چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

حاشیه‌های یک استعفا/ ارتحال آیت‌الله امینی با مشی اعتدالی

۱۳۹۹/۰۲/۱۱ - ۰۵:۳۰:۰۱
کد خبر: ۹۹۴۰۵۱
حاشیه‌های یک استعفا/ ارتحال آیت‌الله امینی با مشی اعتدالی
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ آیت‌الله امینی

آیت‌الله امینی با مشی اعتدالی هفته جاری دارفانی را وداع گفت. آیت‌الله ابراهیم امینی نوزدهم دی‌ماه 88 از تریبون نمازجمعه قم گفت: «افراد را به ‌دلیل اختلاف‌نظر ضدولایت فقیه معرفی نکنید و نباید افراد را به صرف اختلافات جزیی با ولی‌فقیه طرد کرد.» این اظهارات با واکنش تند مخالفان روبرو شد. آیت‌الله امینی در آن جلسه از «حرمت‌شکنی نماز جمعه» انتقاد کرد و فعالان سیاسی جمهوری اسلامی نیز پس از آن هر یک به نوبه خود به انتقاد از اقدامات صورت گرفته در جریان نمازجمعه سال 88 در قم پرداختند.

آیت‌الله امینی از جمله اشخاصی بود که در جلسات جامعه مدرسین به ریاست آیت‌الله محمد یزدی شرکت نمی‌کرد مانند برخی دیگر از چهره های سیاسی من جمل مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و از جمله افرادی بود که از حضور سیدحسن خمینی، در مجلس خبرگان رهبری، حمایت کرد.

نام او را در مشی اعتدال می‌توان در کنار مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قرار داد. او در پی درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی در پیامی معنادار نوشت: «خبر درگذشت و فقدانت را به من دادند. خدا می‌داند آنچنان این مصیبت اندوهبار، جانکاه، ناگوار و دردآور بود که ساعت‌ها گریستم زیرا برادری بصیر، سنگ صبوری مدبر، هم‌سنگری صمیمی و یار و رفیقی 60 ساله را از دست داده‌ام... علی‌رغم آنکه همه دنیایت را فدای انقلاب و نظام کردی، در این اواخر به شما بی‌مهری‌های فراوان شد، مظلوم‌تر از شهید بهشتی بودی و تحمل و صبر کرده و مکررا در ناملایمات روزگار می‌فرمودید: «اگر صبر نکنم چه کنم؟! اصل نظام به خطر می‌افتد»، اما از شما در مقابل عوام‌فریبان و دشمنان حقیقی و پنهان انقلاب که طرفدار دین منهای روحانیت بودند، حمایت نکردند.»

آیت‌الله امینی از دوره اول تا سوم مجلس خبرگان رهبری، نمایندگی استان چهارمحال‌وبختیاری را برعهده داشت. در سال ۹۴ نماینده خبرگان رهبری مردم تهران شد و سال 95 هم در جلسه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برای تعیین رئیس و هیئت رئیسه دائم در کنار جنتی و شاهرودی نامزد شد که دبیر شورای نگهبان از رقبایش با 51 رأی از مجموع 88 عضو این مجلس پیشی گرفت. آیت‌الله امینی و آیت‌الله شاهرودی به ترتیب 21 و 13 رأی کسب کرده بودند.

پیکر آیت‌الله امینی روز دوشنبه در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

چهره هفته؛ حجت‌الاسلام موسوی لاری

سید عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات، از حضور در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استعفا داد. او در بخشی از نامه استعفا خود به محمدرضا عارف نوشته است: «هر چند که این استعفا با شرایط جسمی حقیر مرتبط بوده و از ماه‌های پیش هم با شما در میان گذاشته بودم اما گمانم این است که این استعفا می‌تواند آغازی بر تغییر ساختار و سازوکارهای نهادهای اجماعی و پررنگ شدن نقش احزاب و تشکل‌ها باشد.»

او در این نامه با اشاره ضمنی به ضرورت لزوم تغییر ساختاری، استعفا خود را سرآغاز چنین تحولی می‌داند و بر پر رنگ شدن سیستم حزبی در کشور تاکید دارد.

