چهارمین مرحله از حقابه وارد تالاب بین‌المللی هامون شد

۱۳۹۹/۰۷/۰۷ - ۱۰:۳۹:۱۹
کد خبر: ۱۰۶۵۲۴۸
چهارمین مرحله از حقابه وارد تالاب بین‌المللی هامون شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌های انجام شده در برنامه احیای تالاب بین‌المللی هامون، چهارمین مرحله حقابه از محل چاه نیمه‌های سیستان وارد این تالاب شد.

به گزارش خبرگزاری برنا ، وحید پورمردان اظهارداشت: طبق سند مدیریت جامع تالاب هامون و برنامه احیای این تالاب بین المللی و بر اساس نیازسنجی‌های انجام شده حقابه چهارم وارد تالاب هامون شد.

وی گفت: حفاظت از پوشش گیاهی در بستر تالاب بین‌المللی هامون، حفظ آب در مناطق حساس و کانون‌های گرد و غبار و کاهش اثرات تبخیر ناشی از تابش شدید آفتاب و بادهای ۱۲۰ روزه دشت سیستان از عمده دلایل برنامه ریزی حقابه تالاب در بازه های زمانی مشخص است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: احیای تالاب هامون در یک برنامه بلند مدت و در طی پروژه های متعدد و متنوعی از لایروبی و حفر کانال تا قرُق و حقآبه و نهال‌کاری در حال انجام است.

وی بیان کرد: از ابتدای خشکسالی تاکنون این اولین تابستانی است که تالاب هامون در فصل گرما کاملا خشک نشد و حیاتش ادامه دارد.

تالاب یا دریاچه بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه های خزر و ارومیه و هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان است.

این تالاب از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون سابوری (صابری) و هامون هیرمند تشکیل شده‌ که در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچه مشترک هامون بین افغانستان و ایران را تشکیل می‌دهند.

رودخانه هیرمند شریان اصلی ورود آب به هامون است و رودخانه‌های خاش‌رود، فراه رود، هاروت‌رود، شوررود، حسین‌آباد و نهبندان نیز به تالاب هامون می‌ریزند.

وسعت تالاب هامون در زمان پرآبی ۵۶۶۰ کیلومترمربع است.

حیات دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای کل سیستم به وجود آورد.

تالاب هامون در چهارمین کنگره جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره که روزهای پایانی سال ۹۴ در لیما پایتخت پرو برگزار شد از سوی سازمان یونسکو به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شد که بدین ترتیب تعداد ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران به ۱۲ مورد افزایش یافته است.

خشکسالی و قطع آب رودخانه هیرمند در ۱۹ سال گذشته سبب خشکیدن تالاب بین المللی هامون و نابودی زیستگاه انواع پرندگان و حیوانات وحشی شد و ساکنان اطراف هامون را با مشکلات متعددی روبرو کرد.

تلاش دستگاههای دست اندرکار و جاری شدن سیلابهای مقطعی و دشتمال از افغانستان منبجر به آبگیری بخش هایی از این تالاب شده است و از طرفی براساس برنامه ریزی انجام شده سالانه ۶۰ میلیون مترمکعب آب از ذخیره‌گاه طبیعی چاه‌نیمه برای این تالاب درنظر گرفته شده که در سه مقطع هر مقطع ۲۰ میلیون مترمکعب رهاسازی می شود که رهاسازی آن در این مرحله از اول شهریور آغاز خواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز