استاندار سیستان و بلوچستان:

ایجاد صنایع تبدیلی فاز نهایی طرح ۴۶ هزار هکتاری منطقه سیستان است

۱۳۹۹/۱۰/۲۲ - ۱۱:۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۱۱۸۸۲۶
ایجاد صنایع تبدیلی فاز نهایی طرح ۴۶ هزار هکتاری منطقه سیستان است
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد صنایع تبدیلی فاز نهایی طرح ۴۶ هزار هکتاری منطقه سیستان است.

به گزارش خبرگزاری برنا ، احمدعلی موهبتی در حاشیه بررسی طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان اظهار داشت: سفر معاون اول رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان از مدت‌ها قبل قرار بود انجام شود زیرا در دو حوزه جنوب و شمال استان موضوعاتی بود که نیاز به تصمیم‌گیری داشت.

وی افزود: در جنوب سیستان و بلوچستان نیز رئیس ستاد توسعه سواحل مکران دکتر جهانگیری هستند و پروژه‌هایی که آنجا تعریف شده و روند اجرای این پروژه‌ای استراتژیک، فراملی، بندر، راه‌آهن و مباحث مرتبط با موضوعات توسعه‌ای این سواحل نیاز بود که نشستی در منطقه گذاشته و تصمیماتی گرفته شود.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به گزارشاتی که در این نشست ارائه شد با وجود مشکلات بودجه‌ای کشور شرایط اعتباری پیش‌بینی شده برای لایحه ۱۴۰۰ در سالجاری، اعتبارات توسعه‌ای سواحل مکران سه برابر شده که این مهم نوید بخش است و امیدواریم برای موانع مطرح شده در تهران تصمیم‌گیری لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در ادامه سفر معاون اول رئیس جمهوری به منطقه سیستان، طرح بزرگ انتقال آب از چاه نیمه به اراضی این منطقه مطرح شد افزود: کل اراضی محدوده منطقه سیستان ۲۰۳ هزار هکتار بوده که ۱۵۰ هزار هکتار آن قابل کشت است.

موهبتی افزود: در بهترین سال‌های زراعی که کشت در منطقه صورت گرفته در سال‌هایی که رودخانه هیرمند آب حداکثری داشته، هر سه هامون پر آب بوده و از رودخانه شیله در ثانیه ۲ هزار متر مکعب به سمت گود زره می‌رفته حدود ۷۵ تا ۸۵ هزار هکتار زیر کشت در منطقه سیستان رفته و هیچ وقت بیشتر از این نبوده است.

وی بیان کرد: طرح ۴۶ هزار هکتاری نامش ۴۶ هزار هکتار است ولی عملاً در پهنه ۲۰۰ هزار هکتاری اجرا شده یعنی تمام اراضی ۲۰۰ هزار هکتاری منطقه سیستان قابل دسترسی به آب شبکه لوله کشی از چاه نیمه هستند.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه فاز اول طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب از چاه نیمه‌ها به اراضی کشاورزی است افزود: ۲ یا سه بخش دیگر هم بعد از این باید در این طرح انجام شود که یک مورد آن بهره‌وری آب در اراضی زراعی بوده که بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: موضوع بعدی الگوی کشت در منطقه سیستان است و باید کشت‌هایی انجام شود که اقتصادی باشد و درآمد مردم را افزایش دهد زیرا اگر درآمد مردم افزایش پیدا نکند این طرح موفق نخواهد بود.

موهبتی با اشاره به اینکه البته یک موضوع مدیریتی هم در طرح ۴۶ هزار هکتاری وجود داشت که دلیل سفر معاون اول رئیس جمهوری در واقع این بخش بود تصریح کرد: ما پیشنهاد کرده بودیم که یک سازمان و مجموعه‌ای شکل گیرد که مدیریت این طرح را بر عهده داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه باید توجه داشت که ۹۰۰ میلیون دلار در منطقه سیستان هزینه و طرحی ایجاد شده که بی نظیر است بیان کرد: مدیریت این طرح را نمی‌شود رها و دست کشاورزان سپرد، قاعدتاً باید یک مدیریت اکادمیک، تحصیل کرده و فنی ایجاد کرد تا این سیستم را برای رسیدن خدمات به مردم نگهداری و پشتیبانی کند همچنین سفر معاون اول رئیس جمهوری نیز به همین منظور بود.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: پیگیری منطقه آزاد سیستان و انجام اقداماتی که از امروز به بعد بخشی از اشتغال را به این سمت سوق داده تا وابستگی به آب کمتر شود نیز جزو برنامه‌های سفر معاون اول رئیس جمهوری بود.

وی گفت: سفر قبلی معاون اول رئیس جمهوری نیمه دوم سال ۹۷ انجام شد، که پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای سیستان و بلوچستان در این سفر مصوب شد و اینکه از سیستان تا مکران کارگاه‌ها و پروژه‌ها فعال بوده نتیجه این مصوبه است.

موهبتی خاطرنشان کرد: در منطقه سیستان هم‌اینک بیش‌از ۷۰ هزار هکتار براساس عکس‌های هوایی زیر کشت رفته که ۱۰ تا ۱۲ هزار هکتار از آن از چاهک‌های کشاورزی و بقیه ۵۵ هزار هکتار از طرح ۴۶ هزار هکتاری آب خورده و نشان‌دهنده بی‌نظیری این طرح است.

