استاندار سیستان و بلوچستان:

بیش‌ از یک میلیارد دلار کالا پارسال از سیستان و بلوچستان صادر شده است

۱۳۹۹/۰۲/۲۱ - ۱۱:۵۵:۳۵
کد خبر: ۱۰۰۰۰۷۶
بیش‌ از یک میلیارد دلار کالا پارسال از سیستان و بلوچستان صادر شده است
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: پارسال یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار صادرات از مرزهای این استان انجام شده که بیشتر آن از طریق مرز رسمی میلک، میرجاوه و بازارچه‌های مرزی و تنها بخش کوچکی مربوط به منطقه آزاد چابهار بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا ، احمدعلی موهبتی در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و شورای مبادلات مرزی سیستان و بلوچستان که با هدف بررسی امکانات و نیازهای پایانه مرزی میلک به منظور افزایش میزان فعالیت این پایانه تشکیل شد، اظهارداشت: دستگاه‌های متولی در حوزه اقتصاد و صادرات باید با هماهنگی لازم تلاش کنند بازه زمانی فعالیت در مرزهای رسمی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه هر تولیدی باید دارای شاخص کیفیت حداکثری و قیمت حداقلی بوده تا بتواند در جهش تولید اثرگذار باشد، گفت: همه دستگاه‌ها باید کمک کنند تا زیرساخت‌های موردنیاز برای رسیدن کالا به دست مصرف کننده در داخل کشور و در بخش صادرات فراهم شود.

رییس کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی سیستان ‌و بلوچستان افزود: بر همین مبنا باید در مرزهای رسمی تمهیداتی اندیشیده شود که کالا در مسیر تولید تا مصرف از لحاظ هزینه حمل و نقل و سایر هزینه‌های مرتبط با کمترین هزینه مواجه باشد.

وی بیان کرد: امسال به نام سال «جهش تولید» نامگذاری شده و این جهش به معنی آن است که محصولات تولیدکنندگان در کشور به بازار هدف برسد زیرا اگر تولید صورت گیرد و بازار مصرف نداشته باشد محکوم به شکست خواهیم بود.

موهبتی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان بازارچه‌های مرزی نیز همانند مرزهای رسمی نقش‌آفرین هستند و نقش این بازارچه‌ها از مرزهای رسمی کمتر نیست و این ۲ با هم رقابت می‌کنند.

وی گفت: هدف از برگزاری این نشست هماهنگ کردن دستگاه‌ها به منظور کمک به تجار برای صادرات است زیرا در بحث صادرات دستگاه‌های صنعت، معدن و تجارت، حمل و نقل و پایانه‌ها، گمرک و مرزبانی نقش دارند و لازم است هماهنگی‌هایی صورت گیرد که بازه زمانی ارائه خدمات در بازارچه میلک که مورد تقاضای طرف افغانستانی نیز است افزایش یابد.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: هم‌اینک به دلیل شیوع ویروس کرونا تنها مرز رسمی میلک فعال است و امیدواریم ظرف هفته جاری، مرز رسمی میرجاوه نیز شروع به فعالیت کند.

وی اظهار داشت: بازارچه‌ها نیز فعال هستند اما به دلیل شیوع کرونا محدودیت‌هایی وجود دارد که تلاش می‌کنیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حداکثر صادرات از این مبادی برسیم.

موهبتی خاطرنشان کرد: نقش سیستان و بلوچستان در تنظیم بازار کشور مشهود است به طوریکه سال گذشته در بحث گوشت که یکی از چالش‌های جدی کشور بود این استان در واردات دام و کشتار و بسته بندی نقش آفرینی کرد و امسال نیز در بحث جوجه که برخی از تولیدکنندگان با چالش مواجه شده بودند بستر صادرات آن فراهم شد.

وی ادامه داد: هم‌اینک بستر صادرات مرغ و برخی از محصولات کشور از مرزهای سیستان و بلوچستان فراهم شده و بازار مصرف کشورهای افغانستان و پاکستان و در ادامه چین، هندوستان و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز می‌تواند هدفگذاری شود و این استان در این زمینه نقش فعال‌تری را ایفا کند.

رییس کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی سیستان ‌و بلوچستان گفت: همه موارد مستلزم این است که تجار استان قانونمند شوند و دستگاه‌های اجرایی نیز تسهیل کننده و کمک کننده این امر باشند.

در این نشست موضوعات و موارد مرتبط با حوزه توسعه صادرات از جمله مشکلات بازارچه های مرزی، گمرکات و حمل و نقل توسط مدیران دستگاه‌ها مطرح و بحث و تبادل نظر شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز