۲۲۵ هزار تن خرما در سیستان و بلوچستان برداشت شد

۱۳۹۵/۰۸/۰۷ - ۱۶:۱۶:۳۲
کد خبر: ۴۷۵۱۷۶
۲۲۵ هزار تن خرما در سیستان و بلوچستان برداشت شد
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: امسال 225 هزار تن خرما از سطح نخلستان های استان برداشت و روانه بازار مصرف شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا ، اردشیر شهرکی گفت: 56 هزار هکتار از سطح باغ های سیستان و بلوچستان به کشت خرما اختصاص دارد که 45 هزار هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.

وی بیان کرد: کار برداشت خرما که از نیمه دوم تیر در سیستان و بلوچستان آغاز شده در نیمه اول آبان به اتمام رسید.
وی افزود: 70 نوع خرما در استان تولید می شود که خرمای ربی و مضافتی بیشترین سطح زیر کشت را تشکیل می دهند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از دیگر ارقام کشت شده خرما در استان را هلیله، مضافتی، کتومی، نگال و شکری ذکر کرد و گفت: خرمای تولید شده استان علاوه بر استان های دیگر به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپایی و روسیه صادر می شود.
نجفی خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان رتبه دوم تولید خرمای کشور را داراست. 
وی گفت: هم اینک 15 واحد بسته بندی خرما با ظرفیت 36 هزار و 150 تن، 36 واحد سردخانه نگهداری خرما با ظرفیت 54 هزار تن و 2 واحد فرآوری خرما با ظرفیت 11 هزار و 900 تن در استان وجود دارد.
وی با اشاره به سند توسعه خرمای سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه خرما محصولی مهم در امر صادرات است سند توسعه خرمای استان تهیه شده تا بر اساس آن نسبت به حذف و جایگزینی باغ های درجه سه با ارقام تجاری بازار پسند، اصلاح و احیای باغ های درجه 2 و افزایش کمی و کیفی و توسعه محصول سالم و بهداشتی اقدام شود.
سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد. 
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز