هشدار ؛‌ ظرفیت اولیه بخش‌های کرونا در سیستان و بلوچستان تکمیل شد

۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۰۹:۰۹:۲۶
کد خبر: ۱۰۲۰۰۶۳
هشدار ؛‌ ظرفیت اولیه بخش‌های کرونا در سیستان و بلوچستان تکمیل شد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در چند روز اخیر و با ظاهر شدن علائم بیماری در کسانی که در حدود دو تا چهار هفته قبل با ویروس کرونا برخورد داشته‌اند، ظرفیت اولیه بخش‌های کرونا تکمیل شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا ، سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهار داشت: ساختار ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، سرمایه‌ای ارزشمند برای مردم و باقیات صالحات ماندگار در حوزه سلامت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: حادثه‌خیز بودن کشور و استان یک واقعیت تلخ است که ثبت 263 حادثه طبیعی و غیرطبیعی در سال 1398 در سیستان و بلوچستان موید آن است.

وی افزود: بیش از 80 درصد از این حوادث به نوعی با بهداشت و درمان در ارتباط بوده و به همین دلیل برخورداری از ساختار مدیریت بحران ثابت، توانمند و چابک در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای حفاظت از سلامت هموطنان ضرورت دارد.

هاشمی‌شهری خاطرنشان کرد: خوشبختانه شکل‌گیری و عملکرد موفق ستاد بحران دانشگاه در بحران کرونا هم تاب‌آوری همکاران بهداشتی، درمانی و امدادی ما را افزایش داد و هم نتایج ارزنده‌ای در کاهش آسیب‌های وارده به مردم به دنبال داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: در حالی که به اذعان بسیاری از کارشناسان و مردم شاهد عدم تبعیت صحیح دستورالعمل‌های مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی بودیم، خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی در ارائه خدمات درمانی به بیماران و مراجعان به بیمارستان‌ها نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه همکاران ما مهمترین سرمایه مملکت برای پاسخگویی درست به نیازهای مردم هستند افزود:  برای دستیابی به شاخص‌های مطلوب خدمت‌رسانی از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنیم.

هاشمی‌شهری اظهار داشت: ضریب نیروی انسانی در حوزه سلامت استان شکننده است و بیمار شدن هریک از همکاران ما و خروج آنان از چرخه خدمت‌رسانی، آسیب جدی به کیفیت و کمیت خدمات قابل ارائه به مردم ایجاد می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: در اوج بحران و همزمان با کمبود جهانی اقلام حفاظتی موفق شدیم تا فرایندی شفاف، منطبق بر خرد جمعی و کارشناسی  و بدون وابستگی به امضاء طلائی را برای تامین اقلام حفاظت فردی تعریف کنیم. تامین حساب‌شده و هوشمندانه این اقلام باعث شده تا در بیمارستانی مانند «بوعلی» که مرکز اصلی بستری بیماران کرونا مثبت است، تعداد همکاران عزیز پزشک و پرستاری که مبتلا شده‌اند از تعداد انگشتان دست تجاوز نکند. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش 100 درصدی درآمدهای اختصاصی، در حال حاضر علاوه بر تامین اقلام حفاظتی مناسب برای همکارانمان، به دنبال تامین منابع لازم برای پرداخت مطالبات به حق پرسنلی هستیم.

هاشمی شهری گفت: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت  50 تا 60 تخت ویژه در کل استان وجود داشت ولی اکنون فقط  در بیمارستان «خاتم الانبیاء(ص)» به اندازه کل استان در آن زمان تخت ویژه داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: اگر همه طرح‌های در دست اجرای بیمارستانی در استان را افتتاح کنیم و سه بیمارستان 540 تخت‌خوابی زاهدان، ایرانشهر و چابهار هم به چرخه خدمت وارد شوند به شاخص یک تخت به ازای 1000 نفر جمعیت خواهیم رسید.

وی اضافه کرد: با توجه به این کمبودها برای پاسخگویی مطلوب به نیازهای درمانی مردم در همه‌گیری کرونا برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

هاشمی شهری گفت: در کوتاه‌مدت با تعیین بخش‌های بستری اولیه و تعیین بخش‌های پشتیبان، ظرفیت مورد نیاز برای بستری بیماران کرونا مثبت را به صورت مرحله به مرحله افزایش خواهیم داد. در چند روز اخیر و با ظاهر شدن علائم بیماری در کسانی که در حدود دو تا چهار هفته قبل با ویروس کرونا برخورد داشته‌اند،  ظرفیت اولیه بخش‌های کرونا تکمیل شده است.

 

نظر شما