تحمل دو رنج بیماری و تیماری برای تالاسمی های چابهار/ شهر تالاسمی های استان از کمبود خون رنج می برد

۱۳۹۵/۰۴/۲۲ - ۰۸:۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۲۹۹۳۱
تحمل دو رنج بیماری و تیماری برای تالاسمی های چابهار/ شهر تالاسمی های استان از کمبود خون رنج می برد
بیماران تالاسمی شهرستان چابهار علاوه بر رنج های موجود، در مشکلات مراقبتی ویژه این بیماری نیز دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا ، تالاسمی نوعی کم‌ خونی ارثی و ژنتیکی است که به علت اشکال در ساخت زنجیره‌های پروتئینی هموگولوبین به وجود می‌آید و نوعی بیماری خاص است که باید هر ماه یک روز یا هرماه دوروز خون تزریق شوند؛ بنابراین از تمام مسئولان استانی و کشوری انتظار می‌رود آنان را دریابند.

‍ شهرستان چابهار با دارا بودن بیشترین تعداد تالاسمی.ها در استان از کمبود بسیار شدید خون برای درمان بیماران تالاسمی نیاز دارد.

محمد جدگال والدین یکی از بیماران تالاسمی  بیان کرد: طبق اصول درمانی ایرن بیماری خاص باید هر ماه از فرزندم  فریتین خون (آهن خون) گرفته شود؛  ولی متاسفانه برای گرفتن میزان آهن خون راه پر پیچ خم بسیاری را باید بروند.

وی افزود: پس از پیگیری و مراجعه های متعدد و آزمایش  آهن خون برای جواب این آزمایش نیز سر موقع داده نمی شود و این اقدام حیانتی برای فرزندانمان به کندی صورت می گرید.

پدر بیمار تالاسمی نبود پزشک مخصوص برای بیماران تالاسمی را از دیگر مشکلات  بیماران تالاسمی عنوان کرد و گفت: در واقع  باید برای بیماران تالاسمی یک پزشک متخصص (درحین خون زدن) وجود داشته باشد؛ اما در عمل پزشک سر موقع نمی آید مثلا دوماه یک بار(خون تزریق میکند) سر میزند.

‍ حمید هوت از والدین بیمار تالاسمی با تایید اظهارات جدگال بیان کرد: برای تهیه قرص های مخصوص این بیماری با نام قرص اکسجید باید مسافت هفتصد کیلومتری را تا زاهدان طی کنیم و پس از طی این مسیر طولانی چندین بار به داروخانه خاص بیماران تالاسمی رفتم و متاسفانه ما را بین داروخانه های چابهار و زاهدان پاس کاری می کنند.

بنابر گزارش اداره انتقال خون چابهار، این اداره بابحران شدید کمبود خون مواجه شده است خصوصا گروه های خونی A وo مثبت و بیماران تالاسمی باکمبود خون شدید که Hb آنها ۲و۳است و از شهروندان خواستار شد به کمک بیماران تالاسمی بشتابند و در چابهار ۸۰۰ تا بیمار تالاسمی وجود دارد.

منبع : چابهاران

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز