۹۴درصد مساحت سیستان و بلوچستان درگیر خشکسالی است

۱۳۹۹/۰۴/۱۸ - ۱۳:۱۲:۰۱
کد خبر: ۱۰۲۶۴۷۳
۹۴درصد مساحت سیستان و بلوچستان درگیر خشکسالی است
رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی سیستان و بلوچستان گفت: اگرچه حدود ۸۵۰۰ کیلومتر مربع از مساحت زاهدان و ۲۳۰۰ کیلومتر مربع از هفت شهرستان دیگر از خشکسالی خارج شده اما هنوز بیش‌از ۹۴ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.

به گزارش خبرگزاری برنا ، اله بخش ریگی اظهارداشت: ۱۰۰ درصد مساحت زاهدان در حالی تا پایان خرداد پارسال درگیر خشکسالی بود که در یک سال گذشته بیش‌از ۲۳ درصد مساحت این شهرستان از خشکسالی خارج شده است.

وی ادامه داد: بررسی شاخص خشکسالی ۱۰ ساله «SPEI» موسوم به شاخص استاندارد شده بارش، تبخیر و تعرق زاهدان نشان می‌دهد که مساحت تحت تأثیر خشکسالی این شهرستان به شکل خیره کننده‌ای کاهش یافته است. 

رییس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت:در این بین ۷۶.۳ درصد از مساحت زاهدان درگیر درجات مختلف خشکسالی بوده به نحوی که ۲۸.۴ درصد درگیر خشکسالی بسیار شدید، ۱۶.۲ درصد خشکسالی شدید و ۳۱.۷ درصد درگیر خشکسالی متوسط و خفیف است.

وی افزود: علاوه‌بر زاهدان بخش اندکی از مساحت شهرستان‌های ایرانشهر، چابهار، خاش، سراوان، میرجاوه، نیمروز و هامون نیز از خشکسالی خارج شده که مقدار آن بسیار ناچیز است و تنها ۲۳۰۰ کیلومتر مربع از مساحت استان را دربر می‌گیرد.

ریگی ادامه داد: بر اساس خروجی مدل‌های بلند مدت بارش انتظار می‌رود بارش‌های سیستان و بلوچستان در سه ماه آتی در محدوده نرمال و بیش‌از نرمال باشد بنابراین می‌توان گفت که احتمال می‌رود روند تدریجی خروج بخش‌هایی از استان از خشکسالی حداقل تا سه ماه دیگر ادامه دارد.

وی تصریح کرد: بخشی از رژیم بارشی سیستان و بلوچستان در نتیجه فعالیت سامانه مونسون هند تأمین می‌شود که با توجه به قوی ظاهر شدن این سامانه در سالجاری، انتظار می‌رود الگوی بلندمدت بارش تابستان استان امسال تکرار شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز