تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی میان دانشگاه زابل و دانشگاه سالنتو ایتالیا منعقد شد

۱۴۰۱/۰۷/۰۶ - ۱۲:۰۶:۴۶
کد خبر: ۱۳۸۱۵۸۵
تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی میان دانشگاه زابل و دانشگاه سالنتو ایتالیا منعقد شد
در راستای ضرورت توجه به منافع همکاری و تبادلات فرهنگی میان دانشگاه‌ها به عنوان مراکز اصلی تحقیقات علمی ملی و به‌منظور گسترشِ مشارکت در توانمندی‌های تحقیقاتی، فنی، آموزشی و فرهنگی طرفین در پردازش انتقادی و ترویج گسترش دانش؛ تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه زابل و دانشگاه سالنتو ایتالیا منعقد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از سیستان و بلوچستان، در راستای ضرورت توجه به منافع همکاری و تبادلات فرهنگی میان دانشگاه‌ها به عنوان مراکز اصلی تحقیقات علمی ملی و به‌منظور گسترشِ مشارکت در توانمندی‌های تحقیقاتی، فنی، آموزشی و فرهنگی طرفین در پردازش انتقادی و ترویج گسترش دانش؛ تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه زابل و دانشگاه سالنتو ایتالیا منعقد شد.

این تفاهم‌نامه که با اعتباری چهارساله در پنج ماده و ده بند تنظیم شده است، تحقق اهداف و برنامه‌های دانشگاه‌های زابل و سالنتو برای توسعه همکاری در زمینه‌های باستان‌شناسی، میراث فرهنگی و گردشگری را مدنظر قرار‌داده‌‌است و بسته به نظر و تمایل طرفین قابل تمدید خواهد‌بود. بر اساس این تفاهم‌نامه زمینه‌های همکاری دو دانشگاه در حوزه تبادل پژوهشگر، کادر اداری و آموزشی و دانشجو؛ تبادل اطلاعات، مستندات و انتشارات علمی؛ مشارکت در تهیه و تدوین انتشارات مشترک؛ سازماندهی کنفرانس‌های بین‌المللی، جلسات مطالعاتی، سمینارها و دوره‌های آموزشی در موضوعات مورد توافق در تفاهم‌نامه؛ راه‌اندازی پروژه‌های تحقیقاتی و نوآورانه در زمینه‌های مورد توافق فراهم می‌شود. این تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی، توسط پیمان افراسیاب رئیس دانشگاه زابل و فابیو پولیچه رئیس دانشگاه سالنتو به امضا رسید.

افراسیاب در نشست انعقاد تفاهم‌نامه، ضمن خوشامدگویی به هیات ایتالیایی، با تاکید بر ضرورت و اهمیت تبادلات بین دانشگاهی از آن به عنوان بستر و مقدمه‌ای برای گسترش درک و شناخت فرهنگی متقابل کشورها فارغ از مرزبندی‌ها و محدودیت‌های سیاسی یادکرد و افزود: دانشگاهها در عینیت‌بخشی به این مهم نقشی کلیدی دارند و تبادل استاد، پژوهشگر و دانشجو و تعامل و ارتباط علمی در کنار اشتراک دیگر محتواهای فرهنگی می‌تواند باعث تحکیم پیوندهای فرهنگی و قومی در سطح بین‌المللی شود و راهی به دور از مرزبندی‌های محدودکننده‌ی مرسوم را به سوی آینده بگشاید.

 

فابیو پولیچه نیز با اشاره به اینکه شناختی که درحال حاضر از ایران در دنیا وجود دارد متاثر از چشم‌انداز سیاسی ترسیم‌شده توسط غرب است، افزود: ایران کشوری بی‌نظیر با مردمی مهربان و شگفت‌انگیز است و تمایل زیادی که از طرف دانشگاه سالنتو برای برقراری ارتباط و همکاری دوطرفه و مشترک وجود دارد به دلیل شناخت و اعتقاد به مردم است.

وی گفت: اگرچه دو کشور ایران و ایتالیا تاریخ و گذشته فوق‌العاده‌ای دارند اما وقت آن است که یک آینده مبتنی بر همکاری مشترک را نیز ایجادکنند و در خلق این رابطه، میراث فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه در سایه آن پیوندها و ارتباطات مشترک شکل می‌گیرد و مستحکم می‌شود و این کار باید از دانشگاه ها شروع شود. وی سفر خود و هیئت همراه به ایران را لذت‌بخش توصیف کرد و در پایان ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور رئیس دانشگاه زابل در ایتالیا باشد.

در ادامه سخنرانانی از دو دانشگاه زابل و سالنتو به تشریح و معرفی توانمندی‌ها، امکانات و فعالیت‌های خود پرداختند و ضمن ترسیم دورنمایی از آینده همکاری‌های مشترک با تکیه بر حوزه‌های باستان‌شناسی، میراث فرهنگی و گردشگری؛ نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دادند.

 

تلاش برای تعریف و راه اندازی مقطع ارشد سطح یک یا دو یا سایر دوره‌های تخصصی فوق لیسانس با صدور صلاحیت مشترک منطبق با هنجارهای ملی و رویه‌های مورد توافق در تفاهم نامه؛ برنامه‌ریزی برای صدور مدارک تحصیلی مشترک؛ تسهیل تبادل دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی؛ برنامه‌ریزی برای برنامه‌ها و فعالیت‌های سالانه دانشگاه های طرف قرارداد و ارائه فعالیت‌های مورد توافق به نهادهای ملی یا بین‌المللی با هدف درخواست بودجه برای پروژه‌ها و موافقت‌نامه‌های همکاری؛ تبادل کارکنان آموزشی برای دوره های آموزشی کوتاه و تبادل تجارب مدیریتی به ویژه در مورد سازماندهی بازدیدهای مقدماتی و آموزش کارکنان دانشگاهی و اداری از دیگر مفاد مندرج در تفاهم‌نامه‌ی امضاشده بود.

 

پایان پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز