کشف جسد یکی از ۵ صیاد مفقود شده در سیستان و بلوچستان

۱۴۰۰/۰۷/۱۲ - ۰۶:۳۶:۰۷
کد خبر: ۱۲۴۲۰۶۲
کشف جسد یکی از ۵ صیاد مفقود شده در سیستان و بلوچستان
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: جسد یکی از پنج صیاد مفقود شده پسابندر دشتیاری بعد از گذشت یک روز با تلاش و جستجوی نیروهای مردمی در نزدیکی ساحل پسابندر نقطه صفر مرزی دریایی ایران و پاکستان پیدا شد.

به گزارش خبرگزاری برنا ، عطاالله رییسی اظهار داشت: پس از یک روز تلاش تیم‌های جستجو و نجات این اداره کل و نیروهای مردمی و هلال احمر پیکر یکی از صیادان پیدا و به خانواده تحویل شد و همچنان برای یافتن چهار صیاد مفقود شده تلاش ها ادامه دارد.

وی افزود: از ۲ روز گذشته تاکنون تیم‌های جستجو و نجات در بریس و پسابندر و گواتر مستقر هستند و از نزدیک مسائل و مشکلات مردم و صیادان را بررسی می‌کنند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ۱۶ قایق از بندر بریس به‌طرف پسابندر عملیات جست و جو را انجام می‌دهند تا بتوانند چهار صیاد مفقود شده دیگر را پیدا کنند.

وی افزود: ۲ لنج صیادان ۱۰۰ درصد در اثر طوفان شکسته شده و بیش از ۲۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده و همچنین زیرساخت‌های بندر صیادی پسابندر و بریس و رمین به‌شدت آسیب دیده است.

رییسی به برخی از خسارتهای وارد به حوزه شیلات سواحل مکران اشاره و ادامه داد: شبکه برق اسکله صیادی پسابندر و جاده دسترسی آن تخریب و سوله‌ها و سقف آن نیز دچار خسارت شده است.

وی بیان کرد: کشتی‌های صید ترال کشور پاکستان در پنج مایلی گواتر و پسابندر اقدام به صید می‌کنند و کسی جلوی آنان را نمی‌گیرد که نیاز به پیگیری جدی دارد تا بیش از این ذخیره‌گاه‌های صید از بین نرود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: در مجموع به‌جز شکسته شدن ۲ لنج، حدود ۱۰ قایق صیادی نیز آسیب دیده و ۲ قایق صیادی دیگر مفقود و در دریا سرگردان هستند که نیاز به اعزام بالگرد برای جست و جو و عملیات نجات در دریا است.

وی افزود: در طوفان شاهین موج شکن پسابندر هم آسیب دیده و به ترمیم نیاز دارد وهمچنین ریزش تراشه موجب لای گرفتن اسکله شده و به دیوار محافظتی نیاز است.

به گفته وی، شبکه برق، روشنایی و جاده دسترسی بندر پسابندر آسیب ۱۰۰ درصدی دیده است.

رییسی ادامه داد: فِندرها و ضربه گیرها کاملا شکسته و نیاز به تعویض دارند.

وی با اشاره به اینکه در کنارک جاده دسترسی در اثر طوفان بخاطر آب شورخوردگی نیاز به روکش دارد و همچنین نیاز جدی به فیبرنوری هست، افزود: باتوجه به اینکه بندر کنارک بزرگترین بندر صیادی کشور است فاقد ساختمان اداری و نیاز به اعتبار جهت ساخت ساختمان دارد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: اسکله هفت تیر شهرچابهار متاسفانه برای لایروبی نیاز به اعتبار دارد و با توجه به اینکه قول‌های از طریق اداره بنادر و دریا نوردی برای لایروبی آن در سال ۱۳۹۸ داده شده ولی متاسفانه عملی نشده است.

وی تصریح کرد: سه بندر هفت تیر، رمین وتیس که در حوزه منطقه آزادچابهار هستند، متاسفانه بخاطر نیاز به لایروبی وتامین اعتبار محل امنی برای فعالیت شناورهای صیادی نیست و درخواست پیگیری اعتبار داریم.

رییسی درخصوص مقابله با کشتی های ترال پاکستانی نیز اظهار داشت: باتوجه به مشترک بودن صیدگاه‌ها با کشور پاکستان و برداشت اصولی از ذخایر نیاز به مساعدت دریابانی، نیروهای نظامی دریایی است.

وی با بیان اینکه کل تیرهای برق پسابندر شکسته و برق قطع است، افزود: باتوجه به اهمیت ذخایر ابزیان وحراست از ذخایر نیاز به اعتبار درخصوص تامین نیرو و اعتبار برای هزینه نگهداری گلف وافزایش گلف داریم.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: متاسفانه درطوفان شاهین موج شکن پسابندر آسیب دیده و نیازبه ترمیم دارد و همچنین ریزش تراشه موجب لای گرفتن اسکله شده و نیاز به دیوار محافظتی دارد.

وی گفت: تعداد بیش از ۲۰ قایق بخاطر بارش و پرشدن آب داخل حوضچه غرق شده و نیاز به یک دستگاه جرثقیل بوم بلند برای نجات و بیرون کشیدن هست.

رییسی بیان کرد: تعداد ۳۰ قایق شکسته و لنج های صدمه دیده ۱۲ فروند در اثر طوفان بوده است، و تقاضای اعتبار جهت راه اندازی اطفا حریق وایمنی در بنادر صیادی استان هستیم،

وی بر تامین اعتبار برای تحهیزات کمک ناوبری و چراغ ‌های دریایی در کل بنادر شد و افزود: باتوجه به اینکه بندر پسابندر سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسیده تعداد شناورهای موجود در حال فعالیت بیش از ۲ برابر ظرفیت هستند و باتوجه به راه اندازی بازارچه مرزی پسابندر تقاضای توسعه بندر و افزایش طول اسکله پهلوگیری را داریم.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: یک مشکل اساسی در اسکله زرآباد نبود اینترنت بوده که صدور مجوز و تایید سوخت شناورها را با مشکل مواجه کرده که تقاضای فیبرنوری هست.

وی ساخت شهرک صنعتی صنایع شیلاتی در شهرزرابادیک را از خواسته های اساسی صیادان عنوان کرد.

 

نظر شما