وی بیان کرد: بهره‌وری از آب در طرح ۴۶ هزار هکتاری به اندازه کافی در کشاورزی لحاظ نشده و در این طرح پیش‌بینی شده که حدود هشت هزار متر مکعب آب برای هر هکتار در فصل کشت لحاظ شود که این می‌تواند با شیوه‌های جدید آبیاری به زیر پنج هزار متر مکعب برسد و این یعنی ۴۶ هزار هکتار ۹۰ هزار هکتار خواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: در این استان مردم بسیار همراهند و ارزش کار را می‌دانند اما یک عده بسیار اندکی که نمی‌خواهند بپذیرند که جمهوری اسلامی ایران کارهای مهمی را انجام می‌دهد ناخواسته یا خواسته در زمین دشمن بازی می‌کنند.

وی بیان کرد: افغانستان کشوری است که با ما رابطه خوب داشته این کشور توافق ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب را قبول دارد اینکه بگوییم افغانستان این آب را می‌بندد اشتباه خواهد بود مگر پیرو یزید زمان‌اند که جلوی آب را بگیرند، نه این گونه نیست و این شائبه‌ای بوده که دشمن ایجاد و گروه‌های استعمار و استثمار پشت این خط فکری هستند.

موهبتی افزود: افغانستان کشور مستقلی است و حتماً ۸۲۰ میلیون متر مربع آب را رها خواهد کرد بیشتر از ۸۲۰ میلیون هم در سال‌های نرمال اگر نیاز داشته باشیم باز قابل تأمین است.

وی با اشاره به اینکه انتظار ما این است که نوع نگاه ما به همدیگر نگاهی انسانی باشد ادامه داد: نفع ۲ دولت و ملت باید در دوسوی مرز تأمین شود و قطعاً نگرانی نداریم و این طرح در فازهای دوم و سوم هم ادامه پیدا خواهد کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه انتظار ما از مردم خوب سیستان که همواره همراهی داشته‌اند و مرزداران غیوری در شرق و غرب کشور بودند تاکید کرد: باید دقت کنند که مورد سو استفاده ایادی دشمن قرار نگیرند و آنچه که حقشان است محقق و مجموعه اقدامات دولت که انجام شده ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به موضوع رهاسازی آب از چاه نیمه برای کشاورزی در منطقه سیستان بیان کرد: براساس سال زراعی آب رها شده و هم‌اینک همین زراعتی که انجام شده براساس فرمول درخواستی که جهاد کشاورزی داشته آب رها شده و مردم سیستان کشاورزی‌شان را انجام دادند.

موهبتی با اشاره به سفر آذری جهرمی وزیر فناوری ارتباطات و اطلاعات و اینکه چرا در این مقطع انجام شد گفت: ایشان از زمانی که وزیر شدند یکی از اهداف برنامه ششم که پایان این برنامه باید تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار اینترنت داشته باشد را دنبال می‌کردند.

وی بیان کرد: در دولت دوم ریاست جمهوری دکتر روحانی که آذری جهرمی وزیر ارتباطات شد در استان ۳۰۰ روستا اینترنت داشت که در زمان سفر ایشان به این استان ۲ هزارو ۵۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت دسترسی داشتند.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به رهاورد سفر وزیر ارتباطات افزود: هم‌اینک هر روز و هفته تعدادی از سایت‌ها بالا می‌آید یعنی سه فاز عملیاتی تعریف شد در مکان‌هایی دکل و امکانات مخابراتی وجود دارد و فقط بحث ارتباطات است که این مکان‌ها اینترنت ندارد این موارد در فاز نخست قرار گرفت که ظرف یک ماه این نقاط هم اینترنت‌شان متصل خواهد شد.

وی ادامه داد: یک بخش‌هایی هم که فیبر نوری وجود دارد امکانات مخابراتی داریم ولی دکل نداریم و باید سایت‌های جدید زده شود و یک مکان‌هایی نیز است که امکانات ارتباطاتی نداریم باید فیبر نوری کشیده شود که تا پایان اردیبهشت آن مکان‌ها هم ارتباطاتشان برقرار می‌شود.

موهبتی گفت: در جمع‌بندی سفر آذری جهرمی، بیش از یکهزارو ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد که این مهم منهای تعهد استان در ایجاد جاده دسترسی برای سایت‌ها و یا تأمین برق آن مکان‌هاست.

وی بیان کرد: هر کس که کاندیداهای ریاست جمهوری باشد و یا هر مسؤولی که به استان بیاید همه دستگاه‌ها موظف‌اند همراهی و همکاری لازم را بکنند برای اینکه که متناسب با فعالیتی که آن مسؤول دارد بتواند حوزه کاری خود را رصد کند و باید مزیت‌ها و استعدادهای استان را به این افراد معرفی کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ما در انتخابات به عنوان امانت‌دار مردم سعی می‌کنیم که بی طرفی خود را در حفظ کنیم و این بی طرفی در انتخابات جزو اصول خدشه‌ناپذیر مجموعه وزارت کشور است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز