پژوهش‌ها در سیستان ‌و بلوچستان متناسب با نیاز و ضرورت‌ها انجام شود

۱۳۹۹/۰۹/۱۵ - ۱۱:۱۰:۰۱
کد خبر: ۱۰۹۸۴۴۹
پژوهش‌ها در سیستان ‌و بلوچستان متناسب با نیاز و ضرورت‌ها انجام شود
استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: باید پیوند مطلوبی بین صاحبان علم، اندیشه و دانش با مجموعه دستگاه‌های تخصصی بویژه اقتصادی برقرار شود و پژوهش‌ها و تحقیقات در بخش‌های صنعت، کشاورزی و مباحث مختلف بازرگانی متناسب با نیاز، ضرورت‌ها و مزیت‌های این استان شکل گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا ،  احمدعلی موهبتی در نشست تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری سیستان‌وبلوچستان اظهارداشت: گزارشات و نتایج نشان‌دهنده این بوده که شرایط استان در حوزه پژوهش جهش داشته است.

 وی افزود: نخست در دانشگاه‌های کشور به مانند سایر دنیا نسل اول دانشگاه‌ها مطرح بود که در حوزه آموزش کار را دنبال می‌کردند و در ادامه به جهت نیاز موجود در جامعه، دانشگاه‌های نسل دوم در حوزه پژوهش اقدامات موردنیاز را شروع کردند.

استاندارسیستان‌وبلوچستان بیان کرد: در ادامه این روند برای  اثرگذاری در جامعه نسل سوم دانشگاه‌ها تحت عنوان دانشگاه‌های کاربردی ایجاد و سپس نسل چهارم آن‌ها با محوریت کارآفرینی ایجاد شد.

وی ادامه داد: در سیستان‌وبلوچستان هر چهار نسل موجود در دانشگاه‌ها فعالیت کرده و در این زمینه نمونه خوب موضوع نسل چهارم پارک علم و فناوری بوده که اثرگذاری مطلوبی در استان داشته است.

موهبتی تاکید کرد: دانشگاه‌های مادر سیستان‌وبلوچستان هم در این چهار حوزه فعالیت دارند و در بحث پژوهش، موضوعات علمی کاربردی و کارآفرینی دانشگاه استان، دانشگاه علوم پزشکی و سایر دانشگاه‌ها کارهای موثری انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: سامانه مجازی نمایشگاه که از طرف پارک علم و فناوری ارائه شده سامانه‌ بسیار خوبی است و ازینرو دستگاه‌های اجرایی باید وقت گذاشته و خودشان را ملزم بدانند که اطلاعات را در این سامانه بارگذاری کنند و این مهم برای  پیشرفت سیستان‌وبلوچستان حائز اهمیت است.

استاندار سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان می‌خواهیم که مطالعات مربوط به حوزه سواحل مکران و آمایش سرزمین به عنوان دستگاه پیشرو در این سامانه بارگزاری شود.

وی افزود: این سامانه بستری برای نمایشگاه دائمی فعالیت‌های سازمان‌های مختلف را فراهم کرده و از حیث برقراری سریع پیوند بین محققان و پژوهشگران، موضوعات نوآوری و کارآفرینی بسیار حائز اهمیت است.

موهبتی خاطرنشان کرد: آنچه  که بسیار حائز اهمیت بوده این است که با این برنامه‌ریزی‌های انجام شده فرهنگ پژوهش و تحقیقات را در جامعه توسعه دهیم زیرا اگر این فرهنگ نباشد همه دنبال این خواهند بود که تنها طرحی تهیه و اعتبار مالی آن را بگیرند.

وی بیان کرد: با اقدامات انجام شده در حوزه پژوهش افزایش تولید، افزیش ثروت و سپس منجر به رفاه، تحول و پیشرفت جامعه خواهد شد.

استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: قطعا بخش اعظمی از مباحث در حوزه پژوهش نیاز به اقدام دولت و بخش خصوصی دارد از اینرو برای توسعه کشور دولت باید کار تحقیقاتی را مدنظر داشته باشد.

وی تاکید کرد: در کارآفرینی اجتماعی قطعا دامنه پژوهش، بحث‌های علمی و کاربردی و کارآفرینی دامنه محدودی نیست و در همه فعالیت‌های بشر اعم از بحث‌های فرهنگی، اجتماعی،عمرانی و امنیتی این مهم می‌تواند نقش‌آفرین و اثرگذار باشد.

موهبتی بیان کرد: بر اساس ابلاغیه مجموعه بودجه کشور ،۲ درصد اعتبارات دستگاه‌های بودجه‌ای باید در حوزه پژوهش باشد در این زمینه امیدواریم روزی بیاید که ما در استان ابلاغیه را از ۲ درصد به پنج  درصد تا ۱۰ درصد بودجه پیش ببریم که این مهم زمانی محقق می‌شود که در حوزه پژوهش و تحقیقات اثرگذاری دیده شود.

وی تصریح کرد: در رابطه با اهمیت پژوهش و نقش آن در افزیش بودجه، موضوع سواحل مکران و آمایش سرزمین توانست اثر فراوان بگذارد به عنوان مثال۲هزار میلیارد تومان بودجه استان به سه هزارو ۵۰۰ میلیار تومان در بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته شد که امیدواریم در مجلس شورای اسلامی این عدد به چهار هزار میلیارد تومان هم برسد.

استاندار سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: رییس، کمیسیون‌های مختلف مجلس و ۲ نایب رییس مجلس شورای اسلامی در سفر به این استان قول داده‌اند که حداقل غیر از بودجه عادی یک ردیف اعتباری بودجه جبران عقب‌ماندگی‌های شاخص‌های استان به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان را به این منطقه اختصاص دهند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز