کرونا و بدبینی آلمانی‌ها به آینده

۱۳۹۹/۰۲/۰۷ - ۲۱:۱۹:۵۶
کد خبر: ۹۹۳۹۰۸
کرونا و بدبینی آلمانی‌ها به آینده
بررسی‌ها نشان می‌دهد در پی شیوع بیماری کرونا و مشکلات ناشی از آن، مردم آلمان از آینده بیمناک بوده و در انتظار وقایع بد هستند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از شبکه دویچه وله، نتیجه نظرسنجی یک بانک خصوصی در آلمان نشان می‌دهد که بحران کرونا، عادت‌های مردم در اندوخته کردن پول را عوض کرده است.

"نوریس بانک" می‌گوید در اکتبر ۲۰۱۹ بیش از ۷۲ درصد افراد مورد پرسش عنوان کرده بودند که برای روز مبادا، پول پس‌انداز می‌کنند. این افراد گفته بودند در سال ۲۰۲۰ نیز همین روال را خواهند داشت و حتی بیشتر اندوخته می‌کنند.

نظرسنجی پس از شیوع کرونا، نشان می‌دهد که یک ششم ‌آلمانی‌ها، فکر پس‌انداز کردن را از سر بیرون کرده‌اند. ۴۰ درصد پرسش شوندگان در مارس ۲۰۲۰ گفته‌اند که از این پس هیچ پولی پس‌انداز نمی‌کنند و اگر بکنند بسیار اندک خواهد بود.

کارشناسان "نوریس بانک" می‌گویند، مبهم بودن اوضاع، اصلی‌ترین دلیل این تغییر روحیه است. ۴۵ درصد پرسش شوندگان عنوان کرده‌اند که فعلا منتظرند وضعیت مالی و درآمدی خودشان مشخص یا تثبیت شود.

کرونا نگرانی نسبت به آینده را افزایش داده است. در نظرسنجی نوریس بانک، این بیم عمدتا نزد افراد ۳۰ تا ۳۹ ساله وجود داشته به طوری که ۳/ ۳۸ درصد این گروه سنی از پرسش شوندگان، گفته‌اند که مایلند پولی را که دارند، برای بازنشستگی، وام مسکن یا خرید سهام هزینه کنند. قبل از بحران کرونا ۲۵ درصد چنین جوابی داده بودند.

به نظر این کارشناسان، بحران کرونا نه تنها در عادت آلمانی‌ها به اندوختن پول تاثیر گذاشته، بلکه می‌تواند نحوه مصرف آنها را نیز به نحو بارزی تغییر دهد.

طبق این نظرسنجی، سرمایه‌گذاری در بازار سهام و بورس با وجود وضعیت آشفته کنونی، بیشتر خواهد شد. آمار استخراج شده نوریس بانک نشان می‌دهد آلمانی‌ها بیش از پیش به این عرصه متمایل شده‌اند، که این میزان قبل از کرونا ۹/ ۱۶ درصد بوده و بعد از  آغاز بحران ۲/ ۱۹ درصد شده است.

با این حال طبق این تحقیق، استفاده از حساب جاری به عنوان محل مبادلات مالی تغییری نکرده است. اکثر مردم گفته‌اند به دلیل نرخ نازل کارمزد بین بانکی چنین انتخابی دارند، بعضی هم عنوان کرده‌اند که در شرایط فعلی، هیچ راه دیگری جز نگاهداشتن پول‌شان در بانک ندارند. در ارزیابی نوریس بانک آمده که داشتن اعتبار بانکی در شرایط کنونی، برای مردم اهمیتی دو چندان یافته است.

نظر شما