نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان:

تعبیر تنگه احد برای منطقه سیستان عالمانه و دربردارنده درس‌های مهمی است

۱۳۹۹/۰۷/۲۲ - ۱۴:۳۸:۱۱
کد خبر: ۱۰۷۲۷۷۵
تعبیر تنگه احد برای منطقه سیستان عالمانه و دربردارنده درس‌های مهمی است
آیت‌الله محامی در دیدار با امام جمعه زابل به برخی از موضوعات مرتبط با منطقه سیستان از جمله ائمه جمعه، محرومیت ویژه منطقه، فقر و تفرق، لزوم اتحاد و انسجام، وظایف مسئولان و نقش حوزه‌های علمیه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری برنا ، آیت‌الله مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه زابل اظهار داشت: تصمیم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در برهه زمانی کوتاه برای انتخاب شما به عنوان امام جمعه زابل امری غیرمنتظره بود هر چند تلاش و گفتگوهایی صورت گرفت تا با حل اختلافات از جابجایی ائمه جمعه سابق جلوگیری شود اما متاسفانه این موضوع عملی نشد.

امام جمعه زاهدان گفت: ذهنیت بنده در خصوص جایگاه امامت جمعه زابل استفاده از فضلای بومی منطقه سیستان و به کارگیری شما به عنوان دبیر قرارگاه فرهنگی استان بود که با این تصمیم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور این تصمیمات مقدر نشد و شما برای خدمت در جایگاه امام جمعه زابل انتخاب شدید.

محامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و تعبیر معظم له از سیستان به عنوان تنگه احد، تصریح کرد: این تعبیر عالمانه برای همه ما درس‌هایی به دنبال دارد و آن هم اهمیت، حساسیت، لزوم توجه و لزوم پایداری و صبوری برای حفظ این منطقه است.

رئیس شورای راهبردی استان وضعیت کنونی منطقه سیستان را نگران‌کننده دانست و اظهار داشت: انتظار این بود که طی سال‌های مختلف پیشرفت‌هایی حاصل شده باشد اما این پیشرفت‌ها چشمگیر نیست البته این به معنای نادیده گرفتن خدمات ارائه شده نیست اما وضعیت موجود انتظارات را برآورده نمی‌کند.

سیستان‌وبلوچستان از لحاظ شاخص‌های توسعه در جایگاه پایینی قرار دارد

وی ادامه داد: سیستان‌وبلوچستان از لحاظ شاخص‌های توسعه در جایگاه پایینی قرار دارد اما وقتی به سایر نقاط استان نگاه می‌کنیم منطقه سیستان کمترین میزان رشد و توسعه را داراست و این آسیب بزرگی است که باید تحلیل، ریشه یابی و برطرف شود.

محامی افزود: یک بار بر زمین مانده سنگینی وجود دارد که باید همه با اتحاد و انسجام، مسئولان اجرایی، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، فرهیختگان، اصناف، تجار، بازاریان و صاحبان صنایع دست به دست هم بدهند و قدم‌های بلند، سریع و متقن برای رشد منطقه سیستان برداشته شود که در این راستا یک نقشه راه جامع در سطح منطقه و استان مورد نیاز است.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: به تعبیر برخی از بزرگان و فرهیختگان منطقه سیستان، در کنار فقر، تفرق و با هم نبودن و حتی تعارض و تضاد مشکلی عمده در منطقه سیستان است و این که مردم با مسئولان؛ مسئولان با یکدیگر؛ ائمه محترم جمعه با مردم؛ ائمه محترم جمعه با یکدیگر و ائمه محترم جمعه با مسئولان همگام نباشند و تفرق داشته باشند، مشکلات مختلفی را در سطح منطقه ایجاد می‌کند.

وی اظهار کرد: امام جمعه باید شمع جمع باشد و بتواند سایر قسمت‌ها را همراه و همدل کند و هدایت، راهنمایی و راهبری داشته باشد که این خود یکی از مسائل کلیدی در استان است.

امام جمعه زاهدان تنظیم روابط آسیب دیده از جمله رابطه بین مردم و مسئولان، مسئولان اجرایی و ائمه محترم جمعه و مردم و ائمه محترم جمعه را مهم دانست و افزود: باید قانون، شریعت و اخلاق اسلامی بر این روابط حاکم باشد البته نباید سادگی هم به خرج دهیم تا کسی سوء استفاده‌ای کند و اگر این روابط درست تنظیم شود تا حدود زیادی به اتحاد و انسجام کمک خواهد کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان بحث دو جانبه پیگیری مطالبات مردم از یک سو و تبیین خدمات مسئولان اجرایی که صادقانه زحمت می کشند را از سوی دیگر حائز اهمیت دانست و گفت: البته با خیانتکاران و سوءاستفاده‌گران باید برخوردی جدی صورت گیرد تا تعادل برقرار شود.

