آغاز مهاجرت پرندگان آبزی و کناره آبزی به نوار ساحلی سیستان و بلوچستان

۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۱۰:۵۹:۲۶
کد خبر: ۶۳۵۴۳۶
آغاز مهاجرت پرندگان آبزی و کناره آبزی به نوار ساحلی سیستان و بلوچستان
باتوجه به شروع فصل پاییز مهاجرت پرندگان زمستان گذران آبزی و کناره آبزی به نوار ساحلی سیستان و بلوچستان آغازشده است .

به گزارش خبرگزاری برنا ، نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت:باتوجه به شروع فصل پاییز و با ورود پرندگان دریایی مهاجر از قبیل: انواع کاکایی، حواصیلها، پرستوها، پلیکان، فلامینگو و آبچلیک‌ها فصل مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی به زیستگاه‌های شهرستان چابهار آغاز شده است.

وی ادامه داد:زمستان گذرانی پرندگان مهاجر به سواحل جنوبی استان رنگ و بویی متفاوت داده است.

وی افزود: جمعیت زیادی از انواع پرندگان آبزی، کناره آبزی هرساله به شهرستان چابهار که به لحاظ شرایط مساعد اقلیمی و جغرافیایی و همچنین قرار گیری در مسیر مهاجرت این پرندگان، بعنوان یک استراحتگاه جهت تغذیه و تجدید قوا و یا زیستگاهی که نیمی از عمرشان را در هر پاییز و زمستان در آن سپری می‌کنند، مهاجرت می‌نمایند.

 پورملائی بیان کرد: زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در تالاب بین المللی خلیج گواتر و خورباهو بعنوان یکی از سایت‌های اصلی سرشماری پرندگان استان است و در حال حاضر در این موقع از سال میزبان جمع کثیری از این میهمانان زمستانی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: پرندگان مهاجر هر ساله برای زمستان گذرانی از نیمه شهریورماه به زیستگاه‌های این شهرستان کوچ می‌کنندکه با توجه به شروع فصل مهاجرت این پرندگان، شکارچیان با سوء استفاده از این موقعیت اقدام به شکار و صید غیرمجاز آنان می‌نمایند که در سال جاری با توجه به ممنوعیت شکار و صید امر حفاظت و پایش زیستگاه‌ها در دستور کار این اداره قرار داشته و دارد و در راستای قوانین جاری، با متخلفین شکارو صید برخورد قانونی می‌گردد.

پورملائی خاطر نشان کرد: براساس سرشماری‌های سالانه و زمستانی در سواحل دریا‌ها هر سال در حدود دو میلیون پرنده مهاجر از جمله فلامینگو و مرغ‌های دریایی به ایران می‌آیند. بخشی از این پرندگان به سواحل سیستان و بلوچستان کوچ میکنند. این پرندگان مهاجرت خود را از عرض‌های شمالی‌تر به ویژه کشور‌های شمالی و منطقه سیبری به مناطق جنوبی‌تر می‌رسانند، استان سیستان و بلوچستان با نوار ساحلی طولانی، وجود خور‌ها و خلیج‌های متعدد، تنوع گیاهان آبزی و وفور مواد غذایی زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی است.

شهرستان چابهار واقع در جنوب شرق استان سیستان وبلوچستان بدلیل شرایط مساعد اقلیمی و زیستگاه‌های متنوع، هر ساله پذیرای جمعیت کثیری از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی می‌باشد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز