عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

می‌توانیم به تجارت آزاد تسلیحاتی بپردازیم/ روسیه و چین از حق وتوی خود در قطعنامه احتمالی آمریکا استفاده می‌کنند

۱۳۹۹/۰۲/۱۳ - ۲۳:۲۶:۵۵
کد خبر: ۹۹۶۴۵۵
می‌توانیم به تجارت آزاد تسلیحاتی بپردازیم/ روسیه و چین از حق وتوی خود در قطعنامه احتمالی آمریکا استفاده می‌کنند
بروجردی گفت: آمریکا ممکن است تعدادی از کشور‌های اروپایی را با فشار سیاسی هم‌داستان خود کند اما چون توافق هسته‌ای از پشتوانه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برخوردار است، هرگونه تغییری در آن مستلزم قطعنامه جدیدی است که بدون شک با نظر مخالف تعدادی از اعضای دائم شورای امنیت و استفاده از حق وتو مواجه خواهد بود.

«علاءالدین بروجردی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با توزیع پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی‌ امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران میان برخی اعضای شورای امنیت و نقش روسیه و چین در جلوگیری از صدور قطعنامه علیه ایران گفت: هم نظر بودن روسیه و چین با آمریکا در حد صفر است. پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، عملا آب در هاون می‌کوبد و اقداماتش هیچ تضمینی ندارد. آمریکا ممکن است تعدادی از کشورهای اروپایی را با فشار سیاسی هم داستان خود کند اما چون توافق هسته‌ای از پشتوانه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برخوردار است، هرگونه تغییری در آن مستلزم قطعنامه جدیدی است که بدون شک با نظر مخالف تعدادی از اعضای دائم شورای امنیت و استفاده از حق وتو، مواجه می‌شود.

او در پاسخ به این سوال «با توجه به اینکه ترامپ برجام را پاره و از آن خارج شده آیا دولت آمریکا می‌تواند به عنوان عضوی از برجام درخواستی برای قطعنامه مرتبط با برجام ارائه کند؟» گفت: ترامپ تابع هیچ ضابطه‌ای نیست، نصیب ملت آمریکا فرد غیر متعارفی شده است. بیش از هر کشوری دیگر در دنیا خود آمریکایی‌ها، منتقد ترامپ هستند. 

بروجردی تاکید کرد: ترامپ فردی است که عملا حتی از تعادل روحی نیز برخوردار نیست. تجویز مواد ضد عفونی به بدن نمونه بارز آن است که ترامپ انجام داد. با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شده حق هیچ‌گونه دخالتی را ندارد.

او در پاسخ به این سوال که «آیا آمریکا می‌تواند مکانیزم ماشه را فعال کند؟» گفت: آمریکا در ارتباط با تحریم‌ها علیه ایران هر آنچه که توانست را انجام داد. آمریکا درباره توافق هسته‌ای به هیچ عنوان، نمی‌تواند اقدامی انجام دهد زیرا به دلیل نقض، اصلا در این قطعنامه حضور ندارد وحق بهره‌گیری از مفاد آن را هم برای خود، ندارد.

بروجردی در پاسخ به این سوال که اگر تمدید تحریم‌های تسلیحانی ایران انجام گیرد به نظر شما چقدر، خروج ایران از NPT محتمل است؟ گفت: آمریکایی‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند تحریم‌ها را مجدد اعمال کنند. طبق توافق هسته‌ای بعد از 5 سال از تحریم تسلیحاتی خارج می‌شویم و می‌توانیم به تجارت آزاد تسلیحاتی بپردازیم و ان فرض شما در سوال درست و قابل طراحی نیست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز