصلاح طلبان
اخیرا خبری مبنی بر استعفای موسوی لاری از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در فضای مجازی به نقل از منبعی آگاه منتشر شد که نه تایید و نه تکذیب شد تا اینکه نامه استعفای موسوی لاری در رسانه ها، منتشر شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ اخیرا خبری مبنی بر استعفای موسوی لاری از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در فضای مجازی به نقل از منبعی آگاه منتشر شد که نه تایید و نه تکذیب شد تا اینکه نامه استعفای موسوی لاری به عنوان نایب رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در رسانه ها، منتشر شد.  

این در حالی است که با وجود انتشار نامه استعفای موسوی لاری، بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح طلب، اشخاص نزدیک به محمدرضا عارف، رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و حتی اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در گفت و گو با برنا از این نامه، اظهار بی اطلاعی کرده اند.

محمود میرلوحی و علیرضا خامسیان از علت استعفا و نامه موسوی لاری اظهار بی اطلاعی کرده اند. خامسیان در این باره که برخی از اختلاف در این شورا خبر داده اند به برنا گفته است: اختلافی وجود ندارد.

حسین موسوی تبریزی، یکی از اعضای شورای عالی سیاسگذاری اصلاح طلبان، نیز ضمن بی اطلاعی از علت استعفا موسوی لاری به برنا می گوید: مدتهاست که جلسه ای تشکیل نشده و بنده هم در جریان علت این استعفا نیستم.

در همین راستا «مرتضی حاجی»، وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات و عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، ضمن ابراز بی‌اطلاعی نسبت به استعفای موسوی لاری از این شورا گفت: من هم چنین خبری را شنیدم اما نمی‌دانم که صحت دارد یا خیر.

در حالی که این فعالان اصلاح طلب از استعفا موسوی لاری و علت آن اظهار بی اطلاعی می کنند، شخص موسوی لاری در بخشی از نامه اش که در اختیار رسانه ها قرار داده؛ به دلایل استعفای خود از نایب رییسی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اشاره می کند. او علت استعفا را کسالت خود از مدتها پیش و همچنین لزوم برخی تغییرات در ساختار این شورا عنوان کرده است که به صورت جسته گریخته، بسیاری از منتقدان این شورا از مدتها پیش مطرح کرده بودند.

در این ارتباط سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح طلب، نیز به خبرنگار سیاسی برنا درباره علت استعفای موسوی لاری و اینکه آیا اختلافی در این شورا بوده است؟ گفت: موسوی لاری در نامه خود بسیار شفاف و صریح توضیحات کافی را ارائه داده است. او هم کسالت و هم بعضی از نارسایی های موجود در ساختار شورای عالی را به عنوان دلایل استعفا اعلام کرده است.

او ضمن تایید وجود اختلاف نظر در شورای عالی سیاستگذاری، عنوان کرد: نبودن موسوی لاری به منزله کناره گیری مجمع روحانیون مبارز از شورای عالی سیاستگذاری، است. 

سعید شریعتی این استعفا را بی ربط به انتخابات 1400 ریاست جمهوری نمی داند و بر وجود برخی اختلافات در نظر و عمل در بین اعضای شورای عالی سیاستگذاری و به ویژه اختلاف در اهداف این شورا، تاکید کرده است.

سید عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات، در بخشی از نامه استعفا خود به محمدرضا عارف نوشته است: "هر چند که این استعفا با شرایط جسمی حقیر مرتبط بوده و از ماه‌های پیش هم با شما در میان گذاشته بودم اما گمانم این است که این استعفا می‌تواند آغازی بر تغییر ساختار و سازوکارهای نهادهای اجماعی و پررنگ شدن نقش احزاب و تشکل‌ها باشد."

او در این نامه با اشاره ضمنی به ضرورت لزوم تغییر ساختاری، استعفا خود را سرآغاز چنین تحولی می داند و بر پر رنگ شدن سیستم حزبی در کشور تاکید دارد.

دغدغه ای که بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح طلب همواره آن را مطرح می کنند و قرار بود با تدوین لایحه جامع انتخابات به مسائل مربوط به احزاب طبق قانون احزاب جامه عمل پوشانده شود که تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است.

به عبارت دیگر روابط میان احزاب باید براساس قانون احزاب شکل بگیرد و نظام پارلمانی با نظامی حزبی با یکدیگر پیوند زده شوند. با وجود چنین پیوندی دیگر نیازی به ائتلاف های پیشا انتخاباتی نیست. 

شورای عالی سیاستگذاری در واقع چنین کارکردی را داشت و قبل از انتخابات نیز به گفته سعید شریعتی برای ائتلاف شکل می گرفت. اما با کناره گیری نایب رییس و یک عضو اثرگذار شورا، به نظر می رسد این شورا چه در اهداف و چه در ساختار، باید به بازنگری و تغییر خود اقدام کند.

لازم به ذکر است؛ سید عبدالواحد موسوی لاری از اعضای شاخص مجمع روحانیون مبارز است که در دولت خاتمی، وزارت کشور را بر عهده داشت. او قبل از انتخابات مجلس 95-94 مجلس، در ائتلافی تحت عنوان ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان، گام دوم یعنی لیست امید، به عنوان نایب رییس شورای عالی سیاستگذاری معرفی شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز