سیستان و بلوچستان، قلب ترانزیتی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۲ - ۰۸:۱۱:۵۶
کد خبر: ۱۰۶۷۵۳۸
سیستان و بلوچستان، قلب ترانزیتی ایران
از سیستان و بلوچستان، با قرار گرفتن در مسیر حمل و نقل ترانزیتی سه کشور ، می توان به عنوان قلب تپنده ترانزیت کشور نام برد.

به گزارش خبرگزاری برنا ، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان، گفت:هم مرزی خاکی با دو کشور از جمله مزیت هایی است که سبب شده ترانزیت در جاده های استان فعالیت قابل توجهی داشته باشد، علاوه بر آن وجود مرز آبی و فعالیت بنادر استان و در نتیجه آن پهلو گیری کشتی های غول پیکر تجاری هم حجم زیادی خودروی ترانزیتی را به جاده های استان تزریق می کند.
ماندانا زنگنه افزود:  وجود مرز خاکی و پایانه های مرزی با دو کشور افغانستان و پاکستان به همراه وجود مرز آبی بین المللی با امکان اتصال به دریای عمان و اقیانوس هند سبب شده تا بسیاری از تجار داخلی و کشورهای هم مرز غربی کشور برای سهولت در صادرات محموله های ترانزیتی خود به این منطقه نگاه ویژه ای داشته باشند.

زنگنه با بیان اینکه سیستان و بلوچستان را می شود قلب تپنده ترانزیتی کشور شناخت افزود : وجود این ظرفیت ها استان را به یکی از ترانزیتی ترین استان های کشور تبدیل کرده است.
زنگنه افزود: تکمیل خط ریلی چابهار به زاهدان هم یکی از مهمترین پروژه هایی است که در راستانی افزایش حجم ترانزیت کالا و کاهش هزینه های حمل و نقل برای تجار در حال انجام است و تاکنون پیشرفت قابل توجهی داشته اما به دلیل وجود رودخانه های منطقه ای و اهمیت حفظ اکوسیستم طبیعی محیط زیست مسیر این خط ریلی به تعدادی تونل و پل نیازمند شد که سرعت پیشرفت طرح را مقداری کاهش داده  است و پس از بهره برداری کمک شایان به تجار داخلی و خارجی در کاهش هزینه های حمل و نقل خواهد داشت.
وی افزود: برای توسعه زیرساخت های حمل و نقلی کشور ایجاد هشت پارک لوجستیک کشاورزی در مناطق مختلف هدف گذاری شده که از این بین ایجاد دو پارک لوجستیک کشاورزی مرزی هم برای سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شد و طبق بررسی های اولیه چابهار و میلک برای احداث آن ها انتخاب شد و اکنون در مراحل جایگزینی هستند.

 

نظر شما