یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

فوت رهبر کره شمالی بر معادلات بین‌المللی خیلی موثر نیست/ خواهر رهبر کره شمالی که تحصیل کرده سوئیس است جانشین او می‌شود

۱۳۹۹/۰۲/۰۹ - ۰۹:۱۷:۱۸
کد خبر: ۹۹۴۲۵۶
فوت رهبر کره شمالی بر معادلات بین‌المللی خیلی موثر نیست/ خواهر رهبر کره شمالی که تحصیل کرده سوئیس است جانشین او می‌شود
کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: فوت رهبر کره شمالی بر معادلات بین‌اللملی خیلی موثر نیست چراکه کره یک کشور منزوی است و با چند کشور بیشتر، ارتباط ندارد.

«علی بیگدلی»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره شایعات مربوط به فوت رهبر کره شمالی و تاثیر این اتفاق بر معادلات بین‌المللی، گفت: فوت رهبر کره شمالی بر معادلات بین‌اللملی خیلی موثر نیست چراکه کره یک کشور منزوی است و با چند کشور بیشتر ارتباط ندارد و بیشتر تحت نفوذ چین و روسیه است. کره شمالی با ایران هم روابط نزدیکی دارد و با کشورهایی مثل کوبا و ونزوئلا هم ارتباطاتی دارد اما نقش چندانی در تحولات بین المللی ندارد.

بیگدلی اهمیت این کشور را در توان نظامی‌اش دانست و اظهار کرد: کره شمالی از نظر بحث قدرت موشکی، امکانات هسته‌ای و اتمی و حتی بمب‌های هیدروژنی اهمیت دارد و عامل تهدیدکننده‌ای برای کره جنوبی، ژاپن و آمریکا است. از این جهت کره شمالی اهمیت دارد و مدتی هم آمریکا را تهدید می‌کرد اما ملاقات‌‌هایی که بین کیم و ترامپ اتفاق افتاد، کمی تنش‌ها را فروکش کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره جانشین کیم جونگ اون، توضیح داد: اگر فوت کیم قطعی شود بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته خواهرش جانشین او می شود. خواهر کیم تحصیل کرده سوئیس است و الان هم در سوئیس زندگی می‌کند و حتی مدیریت ملاقاتی که بین ترامپ و برادرش اتفاق افتاد، برعهده او بود. او شایسته، لایق و دارای بینش جدیدی است.

او افزود: می‌توان پیش‌بینی کرد که نسل قدیمی‌ای که از دوران پدربزرگ آنها باقی مانده و هنوز هم بر سر قدرت هستند، این خانم قاعدتا با توجه به سن و سال و تحصیلاتش در اروپا باید یک فضای جدیدی را در کره شمالی و دنیا ایجاد کند چرا که ادامه وضعیت فعلی نه برای مردم کره و نه دنیا، قابل قبول نیست.

بیگدلی با اشاره به اختلافات میان چین و آمریکا، عنوان کرد: باید توجه کرد که اختلافاتی میان چین و آمریکا وجود دارد که هر روز عمیق‌تر می‌شود و چین همیشه از کره شمالی به عنوان یک ابزار برای تهدید آمریکا استفاده می‌کرد، این مسئله ممکن است که تغییر یابد یا ادامه پیدا کند‌. در تنگنا گذاشتن چین کار اشتباهی است که ترامپ انجام می‌دهد و چین می‌تواند از برگ برنده کره شمالی، استفاده کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان اظهار کرد: اگر خواهر کیم بخواهد همین اشتباهات را ادامه دهد کره شمالی در همان نقطه صفر باقی خواهد ماند و نمی‌توانند از چین و روسیه جدا شوند چرا که حدود یک میلیون نفر کره‌ای در چین و روسیه کار می‌کنند و یکی از منابع ارز آور کره‌شمالی، هستند. خود این خانم با توجه به اینکه از بچگی در اروپا بوده و با محافل اروپایی روابط نزدیکی دارد و مقدمات سفر ترامپ را هم او فراهم کرد، به نظر می‌رسد از خوش‌بینی‌هایی برخوردار باشد و بتواند کمی وضعیت کره شمالی را عوض کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز