افزایش بودجه سیستان و بلوچستان در سال‌جاری

۱۴۰۱/۰۴/۰۶ - ۰۷:۰۱:۱۲
کد خبر: ۱۳۴۴۰۲۱
افزایش بودجه سیستان و بلوچستان در سال‌جاری
رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه سیستان و بلوچستان گفت: امسال بودجه استان سیستان و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ و دو دهم درصد رشد اعتباری داشته است.

به گزارش خبرگزاری برنا از سیستان و بلوچستان ، مهرداد عرب اول در نشست با خبرنگاران در زاهدان اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان در قالب جدول 10 از محل تملک دارایی‌های سرمایه استانی هزار و ۱۳۱ میلیارد تومان بودجه داشته که رتبه یک کشور را دارد، در دو درصد نفت و گاز نیز ۶۶۵ هزار میلیارد تومان که باز هم رتبه یک را دارد. 

رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه سیستان و بلوچستان افزود: ردیف دیگر دو هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان هست که پنجاه درصد به صورت استانی و ۵۰ درصد به صورت ملی بوده و باز هم رتبه یک را دارد.

وی ادامه داد: بودجه استان سیستان و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ و دو دهم درصد رشد اعتباری داشته است. 

عرب با اشاره به اینکه در پیوست یک وضعیت سیستان و بلوچستان حدود ۱۵ طرح مهم به اسم استانیِ ویژه با اعتبار ۳۹۷ میلیارد تومان دارد، بیان کرد: یک سری از طرح‌های ملی استان در پیوست یک قانون آمده که اعتبار آن ۲ هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان است که در سال گذشته هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: در قانون ۱۴۰۱ دو تبصره آمده که در تبصره بند به ۲ هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان سهم سیستان و بلوچستان بوده که برای ایجاد اشتغال و توسعه استان هزینه خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه سیستان و بلوچستان  افزود: در کنار این تبصره یک تبصره ۱۸ وجود دارد که اعتبار آن برای واحدهای سرمایه‌گذاری، طرح‌های نیمه تمام و طرح‌های دانش‌بنیان هزینه می‌شود.

این مسؤول یادآور شد: در جدول قانون شماره ۹ قانون بودجه، سهم سیستان و بلوچستان هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان است.

عرب تصریح کرد: در مجموع ۴ هزار میلیارد تومان ارقام اعتبار و تسهیلات تکلیفی استان است که بخشی از آن ابلاغ شده و بخشی هم در ادامه ابلاغ خواهد شد. 

وی به بخشی از ظرفیت‌ها و ردیف‌های ایجاد شده در قانون بودجه اشاره کرد و افزود: افزایش اختیارات شورای برنامه‌ریزی در استان‌ها یکی از ظرفیت‌های ایجاد شده در این قانون است.

رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه سیستان و بلوچستان افزود: بحث طرح مطالعه و انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان نیز در این قانون مطرح شده است.

وی گفت: برای تکمیل نیروگاه بادی میل نادر نیز ۶۳ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و این نیروگاه یک ظرفیت بسیار مهم برای استان است.

عرب افزود: به طرح آبرسانی به زاهدان از دشت تهلاب ۱۸۰ میلیارد تومان اختصاص یافته، همچنین
طرح اکتشاف آب های ژرف با اولویت سیستان نیز در حال انجام است، ۸ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان نرخ تولید ناخالص داخلی استان است

وی بیان کرد: یک اتفاق بزرگ دیگر در سال گذشته برای استان صورت گرفت که سفر رئیس جمهور به این استان بود،این سفر برای استان ظرفیت‌های زیادی ایجاد کرد و حدود ۱۲۷ مصوبه در قالب ۱۳ وزارتخانه، ۴ بنیاد، صدا و سیما و غیره ایجاد شد. 

وی ادامه داد: از این تعداد ۸۷ مصوبه در حال اجرا بوده ۱۲ مصوبه هم از ابتدای سال شروع شده و برخی تا سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت، در دو ماهه پایان سال ۱۴۰۰ یک هزار و ۹۴۵ میلیارد تومان به صورت نقدی نیز به استان اختصاص یافته است. 

رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه سیستان و بلوچستان گفت: وزارت نفت نیز در راستای مسئولیت اجتماعی ۱۰۰ میلیارد تومان به استان اختصاص داد که در حوزه های بهداشت، درمان، روستایی و غیره هزینه شده است.

وی ادامه داد: قریب به ۶۰ کیلومتر راه با این ارقام نقدی به اتمام رسیده و ۳۰۰ کیلومتر راه دیگر تا پایان تیرماه به بهره‌برداری خواهد رسید، همچنین دو شهر گردشگری استان از جمله بریس و پسابندر دارای شبکه آب شهری شده مشکل آب آنها حل شده است.

عرب گفت: ایستگاه پمپاژ فاضلاب چابهار تا پایان تیرماه امسال نیز به پایان خواهد رسید، همچنین ۴۰ زمینه چمن مصنوعی راه‌اندازی شده و ۳۳ میلیارد تومان برای زیرساخت‌های گردشگری اختصاص یافته است.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز