رشد ۱۷۶ درصدی اعتبارات پروژه های آبی جنوب شرق کشور

۱۳۹۹/۰۹/۲۲ - ۱۳:۱۵:۰۹
کد خبر: ۱۱۰۲۲۲۵
رشد ۱۷۶ درصدی اعتبارات پروژه های آبی جنوب شرق کشور
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: اعتبارات پروژه های آبی این استان در لایحه بودجه 1400 از محل منابع ملی 176 درصد رشد یافته است .

به گزارش خبرگزاری برنا ، مهرداد عرب اول، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۰، بیان کرد: بر اساس آنچه دولت به مجلس ارائه کرده، کل منابعی که در لایحه 1400 دیده شده، ۲ میلیون و چهارصد و سی و شش هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ یک میلیون و پانصد و شصت و سه هزار میلیارد تومان به بودجه شرکت های دولتی و بانک ها و ۹۳۰ هزار میلیارد تومان هم به بودجه عمومی دولت اختصاص دارد.
 
وی ادامه داد: از این میزان ۸۴۱ هزار میلیارد تومان منابع عمومی و 8۸ هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای اختصاصی دولت است که منابع عمومی در سه مصرف عمده تقسیم شده، ۶۳۷ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت های پرسنلی یا اعتبارات هزینه ای پوشش داده می شود، 104 هزار میلیارد تومان آن مربوط به اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای یا عمرانی و 100 هزار میلیارد تومان مربوط به تملک دارایی های مالی است.
 
این مقام مسئول با مقایسه بودجه 1400 نسبت به سال 99 اذعان کرد: در مجموع اعتبارات کلان بودجه  کشور ۲۰ درصد رشد داشته، اما منابع عمومی دولت سال گذشته 657 هزار میلیارد تومان بود که امسال 47.3 درصد رشد کرده که بسیار مناسب و مطلوب است.  
 
رشد 46 درصدی اعتبارات هزینه ای کشور
 
وی با بیان این که اعتبارات هزینه ای نیز از 426 هزار میلیارد تومان به 637 هزار میلیارد تومان رسیده است که 46 درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می دهد، اضافه کرد: منابع و مصارف عمومی که برای لایحه تعریف شده، 841 هزار میلیارد تومان است که از سه بخش درآمدهای دولت، واگذاری های دارایی های سرمایه ای و واگذاری های دارایی های مالی تشکیل شده است که در این قسمت اعتبارات به صورت مصارف در می آید، می توان گفت که کسر منابع از مصارف صفر بوده و لایحه بدون کسری تقدیم مجلس شده است.
 
عرب اول با بیان این که بودجه استان ها در لایحه 1400 چند ویژگی مهم دارد که در سال های قبل وجود نداشته یا شدت آن کمتر بوده است، عنوان کرد: یکی از این ویژگی ها ارئه برش استانی از اعتبارات استان ها در کشور است که حدود 49 درصد از بودجه عمومی دولت مربوط به استان هاست، در سال گذشته در جدول 4_10 اعتبارات ۳۱ استان بر اساس فصول لیست شده بود، این اتفاق در لایحه 1400 با شدت بیشتری افتاده است، سال گذشته اعتبارات هزینه ای نداشتیم، اما امسال بنا بر این بود که اعتبارات جاری و هزینه ای استان ها در لایحه ثبت و ضبط شود.
 
وی تصریح کرد: ویژگی دومی که در لایحه برای استان ها لحاظ شده، اعطای اختیارات ویژه به شورای برنامه ریزی و توسعه است، هر آنچه که در استان اتفاق می افتد از طریق این شوراست و هر اندازه که اختیاراتش بیشتر باشد قدرت تصمیم گیری و رفع چالش ها راحت تر خواهد بود، در سال 99 کل اختیاراتمان 31 درصد از اعتبارات بود اما در لایحه 1400 به 44 درصد رسیده است.
 
افزایش 69 درصدی اعتبارات تملک دارایی و سرمایه ای استان ها
 
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان، در سال 99 اعتبارات تملک دارایی و سرمایه ای استان ها 26 هزار میلیارد تومان بود که در جدول 4-10 به 45.5 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که حدود 69 درصد رشد را نشان می دهد، میزان اعتباراتی که برای تقسیم و توزیع به استان ها و شورای برنامه ریزی و توسعه دادند در لایحه 1400 دیده شده که در پی آن تمرکززدایی شکل خواهد گرفت و بهترین مسیر برای تحقق این موضوع این است که منابع درآمدی در اختیار استان ها قرار بگیرد تا خودشان بتوانند تصمیم بگیرند.
 
وی اضافه کرد: ویژه دیگر بودجه استان ها در لایحه 1400، توجه به اعتبارات مرتبط با مناطق کمتر توسعه یافته است، یکی از ردیف های مهمی که در این حوزه وجود دارد، اعتبارات متوازن است، در سال گذشته کل اعتبارات این بخش که در قانون بودجه آمده 14.5 هزار میلیارد تومان بوده که امسال به 28 هزار میلیارد تومان رسیده است و 94 درصد رشد را نشان می دهد.
 
عرب اول گفت: رویکرد این ردیف برای تقسیم به این ترتیب است که در استان ها به شهرستان هایی که شاخص های توسعه شان زیر متوسط کشوری است به گونه ای مدیریت شوند تا بر اساس قانون تا پایان برنامه ششم بتوانند خود را به متوسط کشور نزدیک کنند که این رشد اعتبار بسیار مهم و موثر است.
 
رشد 191 درصدی اعتبارت سه درصد نفت و گاز
 
وی با اشاره به این که اتفاق دیگری که رخ داده، اعتبارات سه درصد نفت و گاز است که دو سوم آن مربوط به استان های غیرنفت خیز است، افزود: در سال گذشته کل اعتبارات این بخش هزار و هشتصد و شصت میلیارد تومان بود که امسال به 5 هزار و چهارصد و چهل میلیارد تومان رسیده است که 191 درصد رشد را نشان می دهد.
 
این مقام مسئول افزود: ویژگی دیگری که در لایحه 1400 برای استان ها لحاظ شده، هم افزایی بین اعتبارات تملک دارایی و سرمایه ای استانی و ملی است، امسال توزیع اعتبارات استان ها در 40 فصل و 88 برنامه در لایحه آمده است، توجه به معیشت کارکنان از دیگر ویژگی های بودجه 1400 است، در این لایحه نسبت به مصوب سال 99، 59 درصد و نسبت به ابلاغ سال گذشته، 63 درصد رشد داریم.
 

صفر تا صد بودجه سیستان و بلوچستان
 
وی با اشاره به اعتبارات سیستان و بلوچستان در بودجه ۱۴۰۰ بیان کرد: از محل ردیف استانی که مبلغ آن هفت هزار وچهارصد میلیارد تومان بوده سهم سیستان و بلوچستان ۴۷۹ میلیارد تومان است و در این بخش بین ۳۱ استان در رتبه دوم قرار دارد.
 
عرب اول افزود: در بخش دو سوم نفت و گاز نیز از پنج هزار و چهارصد و چهل میلیارد تومان، سهم سیستان و بلوچستان ۵۷۱ میلیارد تومان بوده که جایگاه اول را در بین 31 استان به اختصاص داده، در حالی که در سال گذشته این رقم 196 میلیارد تومان بوده است که می توان گفت در این بخش شاهد رشد 191 درصدی اعتباری هستیم.

وی ادامه داد: در 27 صدم ارزش افزوده نیز کل رقم هزار و نهصد و چهل میلیارد تومان بوده که سیستان و بلوچستان 142 میلیارد تومان در این بخش را به خود اختصاص داده و در بین استان ها رتبه دوم را دارد، این ردیف به دلیل این که 80 درصد آن مربوط به ورزش و جوانان و 20 درصد مختص آموزش و پرورش است، اهمیت زیادی دارد.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: در بخش متوازن از 28 هزار میلیارد تومان، 2 هزار و سیصد و چهل و هشت میلیارد تومان اعتبار به سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است که در این بخش نیز رتبه یک را به خود اختصاص داده ایم.
 
رشد 72 درصدی اعتبارات تملک
 
وی تصریح کرد: مجموع اعتباراتی که از محل جدول 1-10 (تملک دارایی و سرمایه ای) در لایحه 1400 برای سیستان و بلوچستان لحاظ شده، سه هزار و پانصد میلیارد تومان است، همین عدد در لایحه 99، 2 هزار و پنجاه و پنج میلیارد تومان بود که 72 درصد رشد را نشان می دهد.
 
عرب اول با اشاره به پروژه های ملی استان نیز گفت: کل اعتبار امسال سیستان و بلوچستان بابت 19 پروژه ملی استانی شده، 97 میلیارد تومان است که در لایحه 1400 به 187 میلیارد تومان افزایش یافته، حدود 92.9 درصد رشد را نشان می دهد.
 
وی افزود: تقسیم و توزیع اعتبارات بر اساس خروجی مطالعات آمایش صورت می گیرد که در این راستا چهار فصل مهم و موثر شامل آب، راه، انرژی و عمران شهری و روستایی برای ارتقای سیستان و بلوچستان معرفی شده و بیشترین حجم اعتبارات در لایحه 1400 به سمت این فصول سوق پیدا کرده است که در تقسیم و توزیع اعتبارات ملی استانی شده نیز همین رویکرد را پیش گرفتیم.
 
اختصاص 36 درصد اعتبارات به پروژه های منابع آب
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان اذعان کرد:  از 187 میلیارد تومان اعتبار ملی استانی شده، 36 درصد به پروژه های بخش منابع آب، 34 درصد به طرح های آب و فاضلاب و 10 درصد به حمل و نقل اختصاص دارد.
 
وی عنوان کرد: اعتبار پنج پروژه فاضلاب در سال 99، 16 میلیارد تومان بود که در سال 1400 به 63 میلیارد تومان افزایش یافته و از محل اعتبارات متوازن نیز اعتباراتی به این بخش تعلق می گیرد.

وی اضافه کرد: در بخش اعتبارات ملی نیز میزان اعتبارات ابلاغی در سال 99 برای 63 پروژه ملی 957 میلیارد تومان بود که در لایحه 1400 به هزار و پانصد و چهل میلیارد تومان رسیده که بیشترین رشد اعتباری این بخش مربوط به منابع است، چراکه 176 درصد رشد اعتباری را در لایحه 1400 نسبت به 99 نشان می دهد که به طور قطع تقویت این بخش سبب ارتقای سایر شاخص های توسعه خواهد شد.
 
عرب اول با اشاره به پروژه انتقال آب از دریای عمان نیز گفت: این طرح جزو پروژه هایی بوده که هنوز مطالعه اش در حال انجام است، اما ردیف اعتبار برای آن تعریف نکردند، متولی آن آب منطقه ای خراسان رضوی است که از ابتدای امسال در این راستا نشست هایی برگزار شد.

تلاش نمایندگان مجلس به بار نشست
 
وی با بیان این که تلاش های نمایندگان مجلس به بار نشست و با اشاره به ردیف های اعتباری متفرقه افزود: با توجه به اتمام مطالعات توسعه سواحل مکران و ابلاغ سند آن از سوی شورای عالی آمایش جهت اجرا به استان، میزان اعتباراتی که در سال های قبل از این ردیف می گرفتیم، حدود 400 میلیارد تومان بود که امسال در قانون به هزار میلیارد تومان رسیده است که البته بین دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان تقسیم می شود.
 
این مقام مسئول ادامه داد: پروژه هایی که در حوزه مکران در سیستان و بلوچستان تعریف شده، موثر تاثیرگذار است که از این هزار میلیارد تومان به طور قطع رقم مناسبی به استان ابلاغ می شود.
 
وی افزود: ایجاد ردیف توسعه سیستان و بلوچستان از دیگر اتفاق های خوب و مهم است، این ردیف در سال 94 حذف شده و برگشت آن سخت بود اما با تلاش نمایندگان مردم در مجلس این ردیف اضافه شد و ردیف زیرساخت های توسعه شرق و غرب نیز به ردیف توسعه زیرساخت های توسعه شرق و غرب و سیستان و بلوچستان تغییر نام داد، سال 99 مجموع اعتبارات آن 76 میلیارد تومان بود که به 106 میلیارد تومان رسیده است.
 
 
اختصاص 400 میلیارد تومان برای تجهیزات آموزشی مجازی
 
عرب اول گفت: همچنین 400 میلیارد تومان جهت تامین تجهیزات آموزشی مجازی برای دانش آموزان مناطق محروم اختصاص یافت که می تواند کمک موثر و خوبی باشد که در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می گیرد، ردیف دیگر توسعه عدالت آموزشی با عنوان نوسازی و مقاوم سازی مدارس روستایی که 240 میلیارد تومان در این محل تامین اعتبار شده است.
 
به گفته وی، بوجه 1400 برای سیستان و بلوچستان موهبت است، این اعداد و ارقام در مجلس هم به تصویب برسد، تبدیل به قانون و به استان ابلاغ شود به طور قطع در توسعه این خطه به ویژه در بخش های زیرساختی و زیربنایی موثر خواهد بود.
 
رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی سیستان و بلوچستان با اشاره به تاثیرگذاری سفر رئیس و نمایندگان مجلس به سیستان و بلوچستان و بازدیدهای میدانی انجام شده، اذعان کرد: اضافه شدن ردیف توسعه سیستان و بلوچستان که پیشنهاد آن را دولت ارائه کرده، خروجی اش آنچه خواهد بود که مجلس مصوب می کند که صیانت از آن بر عهده نمایندگان است که این اتفاق خواهد افتاد.

وی عنوان کرد: در لایحه 1400، عنوان پروژه فاضلاب زابل که مشکلات زیادی برای مردم به همراه داشت مورد تغییر کرد و رقم قابل توجهی به آن اختصاص یافت که این مهم نی از برکات سفر نمایندگان مجلس به این خطه است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز