درد دل رانندگان تاکسی چابهار

۱۳۹۵/۰۵/۲۸ - ۱۲:۳۱:۴۷
کد خبر: ۴۴۷۵۱۳
درد دل رانندگان تاکسی چابهار
یکی از سخت‌ترین شغل‌ها، شغل «راننده تاکسی» است که باید در تمام فصول سال از صبح تا شب در خیابان‌ها رانندگی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از مرکز چابهار، یکی از سخت‌ترین شغل‌ها، شغل «راننده تاکسی» است که باید در تمام فصول سال از صبح تا شب در خیابان‌ها رانندگی کند وقتی پای درد دل راننده تاکسی‌ها می‌نشینی و با آن‌ها همدل می‌شوی، سختی شغلشان را بیشتر درک خواهی کرد.

 شاید برخی فکر کنند که درآمد رانندگان تاکسی خیلی زیاد است، اما در کنار هزینه بنزین، روغن و استهلاک تاکسی این مسئله رد می‌شود. حتی بسیاری از رانندگان تاکسی معتقدند که اگر درآمد ما زیاد هم باشد اما کفاف نمی کند.

یک راننده تاکسی در ایستگاه بازار بلوکان شهر چابهار به خبرنگار ما گفت: اعتراض هرساله نسبت به افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها به عادتی بین مردم تبدیل شده و گریزی از آن نیست.

مردم نارضایی خود نسبت به سایر مسائل را در قالب اعتراض به کرایه تاکسی‌ها نشان می‌دهند اما برای اینکه اکثر کرایه کش ها ماشین های شخصی هستند و ما عوارض می دهیم و آنها نفع می برند و حتی این ماشین ها از نرخ قانونی کرایه کمتری میگیرند و هیچ ارگانی وجود ندارد که جلوی اینکار را بگیرد

وی  می‌گوید: من نمی‌دانم مسافرین چابهاری  چرا تاکسی را‌‌ رها می کنند و با مسافربرهای شخصی به مقصد می‌روند  مگر تا حالا صفحه حوادث روزنامه‌ها را نخوانده‌اند  تا به حال آمارچند دزدی و زورگیری و قتل در صفحه حوادث نوشته شده که توسط مسافربرهای شخصی اتفاق افتاده بنظر من اینها فرق بین تاکسی و مسافرکش شخصی را نمی دانند.

این راننده تاکسی ادامه داد: در این میان رانندگان تاکسی ناچارند بدخلقی‌ها، رفتارهای ناشایست، درگیری‌های لفظی مسافران را تحمل کنند و یا حتی اگر وسیله ی در داخل تاکسی جا بماند به مسافر برمیگردونند و امنیت مسافر در خودروهای حمل و نقل عمومی بیشتر است و نیاز است درباره استفاده از خودروهای عمومی فرهنگسازی صورت گیرد و رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی دارند. 

یکی دیگر از رانندگان تاکسی سبز پروتون که در ایستگاه منطقه آزاد مشغول به کار است بیان می‌کند: خطی که من در آن کار می‌کنم در بسیاری از ساعات روز مسافر ندارد و ما ناچاریم مدت زیادی را صبر کنیم تا یک مسافر پیدا شود چون مسافر کش های شخصی زیادند و متاسفانه ماموران ترافیک هیچ برخوردی باآنها ندارند اما تا ببینند یک تاکسی بیرون از محدوده ایستگاه مسافر سورا کند باهاش برخورد می کنند و در این بین مسافربرهای شخصی که از این مسیر می‌گذرند‌‌ همان تعداد مسافر محدود را هم سوار می‌کنند.

او می‌افزاید: مسافربرهای شخصی امانمان را بریده‌اند و حسابی کاسبی‌مان را کساد کرده‌اند. به محض اینکه یک عابر وارد خیابان می‌شود، انواع جلویش توقف می‌کنند و این امر به کار ما لطمه زده است

 

یکی دیگر از رانندگان تاکسی خط بیمارستان امام علی(ع) می افزاید: در چابهار تعداد مسافربرهای شخصی بسیار بیشتر از تاکسی های درون شهری و مسافرها است و شاهدیم هر کسی که بازنشسته شده یا در جست وجوی کار دوم است و همچنین جوانان بیکار که هنوز سربازی نرفته اند و حتی افرادی که هنوز گواهی نامه هم نگرفته اند با فراهم کردن حداقل پول، اقدام به خرید یک دستگاه خودرو (که اغلب آن ها نه از لحاظ فنی و نه از نظر تاکسی رانی مورد تایید نیست) می کنند و از آن به عنوان تاکسی برای جابه جایی مسافران استفاده می کنند که لازم است سازمان تاکسی رانی چابهار نظارت ویژه ای به کار آن ها داشته باشد و اگر واقعاً دستگاه های نظارتی برای ساماندهی مسافربرهای شخصی اقدامی نکنند، حال و روز ما تاکسی داران وخیم تر خواهد شد.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی سبز پروتون می گوید: به ما تاکسی قسطی داده اند و حتی به ما قول داده بودند که این تاکسی ها را ساماندهی می کنیم اما تاکنون خبری نشده یا کسانی تاکسی گرفته اند که از آنها برای کارهای شخصی استفاده می کنند و یا تاکسیرانی به مسافرکش های شخصی مجوز داده که در ایستگاهها مستقر شوند که این به ضرر ما تاکسی ها تمام شده است

وی ادامه داد: قرار بود خط فرودگاه به ما تاکسی پروتون ها واگذار شود اما خبری نیست ما نه خط خاصی داریم نه خط تلفن و از شهردار بندر چابهار و بقیه ارگان ها تقاضا داریم حداقل جلوی مسافرکش های شخصی را بگیرند.

یکی از شهروندان در ایستگاه گلشهر می گوید:در این ایستگاه اکثر مسافرکش های شخصی هستند و زور تاکسی ها به آنها نمی رسد که از خط تاکسی خارج شان کنند و این عامل دردسر دارد و رانندگان آن، مبلغی غیرواقعی را از مسافر دریافت می کنند و سرآخرهم از مسافر بدهکارند. این دسته از مسافرکشان حق تاکسیرانان را پایمال می کنند چرا که هر نرخی دوست دارند دریافت می کنند و از سویی دیگر مسافر نیز در اتومبیل آنان احساس امنیت ندارد.

این شهروند ادامه می دهد: رانندگان تاکسی که از شاکیان اصلی این معضل در شهر هستند مسافربرهای شخصی بدون کمترین دردسر مسافر سوار می کنند و نظارتی بر روی این دسته از رانندگان صورت نمی

وی افزود: در شهر چابهار خودروهای  پراید و پژو و اکسنت شخصی در حال تردد هستند که با سو استفاده خودروهای خود را همرنگ تاکسی های درون شهری و نصب تابلو بر روی ماشین  کرده اند و بعضا متاسفانه مشکلاتی را برای ما و شهروندان بوجود آورده اند.

انور میهن دوست خبرنگار خبرگزاری برنا در شهرستان چابهار

 

نظر شما