واکنش روسیه به تلاش آمریکا برای تمدید تحریم ایران

۱۳۹۹/۰۲/۱۲ - ۰۳:۳۶:۱۸
کد خبر: ۹۹۵۸۶۲
واکنش روسیه به تلاش آمریکا برای تمدید تحریم ایران
معاون وزیر امور خارجه روسیه با توجه به تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعلام کرد: تلاش آمریکا در این زمینه به نتیجه نمی‌رسد چرا که تمدید تحریم تسلیحاتی تهران ممکن نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته‌ای روسیه روز پنجشنبه به خبرگزاری ریانووستی گفت: موضوع ارسال تسلیحات و ادوات جنگی به جمهوری اسلامی ایران و نیز صادرات تسلیحات از ایران در هنگام تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برای روسیه حل شد.

وی افزود: این نظام ویژه‌ای است و با دوره پنج ساله آن در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ بسر می‌رسد هرگونه عدول از این تصمیم ناممکن است.

روزنامه نیویورک تایمز به تازگی حیله آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را که بر اساس توافقنامه برجام از ۲۷ مهر ماه سالجاری لغو می‌شود، فاش کرد.

به گزارش این روزنامه، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا طرحی را تهیه کرده است که طبق آن ایالات متحده ادعا می‌کند که هنوز از نظر حقوقی به عنوان یک دولت شرکت کننده در توافق هسته‌ای حضور دارد. اما در اصل این طرح برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است که پس از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ لغو شد.

ریابکوف در ادامه گفت وگو با ریانووستی درباره برجام خاطرنشان کرد: آمریکا قبل از اینکه به گفت وگو درباره مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برای رسیدن به اهداف خود بپردازد باید به اجرای کامل برجام بازگردد. 

وی با بیان اینکه مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ باید بطور کامل اجرا شود، اضافه کرد: همه کشورها باید بدون هر گونه نقض و انحراف، از این قطعنامه پیروی کنند.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: متاسفانه آمریکا تنها به رفتار گزینشی در اجرای این قطعنامه نمی‌پردازد. ما بدیهی است با نگرانی شاهد نشانه‌هایی از این نوع اقدام از طرف آمریکا هستیم.

وی ادامه داد: آمریکا نه فقط مانع اجرای این قطعنامه ازسوی کشورهای دیگر می‌شود بلکه آنها را به تحریم و انواع تدابیر محدود کننده تهدید می‌کند.  

مقام روس گفت: این رفتار آمریکا نمونه دیگری از سیاست تحمیل و فشار است. ابزار سیاست خارجی امریکا در سالهای اخیر فقط به تحریم محدود شده است و هیچ گونه آمادگی برای گفت وگو و حل مسائل در پشت میز مذاکره از این کشور دیده نمی‌شود.

وی افزود: این مساله مایه نگرانی عمیق شده است، آمریکا قبل از اینکه درباره استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ برای اهداف سیاسی خود صحبت کند باید شرایط برای اجرای کامل این قطعنامه را فراهم کند یعنی به اجرای کامل آن بازگردد.

نظر شما