اختصاص بیشترین رقم اعتبارات عمرانی لایحه بودجه ۱۴۰۲ به سیستان و بلوچستان

۱۴۰۱/۱۱/۰۳ - ۰۸:۱۹:۰۸
کد خبر: ۱۴۲۶۳۸۳
اختصاص بیشترین رقم اعتبارات عمرانی لایحه بودجه ۱۴۰۲ به سیستان و بلوچستان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: بدون در نظر گرفتن یک سوم سهم نفت و گاز مناطق نفت خیز در لایحه بودجه ۱۴۰۲، بیشترین رقم اعتبارات عمرانی استانها به این استان اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری برنا از سیستان و بلوچستان ،مهرداد عرب اول با اشاره به اعتبارات سیستان و بلوچستان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بیان کرد: مجموعه درآمدهای استان در ۲ بخش عمومی و اختصاصی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ با رشد ۲۱ درصدی همراه است.

به گفته وی، در بخش اعتبارات هزینه‌ای کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ رشد ۳۳ درصدی را شاهد هستیم که در سیستان و بلوچستان این رقم به ۳۸.۲ درصد رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: در بخش اعتبارات عمرانی از ۳۲۸ هزار میلیارد تومان؛ ۶.۳ هزار میلیارد تومان سهم این استان است که رشد ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: بدون در نظر گرفتن یک سوم سهم نفت و گاز مناطق نفت خیز بیشترین رقم اعتبارات عمرانی استان‌ها به سیستان و بلوچستان اختصاص دارد اما با در نظر گرفتن این سهم استان در جایگاه دوم بعد از خوزستان قرار دارد.

عرب اول مجموع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کشور را ۸۵ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سهم سیستان و بلوچستان در این بخش ۶ هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان بوده که ۲۰ درصد رشده پیدا کرده است.

وی با اشاره به رویکردها و سیاست‌های کلان بودجه ۱۴۰۲ اظهارداشت: با توجه به وجود برخی چالش‌ها و با تاکید بر سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، سند آمایش سرزمین و برنامه‌های تحول دولت مردمی، جهت‌گیری‌های اصلی دولت در تدوین بودجه سال ۱۴۰۲ در پنج محور تهیه شده است.

عرب اول، ایجاد ثبات اقتصادی، عدالت محوری، کارآمد سازی نظام حکمرانی و اصلاح ساختار بودجه، تکمیل وبهره برداری طرح‌های پیشران و توسعه‌ای اولویت دار و اجرای سیاست‌های فعال بازارکار را از محورهای مهم عنوان کرد.

وی در تشریح اقدام‌های مربوط به ایجاد ثبات اقتصادی بیان کرد: به منظور تداوم بخشی به رشد اقتصادی در بخش‌ها و مناطق، رویکرد لایحه بودجه رفع عوامل اختلالزای تولید و ارتقای بهره‌وری در بخش‌های مختلف است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در همین راستا اجرای اقداماتی در دستورکار دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: اصلاح سیاست‌ها و مانع زدایی از تولید، مشخص کردن پیشران‌های توسعه، شناسایی و رفع مشکلات زیرساختی از جمله این اقدامات است.

وی با تاکید بر اهمیت توسعه صادرات نیز گفت: در این راستا حذف موانع صادراتی و تلاش برای تقویت صادرات مبتنی بر فناوری و تشویق و تسهیل در سیاست بازگشت ارز در دستورکار قرار دارد.

عرب اول تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند از ظرفیت‌های داخلی و خارجی برای تامین مالی اقتصاد استفاده کنند که جلب مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی در طرح‌های توسعه‌ای و طرح‌های اقتصادی بخش‌ها و استان‌ها نیز مورد تاکید است.

وی با اشاره به ضرورت کنترل تورم نیز بیان کرد: بانک مرکزی موظف است، ضمن تدوین و ارائه برنامه کنترل تورمسقف تسهیلات تکلیفی را به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد کند و در این برنامه حفظ تعادل ارزی کشور به گونه‌ای مورد توجه قرار گیرد که از تغییرات ناگهانی و بزرگ نرخ ارز خودداری شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان، کارآمدسازی نظام حکمرانی و اصلاح ساختار بودجه را نیز حائز اهمیت دانست و گفت: در این راستا طراحی سازوکارهای انگیزشی و خود تنظیم در جهت کاهش هزینه‌ها، اصلاح ساختار صندوق‌های بازنشستگی، کاهش تبعیض در نظام جبران خدمات کارکنان دولت، تفویض اختیارات بیشتر به استانها، مولدسازی اموال و دارایی‌ها و افزایش عدالت مالیاتی از طریق شناسایی پایه‌های مالیاتی جدید مورد توجه است‌.

وی گفت: در راستای تکمیل و بهره‌برداری طرح‌های پیشران و توسعه‌ای اولویت‌دار نیز اولویت دادن به طرح‌های با بازدهی اقتصادی بیشتر بر اساس الزامات اسناد آمایش سرزمین در دستور کار است.

عرب اول اظهارداشت: باز طراحی سیاست‌های حمایت از بازار کار به نحوی صورت گیرد که اثربخشی منابع مالی در جهت ایجاد اشتغال در کسب وکارهای کوچک، اشتغال روستائیان و اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و مشاغل دانش بنیان مدنظر باشد.

انتهای پیام 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز