برداشت ۶ هزار تن کلزا سیستان وبلوچستان

۱۳۹۵/۰۷/۲۶ - ۱۴:۰۵:۳۷
کد خبر: ۴۷۰۲۱۶
برداشت ۶ هزار تن کلزا سیستان وبلوچستان
مدیر زراعت جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده و با افزایش سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در استان، در صورت همکاری مناسب کشاورزان، ۶۰۰۰ تن کلزا ‌برداشت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا ، حسین کیخا افزود: با توجه به این که در دو سال گذشته محصول مناسبی از کشت گیاه زراعی کلزا در سیستان و بلوچستان حاصل نشده، برنامه‌ریزی شده امسال سطح زیر کشت این گیاه در استان افزایش یابد تا بتوان از این طریق میزان تولید و برداشت محصول را افزایش داد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در سال‌های گذشته با وجود اینکه بالغ بر 2 هزار هکتار از اراضی استان به کشت گلزا اختصاص داشت، چیزی حدود 500 تن محصول از این اراضی برداشت می‌شد که مطلوب نبود و به نیاز استان پاسخ نمی‌داد.

وی افزود: در نتیجه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تصمیم بر آن شد که در فصل زراعی جدید، سطح زیر کشت این گیاه روغنی را به 3 هزار هکتار افزایش دهیم تا بتوان از این طریق محصول بیشتری تولید کرد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان بیان کرد: از آنجا که کلزا یک گیاه دگر گرده افشان است و بذر تولیدی آن نیز هر ساله به صورت اصلاح شده تولید و وارد استان می‌شود، پس از برداشت محصول نمی‌توان از بذر تولیدی آن برای کشت در سال بعد استفاده کرد، چرا که محصول مناسبی تولید نمی‌کند.

کیخا ادامه داد: در نتیجه نیاز است هر سال بذر مورد نیاز برای کشت در اراضی استان وارد شود که در سال‌های قبل از یک شرکت اصفهانی، بذر مورد نیاز خریداری و وارد می‌شد اما امسال با توجه به تقاضای ما این بذر از کشور استرالیا خریداری و به استان وارد شده که از نوع بسیار مرغوبی است.

وی گفت: در حال حاضر بالغ بر 15 تن بذر کلزا خریداری و وارد استان شده که به زودی بین کشاورزان و بهره‌برداران مربوطه توزیع می‌شود و با توجه به اینکه قیمت بذر خریداری شده بسیار زیاد است، دولت بخش اعظم قیمت آن را به صورت یارانه تقبل کرده و کشاورزان از قرار هر کیلویی 18 هزار تومان می‌توانند این بذر را تهیه و اقدام به کشت کنند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: اگر بهره‌برداران، امسال همه ضوابط کشت از جمله استفاده کود و آب مناسب، مبارزه به موقع با آفات و علف‌های هرز و همچنین استفاده از بذر توزیع شده توسط جهاد کشاورزی را رعایت کنند، پیش‌بینی می‌شود میزان تولید به حدود 2 تن در هر هکتار برسد.

کیخا افزود: مراحل کاشت، داشت و برداشت کلزا در سیستان و بلوچستان از ابتدای آبان‌ماه آغاز می‌شود و تا پایان آذرماه ادامه دارد و در صورت همکاری کشاورزان می‌توان انتظار حدود 6 هزار تن دانه روغنی کلزا در استان برداشت شود.

وی در خصوص صنایع تبدیلی و تکمیلی کلزا در استان گفت: به دلیل آنکه احداث یک واحد کارخانه روغن‌کشی در استان نیاز به حداقل تولید 40 تا 50 هزار تن محصول تولیدی در استان دارد و ما تاکنون در بهترین شرایط توانسته‌ایم حدود 2 هزار تن تولید داشته باشیم، در نتیجه احداث کارخانه روغن‌کشی در استان به صرفه نیست.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: محصول تولید شده کلزا که هر سال توسط شرکت غله استان خریداری می‌شود، به دو کارخانه در نیشابور و شیراز فرستاده می‌شود تا از آن روغن‌کشی شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز