دولت پیشرو در حوزه سرمایه گذاری و تحول اقتصادی سیستان و بلوچستان

۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۱۳:۳۶:۴۱
کد خبر: ۵۵۹۹۰۳
دولت پیشرو در حوزه سرمایه گذاری و تحول اقتصادی سیستان و بلوچستان
دولت یازدهم با رویکرد محرومیت زدایی از چهره استان های کمتر توسعه یافته نظیر سیستان و بلوچستان در چهار سال گذشته اقدامات ارزشمندی را در حوزه سرمایه گذاری و تحول اقتصادی این منطقه انجام داده و سبب بهبود روند توسعه پایدار استان شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا ، سیستان و بلوچستان با گستره 187 هزار و 502 کیلومتر مربع، 11،5 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده و پهناورترین استان ایران محسوب می شود که با وجود ظرفیت های فراوان اقتصادی و تمامی اقدامات انجام شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز شکاف بین شاخص های توسعه آن با استان های برخوردار زیاد است.

با عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب و روی کارآمدن دولت یازدهم و تلاش و همت دولتمردان این استان به کارگاه ساخت و ساز تبدیل شده و هیچ منطقه ای از این استان نیست که پیمانکاران و دستگاههای اجرایی برای عمران و آبادانی آن در تلاش نباشند و همین طرح های زیربنایی مسیر حرکت سیستان و بلوچستان به سمت توسعه و پیشرفت را هموار می کند و در آینده ای نه چندان دور به یکی از استانهای برخوردار تبدیل خواهد شد.

دولت یازدهم با انجام طرح های کلان و مهم اقتصادی نظیر تکمیل خط انتقال لوله گاز از ایرانشهربه زاهدان و ادامه آن به سایر نقاط استان، طرح انتقال آب با لوله به 46 هزار هکتار از زمین های دشت سیستان، ساخت راه آهن چابهار- زاهدان- میلک- مشهد و اتصال به راه آهن سراسری، توسعه بندر شهید بهشتی، تکمیل آبرسانی به شهرهای چابهار و کنارک، مطالعه انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی، ساخت مجتمع های پتروشیمی، احداث باند دوم فرودگاه زاهدان برای نشست و برخواست هواپیماهای پهن پیکر، تصویب فرودگاه بین المللی چابهار، انجام مطالعه پهنه های معدنی استان، ساخت کارخانه کنسانتره مس در منطقه نصرت آباد و فرآوری آنتیموان در منطقه سفیدآبه از جمله این طرح هاست.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دولت یازدهم در سه سال اخیر افزون بر 120 هزار میلیارد ریال در بخش های زیربنایی و توسعه ای این استان سرمایه گذاری کرده است.

ماندانا زنگنه افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 92 زمان آغاز بکار دولت یازدهم در این استان حدود 90 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده بود اما در دولت یازدهم با تاکید بر توسعه زیر ساخت ها نظیرخط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان، طرح عظیم انتقال آب با لوله به مزارع کشاورزی دشت سیستان، توسعه اسکله شهید بهشتی چابهار و کارخانه مس و دهها پروژه بزرگ و کوچک دیگر این سرمایه گذاری ها رشد قابل توجهی یافته است.

*** توسعه بندر شهید بهشتی چابهار فاز یک

وی با تشرح برخی اقدامات دولت یازدهم در حوزه سرمایه گذاری و اقتصادی استان گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در سال 86 آغاز شد و با اتمام فاز نخست آن در اواخر سال گذشته و افزایش ظرفیت بندر از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن در سال تحول شگرفی در توسعه اقتصادی استان رقم خورد.

مدیر کل دفتر سرمایه گذاری استان افزود: این طرح تا ابتدای دولت یازدهم 15 درصد پیشرفت داشت که با نگاه ویژه دولت در اجرای طرح و تهیه اعتبار و تجهیزات مورد نیاز تسریع شد به گونه ای که پیشرفت طرح در این دولت بیش از 66 درصد افزایش یافت.

وی بیان کرد: مجموع سرمایه گذاری دولتی در این طرح 14 هزار میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی و میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی توسط شرکت آریا بنادر ایرانیان 400 میلیون دلار است.

***ساخت راه آهن چابهار زاهدان- میلک مشهد و اتصال به راه آهن سراسری

وی بیان کرد: آغاز عملیات اجرایی طرح بزرگ راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس و اتصال آن به میلک و راه آهن سراسری از دیگر اقدامات و تلاش های قابل توجه دولت تدبیر و امید است.

زنگنه با اشاره به اهداف مهم این طرح بزرگ اقتصادی گفت: ایجاد یک مسیر ترانزیت(مسافری و حمل بار) ریلی ایمن از دریای عمان تا کشورهای آسیای میانه از جمله اهداف این طرح است که توسعه منطقه ای، اجتماعی و امنیتی جنوب شرق کشور را نیز به همراه دارد.

وی افزود: طول این خط در استان 580 کیلومتر است که در هشت قطعه اجرا می شود و مبلغ اعتبار در نظر گرفته شده آن 41 هزار و 230 میلیارد ریال است و هم اینک 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

*** ساخت مجتمع پتروشیمی مکران و ایرانشهر

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری بیان کرد: با اجرای مجتمع پتروشیمی مکران با اعتبار مصوب 18 میلیارد دلار، چابهار به قطب سوم پتروشیمی کشور و هاب پتروشیمی جنوب شرق کشور تبدیل می شود.

وی گفت: اجرای مجتمع پتروشیمی ایرانشهر با توجه به وجود خوراک آن و شبکه ریلی در منطقه از دیگر خواسته های مهم استان است که در این زمینه مطالعات مکان یابی و پدافند غیر عامل انجام شده اما به دلیل مساله تامین آب مورد نیاز آن تاکنون عملیاتی نشده است.

***ساخت باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان و تصویب طرح ساخت فرودگاه بین المللی چابهار

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان گفت: باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان برای نشست و برخاست هواپیماهایی پهن پیکر و سنگین طراحی شده است که سال گذشته به بهره برداری رسید.

زنگنه افزود: همچنین با تصویب طرح ساخت فرودگاه بین المللی چابهار در اردیبهشت سال گذشته این طرح مزایایی بسیاری نظیر رضایتمندی عمومی در توسعه صنعت گردشگری و گسترش مراودات تجاری با کشورهای منطقه را به همراه دارد.

وی افزود: در این راستا تهیه طرح امکان سنجی و مکان یابی فرودگاه توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران انجام شده و صدور موافقت اصولی در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد و همچنین مقدمات واگذاری زمین مورد نیاز طرح در حال انجام است.

*** انجام مطالعات پهنه های معدنی استان

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت های معدنی سیستان و بلوچستان اجرای این طرح در توسعه اقتصادی و ایجاد ظرفیت های اشتغال بسیار موثر است.

وی افزود: هم اینک مطالعات پهنه های معدنی استان درسطح 86 هزار کیلومتر مربع با محوریت بخش خصوصی و شرکت های دولتی نظیر ایمیدرو در دست اقدام است و این استان در بخش اکتشافات رتبه 2 کشوری را به خود اختصاص داد.

** فعال شدن بازارچه های مرزی استان و افزایش تعداد مرزهای رسمی زمینی

زنگنه گفت: از 12 بازارچه مصوب سیستان و بلوچستان هفت بازارچه شامل میلک و گمشاد در شهرستان هیرمند، میرجاوه، پیشین سرباز، کوهک و جالق سراوان و ریمدان چابهار فعال است.

وی ادامه داد: پنج بازارچه چوتو زهک، روتک خاش، شمسر سراوان، ایرانفشان مهرستان و پسابندر چابهار دارای مصوبه دولت است اما مکان یابی آنها به دلیل عدم توافق کشورهای مجاور هنوز انجام نشده است.

وی بیان کرد: تعداد مرزهای رسمی از 2 مرز در میرجاوه و میلک به چهار مرز شامل میرجاوه، میلک، ریمدان و پیشین در سال 95 افزایش یافته است.

*** احداث بزرگترین زون انرژی تجدید پذیر کشور در استان و ساخت 6 نیروگاه سیکل ترکیبی

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان ظهار داشت: با توجه به وجود پتانسیل کم نظیر استان در بهره مندی از انرژی های لایزال بادی و خورشیدی سه منطقه شاخص از لحاظ ظرفیت بادی و خورشیدی به وسعت 19 هزار و 130 هکتار در استان ایجاد شده که بزرگترین زونهای انرژی کشور محسوب می شوند.

ماندا زنگنه ادامه داد: برای سه زون انرژی در استان نشست های متعدد بررسی با دستگاهها به منظور بلامعارض و ملی بودن اراضی و امکان واگذاری آن به سرمایه گذاران و عدم ممنوعیت واگذاری به لحاظ محدودیت های زیست محیطی گذاشته شده و به صورت کتبی استعلامات لازم اخذ شده است.

وی افزود: با استفاده از نتایج مطالعات و بررسی انجام شده در خصوص زون های انرژی گراغه و میل نادر توسط شرکت های «توسعه انرژیهای نوین نیروگاهی و مونقکو ایران» مناطق مذکور قطعه بندی شد و تاکنون 36 طرح نیروگاهی در حوزه انرژی های نو شامل 21 طرح بادی و 15 طرح خورشیدی موافت اصولی دریافت کردند.

وی بیان کرد: همچنین 6 نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت 2 هزار و 700 مگاوات در استان درحال اجراست.

** تهیه و تدوین 22 سند توسعه بخش کشاورزی

مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استان اظهار داشت: با توجه به قابلیت های فراوان استان 22 سند توسعه بخش کشاورزی شامل سیستم های نوین آبیاری، احیا و مرمت و بازسازی قنوات، شیلات آبهای ساحلی و فراساحلی و غیره تهیه شده است.

وی خاطر نشان کرد: دولت یازدهم با اجرای افزون بر 30 طرح و پروژه کلان در سیستان و بلوچستان زمینه ساز رشد و توسعه این منطقه شده است.

وی افزایش مجتمع های خدمات رفاهی از 11 مجتمع به 18 مجتمع در سال 95، اجرای طرح فروش سوخت به مرزنشینان ساکن در شعاع 20 کیلومتری، احیای کارخانه بافت بلوچ و آراد سیستان و طرح بزرگ خودرو سیستان را از دیگر اقدامات مهم دولت یازدهم در استان برشمرد.

ایرنا

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز