درمان موفق کودک چابهاری که قربانی حمله گاندو شده بود

۱۳۹۹/۰۷/۲۰ - ۰۹:۰۲:۴۵
کد خبر: ۱۰۷۱۴۲۲
درمان موفق کودک چابهاری که قربانی حمله گاندو شده بود
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از موفقیت آمیز بودن اقدام‌های درمانی برای کودک چابهاری که گاندو به او حمله کرده بود، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا ، دکتر آرش ملک، فلوشیپ ارتوپدی اطفال بیمارستان اختر گفت: اوایل مهرماه ۹۹ پسربچه‌ای از اهالی یکی از روستاهای شهرستان چابهار با آسیب شدید در اندام فوقانی چپ بر اثر گازگرفتگی گاندو (تمساح پوزه‌کوتاه ایرانی) به بیمارستان اختر مراجعه کرد. در ابتدای وقوع این حادثه، کودک در یکی از بیمارستان‌های خارج از کشور تحت درمان قرار گرفته بود و مچ دست چپ وی را قطع کرده بودند، اما به علت درد زیاد و ترشحاتی که از ناحیه آرنج و محل قطع عضو داشت، به بیمارستان اختر مراجعه کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره روند درمان کودک در بیمارستان توضیح داد: پس از مراجعه کودک به بیمارستان اختر، زخم‌های پسربچه بلافاصله شست و شو داده و آنتی بیوتیک‌های تزریقی تجویز شد. همچنین پلاتینی را که در بازوی او قرار داده بودند و مناسب نبود، در یک عمل جراحی تعویض کردیم. آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی اثرگذار بود و ترشحات عفونی خشک شد و همچنین شکستگی ایجادشده از لحاظ بالینی رو به بهبود است و درد سابق وجود ندارد. محدود بودن دامنه حرکت آرنج کودک از مشکلات فعلی این کودک است که با درمان‌های فیزیوتراپی و تلاش‌های کودک قابل درمان است.

۲۱ مرداد ۹۹ پسربچه‌ای از اهالی روستای هوت‌گت‌بالا از توابع شهرستان چابهار مورد حمله تمساح قرار گرفت و از ناحیه مچ دست چپ دچار آسیب جدی شد. علت وقوع حادثه که منجر به قطع دست پسربچه از ناحیه مچ شد رفتن به زیستگاه تمساح برای شنا کردن بود. پسرک بلافاصله به بیمارستان منتقل شد و استاندار سیستان و بلوچستان دستور داد تمام اقدام‌های درمانی وی انجام شود اما خانواده این پسربچه او را برای درمان به پاکستان منتقل کردند.

تمساح پوزه‌کوتاه ایرانی با نام محلی گاندو (در بلوچستان) از جمله گونه‌های ارزشمند ملی ایران و در معرض تهدید نسل است و در آخرین طبقه‌بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در سال ۲۰۱۵ در گروه آسیب‌پذیر قرار گرفته است. یکی از مناطق حائز اهمیت زیست محیطی گاندو بخش‌هایی از نواحی جنوب سیستان و بلوچستان معروف به زیستگاه گاندو تمساح پوزه‌کوتاه مردابی (crocodylus palustris) است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز