شناسایی ۱۲۵ بازی بومی و محلی در سیستان و بلوچستان

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۱۴:۰۹:۳۴
کد خبر: ۵۰۶۳۷۸
شناسایی ۱۲۵ بازی بومی و محلی در سیستان و بلوچستان
رئیس هیئت ورزش های بومی محلی استان گفت: 125 بازی بومی و محلی دراز شمال تا جنوب استان سیستان و بلوچستان شناسایی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا ،امین براهویی اظهار داشت : یکی از رویکردهای مهم این هیئت در یک سال گذشته شناسایی بازی های بومی و محلی با هدف مستندسازی و اقدام برای ثبت آن ها بوده است.

 وی افزود: تاکنون 125 بازی از شمال تا جنوب استان شناسایی شده که باید گفت فقط شناسایی لازمه احیای بازی های بومی و محلی نیست بلکه تدوین قوانین، ثبت و مستندسازی در این باره بسیار اهمیت دارد.
 
وی اظهار کرد:برخی از بازی های بومی و محلی مثل کبدی، ظرفیت ثبت نه تنها ملی شدن بلکه فراملی شدن را نیز دارد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان یکی از قطب های بسیار مهم در رشته کبدی است و می توان گفت کشور نیز خاستگاه این بازی است اما بی توجهی در به ثبت رساندن این رشته توسط کشور و استان سبب شده تا کشورهای دیگر از جمله هندوستان، پیش قدم شده و به ثبت آن دست یابند و این رشته را به نام خود به جهان معرفی کنند!
وی با اشاره به اقدام برای ثبت بین المللی و کشوری کشتی کچ گردان گفت: با توجه به این که خاستگاه این بازی در استان است اما با این حال افغانستان و پاکستان با ایجاد باشگاه های بزرگ مختص این ورزش سعی در به ثبت رساندن آن به نام خود دارند بنابراین در این زمینه با قرار دادن کشتی کچ گردان در اولویت کاری خود اقدامات اولیه صورت گرفته است که در نخستین اقدامات صورت گرفته برای ثبت ملی و بین المللی شدن ورزش کچ گردان استان در سفر ریاست فدراسیون بازی های بومی و محلی عهده دار سرپرستی انجمن بازی کچ گردان شد.
وی خاطرنشان کرد: در اوایل دی ماه نیز مسابقات لیگ کشتی کچ گردان استانی با حضور ریاست فدراسیون چهارمین جلسه انجمن بازی کچ گردان به تدوین قوانین این بازی برای تصویب آن برگزار شد.
رئیس هیئت بازی های بومی و محلی استان افزود: از دانشجویان تربیت بدنی خواسته شد برای سوژه پایان نامه های خود بازی های بومی و محلی را انتخاب کنند و به بررسی آن بپردازند.
فدراسیون و هیئت بازی های بومی و محلی، پذیرا و حامی کسانی که با این بازی ها آشنایی دارند برای چاپ مقاله و کتاب نیز است زیرا یکی از مهم ترین رویکردهای ما حفظ بازی های بومی و محلی محسوب می شود.
وی ادامه داد: بسیاری از بازی های بومی و محلی نه تنها در استان بلکه در کشور نیز تنها در نام متغایرند و اما اصول بازی یکی است که از این بازی ها می توان به هفت سنگ و خوسو خوسو اشاره کرد.
وی اظهار می کند: با توجه به این که سیستان و بلوچستان بیشترین تعداد شتر را نسبت به دیگر استان ها دارد بنابر اهمیت این بازی بومی و محلی در تلاش است تا با معرفی این استان و به خصوص جنوب آن به عنوان قطب شترسواری گامی اساسی در ثبت آن بردارد.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این زمینه گفت: از دو سال گذشته 17 مسابقه شترسواری در استان برگزار شد و علاوه بر آن با حضور مسئولان استانی و کشوری نیز شاهد برگزاری این دوره از مسابقات بوده ایم.با توجه به قول مساعد استاندار پیست شترسواری کورین به عنوان یکی از مهم ترین پیست های استان در نوروز امسال احداث می شود.
وی درباره لزوم احیای بازی های بومی و محلی ادامه داد: با توجه به فرمایش رهبر انقلاب درباره احیای بازی های بومی و محلی و این که این بازی ها جزو فرهنگ استان و مردم منطقه محسوب می شود بنابراین نیاز است با حفظ آن فرهنگ محو شده در هر بخش به مردم بازگردانده شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز