پنج نفر از سر شبکه های اصلی قاچاق در سیستان شناسایی شدند

۱۳۹۹/۰۴/۰۸ - ۱۳:۲۱:۴۱
کد خبر: ۱۰۲۱۴۳۶
پنج نفر از سر شبکه های اصلی قاچاق در سیستان شناسایی شدند
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان گفت: در سه ماهه اخیر اقدام مشترکی با مجموعه نیروی انتظامی در حوزه شمال استان انجام شدکه طی آن پنج نفر به عنوان سر شبکه اصلی قاچاق شناسایی و بالغ بر ۲۰ نفر از سرشبکه های این دپوها دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری برنا ، محمد محبی، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در زاهدان افزود: یکی از دغدغه های مردم استان بحث جایگاه های سوخت و صف های طولانی بود که در این زمینه خرد جمعی استان بر اجرای طرح کدینگ کارت سوخت بود.

وی بیان کرد: در سال گذشته بالغ بر ۹۰۰ هزار کارت سوخت بنزین در استان به عنوان کارت بومی شناسایی و در سامانه کدینگ که در سیستان وبلوچستان منحصر بفرد است اجرا شد، همچنین از ورود کارت های مهاجر جلوگیری و بالغ بر  ۷۰۰ هزار کارت سوخت متخلف که وارد استان شده بود شناسایی شد.

این مقام مسئول ادامه داد: در هجده ماهی که از اجرای این طرح می گذرد علاوه بر جلوگیری از ورود کارت های مهاجر، بالغ یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون لیتر صرفه جویی شد و در سبد قاچاق نرفت، همچنین بالغ بر سه هزار و 780 میلیارد تومان صرفه جویی داشت که در این خصوص شرکت نفت و دستگاه‌های متولی و فرمانداری‌ها ومجموعه های اطلاعاتی و انتظامی نقش مهمی ایفا کردند.

وی تصریح کرد: در بحث آی پی دار کردن دوربین‌های جایگاه‌ها(دوربین های مدار بسته IP)که یکی از دغدغه‌های مردم در راستای تخلفات موجود در جایگاه بود تنها استانی بودیم که برای خلع جایگاه متخلف، مصوبه از شورای تامین گرفته و این کار را عملی کردیم. اولین جایگاهی که این اقدام در آن رخ داد جایگاه پایانه بار زاهدان بودکه به خاطر تخلفات خلع ید و بعد از آن تذکر دادیم که اگر بار دیگر این اتفاقات و تخلفات تکرار شود خلع مالکیت  انجام می پذیرد و این روند این باعث شد که طبق گزارش مدیرکل راهداری استان جایگاه مذکور یکی از نمونه ترین ایستگاه ها باشد، این برخورد نشان می‌دهد اگر ما قاطعیت و مدیریت در برنامه و کار داشته باشیم جلوی خیلی از اقدامات و نابسامانی ها در استان گرفته می شود.

به گفته محبی؛ محدودیت سهمیه بندی در برخی از جایگاه ها و بالا بردن هزینه جرم در استان توسط  مصوبات شورای تامین و شورای قضایی عرصه را برای قاچاق تنگ کرده است.

وی بیان کرد: در راستای تجهیز گلوگاه های ورودی اگر زیرساخت در استان وجود نداشته باشد به این توفیقات دست پیدا نمی کردیم. یکی از مولفه های ما تجهیز این گلوگاه هابود که توفیقات خوبی را مجموعه پلیس با راه اندازی این سامانه ها به دست آورد و بالغ بر  ۸۰۰ نفت کش قاچاق سوخت که با جعل بارنامه و اقدامات مجرمانه قصد ورود به استان را داشتند در همان ابتدای امر دستگیر و پرونده برای آن ها تشکیل شد، در کنار این ماجرا نیز سه پرونده ملی و مهم هم تشکیل و در آن افرادی که به صورت سازمان یافته و حرفه‌ای کار می‌کردند و استان‌های دیگر را نیز درگیر کرده بودند شناسایی شدند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارزکشف  استان ادامه داد: بحث دستگاه های دیجیتال و محاسبه سوخت هم تکنیکی بود که وزارت نفت انجام داد و استان سیستان و بلوچستان هم از این مهم بی بهره نبود، این سامانه در پایانه‌های مرزی استان مستقر و کمک شایانی در بحث جلوگیری از فروش سوخت داخل باک کرد.

وی با اشاره به کشف ۱۰۰ مکان دپوی کالای قاچاق و سوخت در استان، خاطر نشان کرد: دستگاه کاوشگر سوخت و دپوهای سوخت در اختیار مجموعه کاشف قرار گرفته‌ که با این دستگاه ها، کشفیات بسیار خوبی صورت گرفته و در بحث شناسایی دپوها رشد بسیار گسترده‌ای داشتیم.

این مقام مسئول ادامه داد: در سه ماهه اخیر اقدام مشترکی با مجموعه نیروی انتظامی در حوزه شمال استان انجام شد که طی آن پنج نفر به عنوان سر شبکه اصلی قاچاق اصلی شناسایی، بالغ بر ۲۰ نفر از سرشبکه های این دپوها دستگیر و بیش از ۲۸ خودروی سنگین و بالغ بر۲۰۰ هزار لیتر فرآورده که بیشتر به پایانه مرزی میلک مربوط بوده توقیف شد.

محبی افزود: یکی از مهمترین مولفه ها و برخوردها و حساسیت‌های ستاد در حال حاضر موضوع کالاهای اساسی مثل روغن نباتی، برنج، شکر و شیر خشک است در این راستا باید آگاهی بخشی به مردم انجام شود.

 

نظر شما