پس از انتشار این نامه گمانه‌زنی‌ها درباره اختلاف میان عارف و موسوی لاری بالا گرفت. در نهایت موسوی لاری در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا ضمن رد هرگونه اختلاف گفت: «تخریب عارف خودزنی و جفا به شورای عالی اصلاح‌طلبان است. عارف فردی فرهیخته و دلسوز است و با رعایت انصاف و بدون شعارزدگی شورای عالی اصلاح‌طلبان را اداره کرده است. شورای عالی اصلاح‌طلبان عملکرد موفقی داشته است. تغییرات در شورا نباید به چالش تبدیل شود.»

سید عبدالواحد موسوی لاری از اعضای شاخص مجمع روحانیون مبارز است که در دولت خاتمی، وزارت کشور را بر عهده داشت. او قبل از انتخابات مجلس 95-94 مجلس، در ائتلافی تحت عنوان ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان، گام دوم یعنی لیست امید، به عنوان نایب رییس شورای عالی سیاستگذاری معرفی شد.

جنجال هفته؛ رائفی پور

در مطلب روزنامه اصولگرای فرهیختگان که زیرمجموعه دانشگاه آزاد اداره می‌شود، غیرمستقیم به عقبه مؤسسه مصاف و حامیان و روابط رائفی‌پور اشاره شده است. حالا در نوشته همین روزنامه، نحوه دسترسی رائفی‌پور به اطلاعات محرمانه، از جمله محتوای ایمیل کاوه مدنی، زیر سؤال رفته است. رائفی‌پور در پاسخ به این مطلب در توییتر نوشت: «اینکه این دولت امنیتی یا به عبارتی امنیتی‌های دولت و‌ رسانه‌هایشان در ماجرای جاسوسان محیط‌زیستی دل خوشی از بنده نداشته باشند، قابل درک است! اما اینکه سخنان جاسوس فراری کاوه مدنی درباره ایمیل‌هایش از یک رسانه انقلابی‌ (فرهیختگان و تسنیم) بازتاب یابد عادی نیست و عین خیانت است».

مسعود فروغی، سردبیر فرهیختگان، در پاسخ به او در توییتی نوشت: «جناب رائفی‌پور ناخواسته کل نقد فرهیختگان به خودش را تائید کرد، ما در یادداشت‌ها موارد متعددی از تناقض‌ها و کم‌عمق‌بودن مطالب ایشان را نقد کرده بودیم. او البته بدون اینکه متن را بخواند از بازتاب سخنان جاسوس فراری در فرهیختگان خبر داده و آن را خیانت نامیده! درحالی‌که اساسا متن چیز دیگری است، گفته شده بود: این‌گونه افشاگری‌ها و انتشار ایمیل‌های محرمانه وظیفه دستگاه رسمی امنیتی است و اگر یک سخنران اخبار امنیتی را افشا کند، جرئت معارضه فکری با او گرفته می‌شود، همین کاری که در واکنش‌های اخیر دیده شد. برخی دوستان آقای رائفی‌پور در مقام نفی نقد او می‌گویند که او ۱۶ ساعت در روز مطالعه می‌کند. صرف‌نظر از اینکه آیا چنین استدلالی پذیرفته است یا خیر، انتظار داشتیم ایشان ابتدا ۱۶ دقیقه وقت بگذارد و مطلب را درست بخواند و سپس دیگران را خائن بنامد».

برخی معتقدند برخورد با رائفی‌پور در ادامه یا بخشی از همان دعوای قدرت درون اصولگرایی است که در سال‌های اخیر در انتخابات اتفاق افتاده است.

خبر هفته؛ مکالمات تلفنی رئیس جمهور

روسای جمهور ایران و اندونزی با اشاره به روابط صمیمانه، برادرانه و رو به گسترش دو کشور بر ضرورت توسعه، تقویت و تحکیم همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران- جاکارتا در راستای منافع دو ملت و همچنین همکاری در مقابله با شیوع ویروس کرونا تاکید کردند.

دکتر روحانی در این تماس تلفنی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه علمی و فناوری و تامین و ساخت نیازمندی‌ها مانند کیت‌های تشخیص، ونتیلاتور، دستگاه سی‌تی‌اسکن و ماسک ۹۵N، موفقیت‌های خوبی به دست آورده و آماده همکاری و تعامل با اندونزی در این راستاست.

روحانی با بیان اینکه امروز تحریم‌های امریکا علیه ایران با حقوق بنیادین بشر در تعارض است، گفت: «مخالفت‌های غیرقانونی در شرایطی که همه کشورهای جهان در حال مبارزه با کرونا هستند، می‌تواند خطرناک باشد.»

روسای جمهور ایران و چین نیز روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با ابراز همدردی و همبستگی ملت‌ها و دولت‌های دو کشور در غم از دست دادن تعدادی از شهروندان به علت بیماری کرونا و آرزوی موفقیت برای مهار این بیماری، بر همکاری های بهداشتی تهران- پکن برای مقابله با کرونا و انتقال تجارب و دستاوردهای تحقیقاتی متخصصان دو کشور تاکید کردند.

همچنین دکتر روحانی در هفته جاری و در مکالمه تلفنی با رئیس جمهور کرواسی، با اشاره به رفتار غیرقانونی، غیرمنطقی و غیر انسانی آمریکا در خروج از برجام و وضع تحریم ها و فشار حداکثری علیه ملت ایران، گفت: تداوم این رفتار اقدامی ضد بشری است و ایران انتظار دارد کشورهای اروپایی با اینگونه رفتارها مقابله کرده و مواضع جدی اتخاذ کنند.

 «زوران میلانوویچ» نیز اقدام آمریکا در افزایش تحریم و فشار علیه ایران در این شرایط سخت را  غیر انسانی و نادرست خواند.

سوژه هفته؛ وضعیت رهبر کره شمالی

در روزهای گذشته غیبت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در محافل عمومی به شایعات متعدد درباره وضعیت سلامتی وی دامن زد. این شایعات در حالی مطرح شد که گزارش‌هایی تائید نشده از قرار داشتن کیم جونگ اون در وضعیتی بحرانی در پی یک عمل جراحی قلب، منتشر شد. البته گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی وضعیت سلامت کیم جونگ اون در اوایل ماه آوریل پس از آن آغاز شد که رهبر کره شمالی در جشن تولد پدربزرگش، که یکی از مهمترین تعطیلات کشور است، شرکت نکرد. در این میان تصویری هم با عنوان جسد کیم جونگ اون در فضای مجازی منتشر شد. تصویری که البته خیلی زود مشخص شد که جعلی است و  از روی تصویر جسد پدر او ساخته شده است.

در این راستا «نیوسیس» گزارش داد، قطار مخصوصی که کیم جونگ اون از آن استفاده می‌کند، در وونسان دیده شده اما هواپیمای شخصی او همچنان در پیونگ‌ یانگ است.

در این راستا چین اعلام کرد که یک تیم متشکل از کارشناسان پزشکی را برای ارائه‌ی مشاوره به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اعزام کرده است. منابع اطلاعاتی گزارش داده‌اند که این دیدار پیش‌بینی شده از جانب هیئت اعزامی چینی به دلیل گزارش‌های متناقض از وضعیت سلامتی کیم جونگ اون، صورت می‌گیرد.

همزمان «کیم ایون چول» وزیر وحدت کره جنوبی هم در مصاحبه ای تاکید کرد که بر اساس گزارش این رسانه ها ، شرایط عادی به نظر می رسد و رهبر کره شمالی زمام کار را در اختیار دارد.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، که پیشتر گفته بود اعتقاد ندارد رهبر کره شمالی بیمار باشد در اظهاراتی جدید گفت که به خوبی از حال وی آگاه است.

حاشیه هفته؛ توئیت دو چهره سیاسی

«مصطفی میرسلیم»، نماینده منتخب مجلس یازدهم، در توییتر خود نوشت: «راه صحیح زندگی سیاسی برای اقلیت، پس از شکست فاحش در انتخابات مجلس یازدهم، در تحلیل‌های غلط‌انداز و تخریب شخصیت‌های اکثریت و ادعای اختلاف و رقابت بین آنها و تحقیر انتخاباتی که خود به دلیل ناکارآمدی سرمنشا نتایج آن بوده‌اند، نیست. توصیه می‌کنم با استفاده از فرصت ماه رمضان، وقت خود را صرف تفکر درباره ریشه ضعف‌های جبهه سیاسی خود کنند.»

جهانبخش محبی‌نیا، نماینده میانه‌روی مردم میاندوآب و شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به انتقاد توییتری میرسلیم از اصلاح‌طلبان با مخاطب قرار دادن او در صفحه توییتر خود نوشت: «هنوز هم نگاه‌تان الیگارشی یا حداقل نگاه آریستوکراسیک است. واقعا دلیل تحقیر انتخابات را نمی‌دانید یا اینکه طبق معمول دیگران نمی‌فهمند و تنها عاقل، شمائید! ‌الله اعلم»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز