نماینده منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:

قرار نیست به بهانه نظارت بر دولت، کارشکنی صورت گیرد/ با شرط نامزد نشدن رئیس مجلس برای انتخابات ۱۴۰۰موافقم/ برای واگذاری مسئولیت‌ها در مجلس نگاه سلبریتی بازی نداریم

۱۳۹۹/۰۲/۱۹ - ۰۵:۱۰:۳۹
کد خبر: ۹۹۸۰۶۹
قرار نیست به بهانه نظارت بر دولت، کارشکنی صورت گیرد/ با شرط نامزد نشدن رئیس مجلس برای انتخابات ۱۴۰۰موافقم/ برای واگذاری مسئولیت‌ها در مجلس نگاه سلبریتی بازی نداریم
نماینده منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: قرار نیست برای واگذاری مسئولیت‌ها در مجلس نگاه سلبریتی بازی داشته باشیم در حقیقت افرادی که در جایگاه‌ها قرار می‌گیرند باید در همه شاخص‌ها نمره بالاتری بیاورند.

«علی خضریان»، نماینده منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با شیوه همکاری مجلس یازدهم با دولت به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: تقابل را برخلاف اندیشه و سیره سیاسی رهبری می‌دانم، معتقدم مجلس باید کاری کند که باری را بردارد نه اینکه باری اضافه کند، تقابل با دستگاه اجرایی به معنی کارشکنی و دست اندازی بوده و این کار مطرود است. اما اینکه مجلس از منظر جایگاه نظارت به معنای اینکه بخواهد دولت را در نقاط قوت تقویت کند و در نقاط ضعف او را پاسخگو کند و این قوه را به حرکت وا دارد، درست می‌دانم چراکه این اقدام از وظایف مجلس است. مجلس موظف است با استفاده از ابزار نظارت دولت را کمک کند. قائل به این هستم که نظارت به نفع دولت و دستگاه اجرایی است چراکه دستگاه اجرایی علی القاعده در کلان نباید دنبال این باشد که نقاط ضعفش برطرف نشود و حتما خودش را خالی از ایراد نمی‌داند لذا مجلس در این زمینه‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد.

این عضو جبهه پایداری تاکید کرد: نظارت ابزارهایی دارد و معتقدم باید در فرصت مناسب از آن استفاده کرد و استفاده براساس حب و بغض‌های فردی عاقلانه و درست نیست. بنابراین اگر قرار باشد ابزارهای نظارتی در خدمت حب و بغض‌های حزبی، جناحی، فردی و غیره استفاده شود، کمکی به کشور نخواهد کرد. اما از آن طرف استفاده از همه این ابزارهای مجلس را در زمان خودش مفید می‌دانم چرا که از این طریق می‌توانیم به کشور کمک کنیم. در حال حاضر بسیاری از کارها روی زمین مانده است و مردم انتظار داشته و دارند که کاری از طرف مسئولین صورت بگیرد. در واقع برای آنها فرقی نمی‌کند دولت در کدام جناح سیاسی است یا مجلس در کدام گروه بندی سیاسی است، از نظر مردم همه کارگزاران جمهوری اسلامی هستیم. لذا در مواجه با بخشی از  دولت که بخواهد ناکارآمدی نشان دهد حتما ابزارهای نظارتی باید به خدمت گرفته شود.

خضریان در خصوص ویژگی‌های رئیس مجلس آینده اظهار کرد: کسانی که رأی آوردند منتخبین مردم هستند که تا چند روز دیگر نمایندگان مجلس یازدهم خواهند شد و آنها درخصوص ریاست و هیأت رئیسه گرفته تا کمیسیون‌ها حتی برخی از مسئولیت‌های خارج از مجلس، مثل دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌ها و این دست از مسئولیت‌ها تصمیم می‌گیرند. اگر قرار باشد در مورد ریاست مجلس و مناصب داخلی مجلس به تصمیم درست برسیم بیش از اینکه روابط حاکم شود، باید شاخص‌بندی‌ها مورد توجه قرار بگیرند و برای هر کدام از جایگاه‌ها یکسری شاخص‌های فردی، مدیریتی و سوابق گذشته افراد روی میز بیاید، بحث شود و کسی که نمره بالاتری را می‌گیرد و جایگاه اصلح را بدست می‌آ‌ورد در منصب مورد نظر قرار می‌گیرد. ممکن است نمره فردی 20 نباشد چراکه نمی‌توانیم خارج از مجلس کسی را برای این مسئولیت بیاوریم، باید از کسانی که رأی آورده‌اند فردی را انتخاب کنیم.

خضریان ادامه داد: دارا بودن نگاه استراتژیک، سوابق روشن در بزنگاه‌های حساس و مهم گذشته در کنار نداشتن حواشی اقتصادی و مالی در سوابق گذشته از نکات مهم در انتخاب رئیس مجلس است. همچنین از نظر گفتمانی فردی که نگاهش پیشرفت از درون است و نمی‌گوید نمی‌توانم بدون تعامل با غرب کشور را اداره کنم، از نظر من شایستگی بیشتری دارد نسبت به کسی که به نگاه نابلد سیاسی سوق پیدا می‌کند و معتقد است که باید با غرب ببندیم. این یک نگاه است و نگاهی که می‌گوید باید در داخل قوی شویم و پیشرفت درون‌زا داشته باشیم، نمره بالاتری می‌گیرد و ارجح‌تر است.

این نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم اظهار کرد: از نظر من آن فردی شایستگی بیشتر برای ریاست مجلس دارد که سوابق قانون‌گذاری در مجلس را دارد و همچنین در این نهاد سابقه نگاه تقنینی داشته یا اگر در مجلس نبوده در جایی بوده که نسبت به نگاه تقنینی و نظارتی عملکرد مثبتی داشته و به نوعی با مجلس تعامل داشته و از آن شناخت دارد، چرا که مجلس متفاوت با دستگاه اجرایی است. از طرف دیگر سوابق اجرایی مثبت هم یکی از شاخص‌ها است کسی که سابقه اجرایی خوبی داشته است، می‌تواند در میدان اجرا ضعف حوزه‌های قانونی و تقنینی را تشخیص دهد و در مجموع جمعی از شاخص‌ها را باید کسانی که برای مسئولیت های مهم مجلس انتخاب می‌شوند را دارا باشند. قرار نیست برای واگذاری مسئولیت‌ها در مجلس نگاه سلبریتی بازی داشته باشیم در حقیقت افرادی که در جایگاه‌ها قرار می‌گیرند، باید در این شاخص‌ها نمره بالاتری بیاورند، اما در نهایت رأی عموم نمایندگان تعیین کننده است که باید به آن احترام بگذاریم.

خضریان ضمن تاکید بر احترام به رای اکثریت در انتخاب رئیس مجلس خاطرنشان کرد: همانطور که نمایندگان از طریق مردم سالاری وارد مجلس شدند، در ادامه هم باید به رای جمعی نمایندگان احترام گذاشته شود و ممکن است که نظر نمایندگان با یکدیگر متفاوت باشد. بنده به نظر جمعی احترام می‌گذارم اما تلاشم این است که بر اساس این شاخص عمل کنم و با همکاران و دوستان خودم که در ارتباط بودم این مسأله را طرح کردم. معتقد هستم که این اتفاق باید بدون هرگونه حاشیه و سوءتفاهم باشد چرا که چهار سال قرار است که با این همکاران کار کنیم و قرار نیست که لشکرکشی از این طرف و آن طرف صورت بگیرد همانطور که نسبت به دولت نگاهم این است که باید کمک کنیم و کار انجام شود. قرار نیست به بهانه نظارت در یک سال آینده با دولت کارشکنی صورت بگیرد، نسبت به مجلس هم این دیدگاه را دارم. مجلس جمعی از نمایندگان هستند و همه باید باهم تصمیم بگیرند و رفتارشان سازماندهی کنند. ممکن است در جایی نگاه‌ها با یکدیگر متفاوت باشد و این مساله در ذات مجلس است و ایرادی ندارد. لذا باید به عقل جمعی احترام بگذاریم.

این عضو جبهه پایداری در توضیح آنچه تحت عنوان شرط برای ریاست مجلس عدم نامزدی وی در انتخابات سال 1400 ریاست جمهوری است، افزود: کسی نمی‌تواند باید و نباید تعیین کند اما منتخبین مردم در انتخاب رئیس مجلس می‌توانند، برای خودشان شاخص‌هایی را مدنظر قرار دهند و بر مبنای آن منطق رای دهند. در واقع یک جمعی برای خودش این شاخص را تعیین کرده است که من با آن موافقم دلیلش هم این است اگر کسانی که مسئولیت‌های اصلی در مجلس از جمله ریاست مجلس را برعهده می‌گیرند، بخواهند نامزد ریاست جمهوری سال آینده شوند، یکسال از عمر مجلس، یعنی از خرداد 99 تا خرداد 1400، درگیر انتخابات ریاست جمهوری می‌شوند که این جفای بزرگی در حق مردم می‌شود. این یکسال از عمر مجلس مهم است چراکه کارهایی روی زمین مانده است. این درحالیست که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تقریبا از چند ماه آینده فعالیت‌های را خود جهت ساماندهی به ستادهای انتخاباتی شروع می‌کنند و این موضوع با تعهدی که به مردم برای خدمت در مجلس داده شده است، در تضاد قرار می‌گیرد.

خضریان تاکید کرد: دلیل بعدی این است که مجلس در جایگاه نظارت دستگاه اجرایی قرار دارد و قوه تقنینی و نظارتی است. اگر رئیس مجلس و کسی که در این جایگاه قرار می‌گیرد در انتخابات 1400 پیروز شود، در حقیقت نمایندگان مجلس رئیس خودشان را رئیس دولت کردند و جایگاه نظارتی مجلس تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. نقدی که بعضا به برخی نمایندگان مجلس وارد بود، این است که وکلای مردم جایگاه وکیل‌الدوله پیدا می‌کردند و به جای نظارت در جایگاه حامی دولت قرار می‌گرفتند. بنابراین اگر این اتفاق بیفتد سه سال بعدی مجلس هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و وکلای مردم عموما جایگاه وکیل‌الدوله پیدا می‌کنند و این، آسیب جدی وارد می‌کند. همچنین ممکن است رئیس مجلس در انتخابات شرکت کند و نتواند اکثریت آرای انتخابات را به خود اختصاص دهد که در این صورت نیز سه سال آینده، مجلس تحت تاثیر این شکست قرار می‌گیرد چرا که جایگاه نظارتی مجلس در مقابل فرد پیروز در انتخابات کند می‌شود و اگر بخواهد از آن استفاده و بهره‌برداری کند و دولت را در ریل خدمت‌گذاری قرار دهد، بعضا این برداشت می‌شود که چون رئیس مجلس رأی نیاورده است، مجلس به دنبال کارشکنی در کار دولت است.

نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در ادامه آسیب‌شناسی کاندیداتوری رئیس مجلس برای انتخابات 1400 یادآور شد: از طرفی دیگر وقتی رئیس مجلس از رئیس دولت شکست خورده موضوع رأی متاخر مردم مطرح می‌شود و جایگاه مجلس که می‌بایست در راس امور باشد، تنزل پیدا خواهد کرد و کل هویت مجلس یازدهم دچار آسیب می‌شود. نکته بعدی اینکه یکی از ابزارهای نظارتی مجلس سوال و استیضاح از دولتمردان در همین دولت است. این یک ابزار است و نمی‌گویم که حتما باید به خدمت گرفته شود اما ابزاری بوده که موجود است و به صورت قانونی در اختیار مجلس است، به هر دلیلی در یکسال آینده اگر نیاز باشد که از این ابزار استفاده شود این برداشت می‌شود که مجلس در جایگاه رقیبی نسبت به وضعیت موجود می‌خواهد برای رئیسش کار انتخاباتی انجام بدهد.

خضریان ادامه داد: افکار عمومی از چند ماه آینده متوجه می‌شود چه کسانی برای انتخابات ریاست جمهوری فعالیت می‌کنند و به این شکل نیست که بگوئیم تا خرداد 1400 کسی متوجه نمی‌شود. لذا این را به عنوان یک شاخص قبول دارم و معتقد هستم و خیلی شفاف از آن دفاع می کنم.

این عضو جبهه پایداری در پایان خاطرنشان کرد: بحث من سیاسی نیست و براساس اتفاقاتی است که بین رئیس مجلس پنجم و دولت هفتم رقم خورد و با تکرار آن، اتفاقات مجلس در برخی امور امکان بهره‌برداری از ابزار نظارتی خود را از دست می‌دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز