یک حقوقدان:

بخشی از اختیارات رئیس مجلس به قانون اساسی باز می‌گردد که تغییرناپذیر است/ رئیس مجلس باید تاثیرگذار باشد تا بتواند مجلس را اداره کند

۱۳۹۹/۰۲/۲۱ - ۲۳:۲۰:۲۹
کد خبر: ۹۹۹۸۰۰
بخشی از اختیارات رئیس مجلس به قانون اساسی باز می‌گردد که تغییرناپذیر است/ رئیس مجلس باید تاثیرگذار باشد تا بتواند مجلس را اداره کند
یک حقوقدان گفت: بخشی از اختیارات رییس مجلس به قانون اساسی باز می گردد که تغییرناپذیر است.

«نعمت احمدی»، حقوقدان، درباره بحث کاهش قدرت رئیس مجلس که اخیرا برخی نمایندگان آن را مطرح کرده‌اند به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: نمایندگان مجلس دهم در روزهای پایانی عمر این مجلس، اقدامات عجیبی انجام داده اما در عین حال دو سه اقدام مناسب و درستی نیز انجام دادند. بنده جزئیات طرح اصلاح ساختار مجلس را به طور کامل مطالعه نکرده‌ام اما درباره آنچه مربوط به کاهش قدرت رییس مجلس مطرح می‌شود، باید گفت که بخشی از اختیارات رئیس مجلس به قانون اساسی باز می گردد، بدین معنا که تا قانون اساسی اصلاح نشود نمایندگان هم نمی‌توانند اقدام خاصی انجام دهند.‌ 

او به بحث ریاست مجلس که در میان اصولگرایان مطرح است اشاره کرد و افزودبحث ریاست مجلس یازدهم بحثی بسیار کلیدی است چراکه به نظر می‌رسد حدود هشت، نه نفر خودشان را در قامت ریاست مجلس می بینند. قالیباف، میرسلیم، شمس‌الدین حسینی، حاجی بابایی، آقاتهرانی، فریدون عباسی و ... مدعی ریاست هستند. واقعیت این است که رئیس مجلس نماینده تر از بقیه نیست اما همواره باید شخصیت تاثیرگذاری باشد تا بتواند، مجلس را اداره کند. 

این حقوقدان ادامه داد: بنابراین در بحث کاهش قدرت رئیس مجلس باید این نکته مهم را در نظر گرفت که بخشی از اختیارات رئیس مجلس برگرفته از قانون اساسی است که نمی‌توان تغییر داد؛ اما بخشی از اختیارات رئیس مجلس به آئین‌نامه داخلی مجلس باز می‌گردد که برای تغییر آن به دو سوم رای نمایندگان نیاز است. این تغییر آئین‌نامه نیز برای اداره داخلی مجلس است و به شورای نگهبان نمی‌رود و این شورا نمی تواند، مخالفت یا مغایرتی با آن اعلام کند. از این رو نیاز به تائید شورای نگهبان ندارد.

نعمت احمدی اضافه کرد: مورد بعدی اینکه این تغییر آئین‌نامه باید دو سوم رای نمایندگان را داشته باشد از این منظر مجلس یازدهم یکی از مجالس پردردسر است. به گفته ابوترابی نماینده نجف‌آباد، 56 نماینده قدیمی مجلس رای آورده‌اند و بقیه صفر کیلومتر هستند. به عبارت دیگر ما در این دوره با مجلسی روبرو هستیم که دشواری‌های زیادی دارد چراکه بسیاری از منتخبان مجلس یازدهم، سابقه نمایندگی ندارند.

او درباره این گمانه‌زنی که به نظر می‌رسد برخی نمایندگان بر این باورند که مجلس دهم، مجلس رئیس محوری بوده و نمی‌خواهند این مسئله تکرار شود، عنوان کرد: علی لاریجانی نگاه به ریاست جمهوری دارد. مجلس فعلی گرفتاری‌های زیادی دارد و افراد قدرتمند و کارآمدی ندارد. به عنوان مثال در سال 1362، در انتخابات دومین دوره مجلس که جمعیت تهران 5 میلیون نفر بود، هاشمی رفسنجانی یک میلیون و هشتصد و شصت هزار رای آورد و بعد از 36 سال، قالیباف در تهرانی که 14 میلیون جمعیت دارد یک میلیون و دویست هزار نفر رای دارد. یعنی یک سوم از دوره آقای هاشمی کمتر که یک میلیون و 800 رای داشت. در حالی که قالیباف باید سه میلیون و ششصد هزار رای می‌آورد. این آمار نشان می‌دهد درون مجلس آینده، شاهد تنش‌های بسیاری خواهیم بود و مجلس یازدهم  مجلس پرتنشی خواهد بود.

این حقوقدان در پایان گفت: باید ببینیم سرانجام چه کسی انتخاب می‌شود. در واقع یک مجموعه، نگاه‌شان به قالیباف به‌گونه‌ای است که از هم اکنون می‌خواهند او را کنترل کنند. در نتیجه مجلس پر دردسری را پیش‌رو خواهیم داشت.

نظر شما