۳۰ سر تمساح در سیستان و بلوچستان به زیستگاه اصلی خود منتقل شدند

۱۳۹۹/۰۵/۲۶ - ۰۹:۲۶:۱۱
کد خبر: ۱۰۴۴۵۵۰
۳۰ سر تمساح در سیستان و بلوچستان به زیستگاه اصلی خود منتقل شدند
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بیش‌از ۳۰ سر تمساح در یکسال گذشته از هوتک‌ها و نزدیکی منازل مسکونی جنوب این استان جمع‌آوری و به زیستگاه اصلی خود در منطقه باهوکلات منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری برنا ، وحید پورمردان اظهار داشت: استان پهناور سیستان و بلوچستان از شمال تا جنوب سرشار از تنوع زیستی شامل تالاب هامون، تفتان، ۷۵ گونه گیاهان دارویی و غارهای مختلف در کوه بیرک، گونه منحصربفرد گاندو، سدهای نیکشهر، سواحل و دریای چابهار و دیگر جاذبه های طبیعی و بی نظیر است.

وی گفت: در یک سال گذشته منطقه حفاظت شده گاندو بعد از ۴۹ سال بازنگری شد که این امر اتفاق بزرگی برای استان بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه مناطق تحت حفاظت بیشتر و در حال توسعه هستند، افزود: منطقه حفاظت شده گاندو و زیستگاه تمساح گونه منحصر بفرد در کشور برای مردم منطقه بسیار مهم است زیرا معتقدند هرجا گاندو باشد آب فراوان وجود دارد و دلیل علمی این امر نیز ثابت شده زیرا در این‌گونه زیستگاه‌ها تبخیر آب کمتر صورت می گیرد.

وی ادامه داد: گاندو حیوانی گوشه گیر و منزوی بوده که با مردم کاری ندارد اما بدلیل آنکه از اوایل اردیبهشت تا اواخر مهر هر سال فصل زادآوریست و تمساح ها در این ایام به شدت از زیستگاه خود مراقبت می کنند و تمساح مادر نسبت به هر صدایی حساس است تا جاییکه حتی اجازه نمی دهد تمساح نر بالغ نیز نزدیک زیستگاهش شود.

پورمردان بیان کرد: حادثه چند روز گذشته که منجر به قطع دست پسر بچه ای از ناحیه مچ توسط تمساح شده بود از این قرار بوده که چند نوجوان به قصد شنا به زیستگاه تمساح رفته که یکی از آنها مورد حمله گاندو  قرار می گیرد و دچار آسیب جدی می شود و بلافاصله به بیمارستان منتقل و استاندار سیستان و بلوچستان دستور داد تمامی اقدامات انجام شود اما خانواده وی این پسر بچه را به پاکستان منتقل کردند.

وی خاطرنشان کرد: مدت ۲ سال است که براساس بارندگی ها زیستگاه تمساح وسیع شده و روز قبل از این حادثه نیز بارندگی شدیدی در منطقه باریدن گرفته بود که استرس جاندار را بیشتر کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه علیرغم تمامی تلاش های صورت گرفته متاسفانه این اتفاق رخ داده است، گفت: هم‌اینک با توجه به آب بیشتر نسبت به سال های قبل خوشبختانه تلفات جانی زیادی نداریم اما تا پایان مهر خطر تمساح ها در صورت مراقب نبودن والدین وجود دارد.

وی افزود: تابلوهای هشداردهنده بیشتری در منطقه نصب شده و حتی اشکالی بر روی این تابلوها طراحی شده تا کسانیکه سواد ندارند نیز متوجه موضوع شوند اما گاهی اوقات شاهد اتفاقات این‌چنینی هستیم.

پورمردان اظهار داشت: ۳۰نفر از کارکنان سراسر استان به صورت بسیج همگانی به مناطقی که احتمال زیست تمساح وجود داشته اعزام و با نصب بنر و صحبت در بین مردم و جماعات به هشدار در مورد زیستگاه تمساح ها پرداختند.

وی ادامه داد: تنها راه برای جلوگیری از حمله تمساح آموزش جوامع و نظارت و پایش است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: حصارکشی امکانپذیر نیست زیرا محدوده زیست تمساح بسیار وسیع است و طول رودخانه باهوکلات نیز بیش از ۳۴۰ کیلومتر بوده و از طرف دیگر حصار کشی تعارض ایجاد می کند که هدف محیط زیست از بین بردن تعارض هاست.

وی خاطرنشان کرد: ساختار بیولوژیکی تمساح ها نیز بگونه ای است که از هر حصاری می توانند عبور کنند علاوه بر این اگر بچه ها از این حصارها وارد شوند و مورد هجوم تمساح قرار گیرند برگشت آنها سخت تر خواهد بود.

پورمردان ادامه داد: برای آموزش روستاییان کلیپی نیز به زبان بلوچی ساخته و پخش کردیم و مردم باید هشدارها را جدی گیرند و از نزدیک شده به زیستگاه تمساح خودداری کنند.

وی گفت: مشکل آب برخی روستاها نیز پیگیری شد که در کنار آن جلب مشارکت بیشتر خیرین را داشتیم و توانستیم ۱۲ عدد تانکر ۱۰ و پنج هزار لیتری نصب کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: همه صنایع را مورد رصد قرار می دهیم و در این راستا از ظرفیت آزمایشگاه های معتبر استان که با کمک بخش خصوصی راه اندازی شده، استفاده می شود و یگان حفاظت و محیط بانان این اداره کل نیز اقدامات مختلفی را در راستای نظارت بر آلایندگی زیست محیطی به عنوان ضابط قضایی در دستور کار دارند.

وی گفت: در همین راستا سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ دستگاه خودروی متخلف تخلیه زباله و نخاله در مکان های غیرقانونی توقیف و به مراجع قضایی معرفی شدند.

پورمردان بیان کرد: متاسفانه به دلیل عدم رعایت برخی از دستگاه های دولتی و مردم با تلمباری از زباله و نخاله در حاشیه زاهدان مواجه هستیم و ورودی مرکز استان در شان مردم فهیم و با اصالت سیستان و بلوچستان نیست.

وی افزود: ماشین آلاتی را به منظور پاکسازی نقاط آلوده بکار گرفتیم اما همچنان شاهد تخلیه نخاله ها و زباله ها در این مکان ها هستیم که انتظار می رود در این راستا فرهنگ سازی صورت گیرد.

وی به وضعیت تالاب بین المللی هامون نیز اشاره کرد و گفت: ۲ سال است که این تالاب از وضعیت آبی خوبی برخوردار است و امسال بیشترین آب را دریافت کردیم که در تلاشیم این آب را تا سال آبی جدید حفظ کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: حق آبه زیست محیطی ۶۰ میلیون متر مکعب است و هم اینک برنامه ریزی کردیم این میزان به عنوان ذخیره باشد و مرحله به مرحله رهاسازی انجام شود که تاکنون سه مرحله انجام شده و در شهریور مرحله چهارم صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: پیش بینی می شود آب جدید از مهر به این تالاب بین المللی وارد شود و به همین منظور برای احیای تالاب هامون و هدایت آب ورودی به همه قسمت های آن عملیات لایروبی بیش از ۷۰ کیلومتر به ویژه در ورودی های موثر این تالاب انجام شده که یکی از مهمترین بخش ها هامون پوزک بود که توانستیم با اقدام های انجام شده شاهد ورودی خوبی در این حوزه باشیم.

پورمردان گفت: هامون پوزک که با مساحت بیش از سه هزار و ۳۲۷ هکتار به عنوان کانون شماره ۲ گرد و غبار بسیار مهم بود، زیرا در توفان ها شهرستان هیرمند را تحت تاثیر قرار می داد و بعد از ۲۰ سال آبگیری شد که این امر نتیجه اقدامات محیط زیست بوده است.

وی افزود: کانون شماره یک هامون صابری بود که آبگیری به صورت طبیعی در آنجا انجام شده و در جنگل بش دلبر که به کانون گرد و غبار تبدیل شده بود نیز کانال انحرافی حفر و آبگیری صورت گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: موضوع و عمق فاجعه در سال های گذشته آنقدر زیاد بوده که با این حجم از آب صفر نمی شود اما امیدواریم دایک همواره باز بماند و در تالاب دستکاری صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه تالاب هامون هم اینک آب دارد و رهاسازی حق آبه به صورت مقطعی است، ادامه داد: دیپلماسی آب نقش موثری در امور بین الملل دارد که امیدواریم حق آبه هامون داده شود.

وی به تالاب جازموریان نیز اشاره کرد و گفت: در تلاشیم این تالاب نیز رونق گیرد زیرا با توجه به اینکه حق آبه آن صد در صد در کشور بوده به کانون گرد و غبار تبدیل شده است.

پورمردان افزود: مساحت آبگیری شده این تالاب ۴۰ درصد بوده و از سال گذشته تاکنون آبگیری تنها از حوزه جنوب صورت گرفته و از بالادست آبی دریافت نشده است.

وی اظهار داشت: در حوزه تالاب جازموریان اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته مانند راه اندازی اداره محیط زیست دلگان و خریداری دستگاه پایش تالاب و کلاس های مقدماتی نیز برگزار شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: درد تالاب جازموریان حق آبه آن است که داده نمی شود و اعتبارات اختصاص یافته خود استان برای این تالاب از اعتبارات ملی بیشتر است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز