سرمای کم سابقه در سیستان و بلوچستان

۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۱۴:۲۸:۴۰
کد خبر: ۱۱۱۹۶۴۶
سرمای کم سابقه در سیستان و بلوچستان
سرمای کم سابقه در سیستان و بلوچستان، رکورد سردترین روز ایرانشهر را در ۱۵ سال اخیر شکست.

به گزارش خبرگزاری برنا ، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: سرمای کم سابقه که از ابتدای دی  زاهدان و نیمه شمالی استان را فرا گرفته است، رفته رفته به مناطق مرکزی و جنوبی استان نفوذ کرد و سردترین روز ایرانشهر در ۱۵ سال اخیر را رقم زد.
محسن حیدری افزود: در این مدت کمینه دمای هوا در ایرانشهر به منفی ۱.۱ درجه سلسیوس رسید، مقداری که در ۱۵ سال اخیر بی سابقه بوده است.
وی ادامه داد: در ۵۰ سال اخیر تنها ۱۱ بار کمینه دمای هوا در ایرانشهر به کمتر از ۱ درجه سلسیوس رسیده است.
وی افزود: سرمای هوا در برخی شهر‌های استان به حدی بود که رکورد بلند مدت کمترین دمای روزانه نیز شکسته شد برای مثال کمینه دمای شهر مهرستان و راسک برای نخستین بار به ترتیب به ۶.۸- و ۳.۲ درجه سلسیوس رسید. این رکورد در شهر راسک در جنوب شرقی استان طی دو روز برای ۲ بار متوالی شکسته شد.
حیدری ادامه داد: این کاهش دمای هوا در شهر راسک که در عرض ۲۶ درجه شرقی قرار دارد و فاصله هوایی آن با خلیج چابهار کمتر از ۱۵۰ کیلومتر است از زمان تأسیس ایستگاه هواشناسی در این شهر یعنی ۱۳۸۸ تا کنون بی سابقه بوده است.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در این مدت سرمای هوا به باهوکلات و زرآباد در نزدیکی سواحل دریای عمان نیز نفوذ کرد و کمینه دمای این مناطق را به ترتیب به ۲ و ۶.۶ درجه سلسیوس رساند.
وی افزود: سرمای هوا بیشتر از سایر نقاط استان در شهر‌های زاهدان و زابل متمرکز بوده است جایی که کمینه دمای هوا در زاهدان به مرز منفی ۱۱ درجه سلسیوس و در زابل به منفی ۷.۳ درجه سلسیوس رسید.
حیدری خاطرنشان کرد: در شبانه روز گذشته کمینه دمای ۱۱ شهر استان به زیر صفر درجه رسید و یخبندان شبانه روی داد.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش یابی و مدل‌های جوی همچنان تا پایان هفته سرمای هوا و یخبندان شبانه در زاهدان و برخی شهر‌های نیمه شمالی استان ادامه دارد.

 

نظر شما