وی ادامه داد: در کل کشور مشکلات مردم زیاد است و همه دچار گرفتاری هستند و در منطقه محروم این گرفتاری مضاعف خواهد بود و مردم تحت فشارند البته همه کارها هم دست ما و مسئولان نیست اما حداقل انتظار این است که آنچه از دست مسئولان استان و شهرستان برمی‌آید به درستی انجام شود و از طرف دیگر هم باید زمینه‌ای برای فعالیت مسئولان دلسوز فراهم باشد تا احساس امنیت و پشتیبانی کنند و کمبودی نداشته باشند و البته مسئول ضعیف، بی‌مبالات و خائن هم نباید حاشیه امن پیدا کند و باید با او برخورد شود.

التهاب‌آفرینی به هر بهانه و جهتی به ضرر استان است

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان، مراتب امر به معروف و نهی از منکر را برشمرده و اظهار داشت: بعد از تذکر زبانی و پیگیری از مبادی ذی ربط برای حل مشکل، به تعبیر مقام معظم رهبری «آخر الدّواء الکیّ»(آخرین دارو، داغ کردن است) یعنی بعد از این که همه راه‌ها امتحان شد و نتیجه نداد آن گاه در نماز جمعه با مردم درددل و گزارش داده شود که برای حل مشکل چنین پیگیری‌ها و تذکراتی انجام و برای همکاری و رفع مشکل، اعلام آمادگی شد اما هیچ کدام جواب نداد و مسئول یا اداره مربوطه عمل نکرد تا مردم نگران این نباشند که کسی توجه ندارد و پیگیری نمی‌کند و آن موقع چه بسا زمینه برخوردهای جدی‌تر قضائی و غیرقضائی با آن مسئولان متخلف باشد لذا این آخرین مرحله است که به خطبه‌ها کشیده شود.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان، التهاب‌آفرینی را به هر بهانه و جهتی به ضرر استان دانست و خاطرنشان کرد: برای تقویت اتحاد و انسجام باید فضای جامعه آرام باشد و ائمه جمعه در خطبه‌های نماز جمعه باید توجه داشته باشند که از التهاب‌آفرینی پرهیز کنند البته ممکن است گاهی افراد از سر دلسوزی و کوتاه‌بینی گمان کنند که دعوا درست کردن و گفتن در خطبه‌ها مشکلی را حل می‌کند که تجربه نشان داده در چنین شرایطی نه تنها مشکلی حل نشده بلکه باعث التهاب‌آفرینی و بی‌اعتنایی یا لجبازی می‌شود.

وی گفت: در گذشته به مسئولان متذکر شده‌ام که هم درست کار کنند و هم به مردم و ائمه محترم جمعه گزارش بدهند و پاسخگو باشند تا اگر اشکالی برای مردم وجود داشت بررسی شود که اگر اشکال وارد است در صدد اصلاح بربیایند و اگر وارد نیست توضیحات خود را ارائه دهند تا ذهنیت مردم اصلاح شود.

وی خاطر نشان کرد: در منطقه سیستان نیاز به هماهنگی‌هایی بین ائمه جمعه و مسئولان است و یکی از کارهای عمده و اساسی ائمه جمعه کار فرهنگی است و البته فرهنگ دامنه وسیعی دارد و ائمه جمعه نقش هدایت و راهبری فرهنگی جامعه را بر عهده دارند و در میان کارهای فرهنگی محورهای عمده و تاثیر گذار، حوزه‌های علمیه، آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها هستند که در فضای فکری و فرهنگی جامعه تاثیر دارند.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به تجربه حجت‌الاسلام و المسلمین عزیزی در سرپرستی حوزه‌های علمیه استان، بیان داشت : حوزه های علمیه از حیث ارتباط با ائمه جمعه و ارتباط با جنبه‌های ایمانی مردم، رکن شاخص تری است و لذا انتظار این است که تقویت توسعه و ارتقاء سطح کیفی حوزه‌های علمیه در منطقه سیستان مورد توجه قرار گیرد.

محامی خاطرنشان کرد: کمیته‌هایی به صورت منطقه‌ای با حضور ائمه جمعه و مدیران مدارس علمیه تشکیل شود و این کمیته‌ها زیر مجموعه شورای مدیریت و کمیته منطقه‌ای باشند و از نزدیک ناظر کیفی و پشتیبانی‌کننده حوزه‌های علمیه باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز