کارشناس مسائل خاورمیانه:

داعش هیچ‌ وقت در عراق از بین نرفته است/ توزیع قدرت صحیح در عراق سدی در برابر شکل‌گیری داعش در این کشور است

۱۳۹۹/۰۲/۱۰ - ۱۰:۳۵:۲۸
کد خبر: ۹۹۴۷۲۳
داعش هیچ‌ وقت در عراق از بین نرفته است/ توزیع قدرت صحیح در عراق سدی در برابر شکل‌گیری داعش در این کشور است
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت:اگر دولت مرکزی عراق حقوق اهل سنت را رعایت کند، در آن صورت شانسی برای داعش نیست اما اگر به سمت انحصار قدرت قدم بردارد امکان احیای مجدد را در این کشور وجود دارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، اخیرا المیادین از انتقال تروریست‌های داعش از نقاط مرزی به داخل خاک عراق توسط نظامیان آمریکایی گزارش داده است. در همین راستا «پیرمحمد ملازهی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در خصوص امکان تقویت این گروه تروریستی در عراق به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: شکست‌ و جابه‌جایی نیروهای داعش در عراق و سوریه به معنی پاکسازی کامل این کشورها از این گروه تروریستی نیست لذا نیروهای داعش، هنوز در این کشورها حضور دارند.

او در رابطه با انگیزه آمریکا از تقویت داعش در عراق افزود: نکته مهم این است که حضور نیروهای این گروه تروریستی تا چه اندازه برای دولت مرکزی تهدید به حساب می‌آید. بهر حال بعد از تصویب قانون خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق توسط پارلمان این کشور به نظر می‌رسد، آمریکا به نوعی به دنبال این است که برای تضعیف موقعیت ایران و حشدالشعبی از نیروهایی که مخالف با اینها هستند، بهره‌گیری کنند و در همین ارتباط نیروهایی دارد که به نوعی با داعش، همکاری می‌کنند.

ملازهی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که اگر نحوه برخورد دولت مرکزی عراق با اهل سنت این کشور برخورد حذفی باشد، داعش شانس تقویت و حضور مجدد در عراق را دارد؛ اما اگر دولت مرکزی در راستای توزیع قدرت گام بردارد در آن صورت داعش شانس زیادی برای حضور مجدد در این کشور، ندارد. رشد داعش در عراق درست زمانی بود که مالکی، نخست وزیر وقت عراق، با اهل سنت دچار مشکل شد و الهاشمی به ترکیه فرار کرد. بعد از آن بود که داعش با استفاده از شرایط داخلی عراق آن حملات را انجام داد.

این کارشناس مسائل منطقه رمز موفقیت دولت جدید را در نحوه صحیح توزیع قدرت دانست و تصرح کرد: اگر دولت مرکزی عراق، حقوق اهل سنت را رعایت کند، در آن صورت شانسی برای داعش نیست اما اگر به سمت انحصار قدرت قدم بردارد امکان احیای مجدد در این کشور وجود دارد چرا که از طرفی سیاست آمریکا در مقابل دولت جدید عراق، مشخص نیست. در واقع آمریکایی‌ها معتقدند دولت عراق وابسته و تحت نفوذ ایران است، اگر همچنان این برداشت را داشته باشند بعید نیست یک نیروی مخالف با حشدالشعبی و دولت مرکزی را تقویت کنند.

ملازهی در ارزیابی قدرت الکاظمی برای برخورد با تقویت داعش در عراق خاطرنشان کرد: در عراق سه جریان قدرتمند قومی-مذهبی کرد، شیعه و سنی وجود دارد. در حال حاضر میان اهل تشیع اختلافاتی رخ داده است. اما با توجه به اینکه الکاظمی مورد توافق همه جناح‌ها سیاسی، حزبی و حتی حشدالشعبی است این امید شکل گرفته که او یک سیاست متوازنی را در پیش بگیرد. سیاست متوازن یعنی وقتی که شیعیان جمعیت 60 درصدی عراق را تشکیل می‌دهند، نباید به طور کلی در ساختار قدرت حضور آنها را نادیده گرفت و یا حضور کمرنگی، داشته باشند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر قدرت الکاظمی در اجرای یک سیاست متوازن در عراق یادآور شد: الکاظمی ضمن اینکه مورد توافق همه گروه‌های داخلی عراق است، تا حدودی مورد تأیید مرجعیت این کشور است، بنابراین فرصت دارد که توازنی در ارتباط با قدرت ایجاد کند. در مجموع از میان نامزدهایی که برای نخست وزیری عراق مطرح شدند و نتواستند دولت را تشکیل بدهند، او شانس بیشتری برای ایجاد توازن قدرت در میان گروه‌های مختلف این کشور را دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز