خط انتقال گاز ایرانشهر - چابهار تا پایان ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد

۱۳۹۷/۰۲/۰۴ - ۰۹:۴۷:۴۳
کد خبر: ۷۰۰۳۶۹
خط انتقال گاز ایرانشهر - چابهار تا پایان ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد
احداث خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار، سبب توسعه گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان، اشتغالزایی و ایجاد امنیت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا ، حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در حاشیه مراسم امضای قرارداد خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار بین وزارت نفت و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که با حضور امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و هیأت همراه، مهندس حمیدرضا عراقی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و برخی از مدیران ارشد نفتی، با بیان این مطلب، اظهار داشت: این پروژه با خط انتقال گازی به طول ۲۹۰ کیلومتر که شامل قطرهای ۵۶، 42، ۲۰ و ۱۶ اینچ می‌شود و محدوده این پروژه به چهار قسمت ایرانشهر، مکران و سپس از مکران تا نیروگاه چابهار و همچنین از مکران تا نیروگاه کنارک تقسیم‌بندی شده، با هزینه ۲۴۵ میلیون یورو تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در ادامه در خصوص هزینه‌های اجرای این طرح توضیح داد: ۵ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال برای اجرای خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار، یک هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال برای تأمین کالا، ۱۱۰ میلیارد ریال برای تحصیل اراضی و ۹۰ میلیارد ریال دیگر نیز برای انجام دیگر امور در نظر گرفته شده که مجموع این هزینه‌ها، ۱۳۰۰ میلیارد تومان، معادل ۲۴۵ میلیون یورو برآورد می‌شود.

تربتی در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: شرکت ملی گاز ایران در سال‌های قبل گازرسانی به زاهدان را انجام و به بهره‌برداری رسانده و در حال حاضر برای گازرسانی به زابل، در حال انتخاب پیمانکار هستیم و مراحل اجرایی این بخش بزودی آغاز می شود. اما در بحث جنوب استان سیستان و بلوچستان، ایرانشهر به سمت چابهار و منطقه مکران که هم به لحاظ جغرافیایی و هم به لحاظ توسعه‌ای از اهمیت خاصی برخوردار است، قرار بود خط لوله‌ای با قطرهای بزرگ کشیده شود تا بتوانیم گاز زیادی را به آن منطقه برسانیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران افزود: با توجه به اهمیت توسعه مکران که دبیری کارگروه آن، به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح واگذار شده و نیز با توجه به صنایعی که قرار است با همت شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (شستان) و از طریق سرمایه‌گذاری آن سازمان در این منطقه انجام شود، این مهم به واسطه انگیزه قوی این سازمان، به شستان واگذار شد تا در واقع، به نوعی، این پروژه به پروژه‌های توسعه‌ای آینده آنها یعنی پتروشیمی‌ها نیز وابسته ‌شود.

به گفته تربتی، این خط لوله در ابتدا با قطر ۵۶ اینچ و در انتها با قطر ۴۲ اینچ احداث می‌شود و تا منطقه مکران ادامه پیدا می‌کند. برنامه زمان‌بندی این پروژه نیز دوساله است که البته بخشی از آن انجام شده و پیش‌بینی می‌شود که این پروژه طی دوسال آینده به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در خصوص چرایی امضای قرارداد با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، توضیح داد: از آن جایی که عمده مشتری ما در منطقه مکران، سازمان سرمایه‌گذاری شستان است و توسعه پتروشیمی‌های آنجا توسط خود شستان انجام می‌شود، به همین دلیل، این سازمان انگیزه زیادی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه و این بخش داشت و همیشه هم نگران بودند که اگر صنایع مورد نظر آنها در این منطقه ایجاد شود و گاز نباشد، دچار مشکل می‌شوند، به این دلیل، پیشنهاد اجرای این پروژه را دادند.

وی در ادامه اظهار داشت: این سرمایه گذاری برای ما هم منافع بسیاری دارد، به دلیل این که سرمایه‌گذاری را خودشان انجام می‌دهند و بازپرداخت آن هم از طریق مصارف صنایعی است که قرار است در همان محل ایجاد شود.

به گفته وی، هدف از احداث خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار، گازرسانی به نیروگاه‌های چابهار و کنارک، تامین سوخت گاز طبیعی پتروشیمی و صنایع منطقه مکران و همچنین صادرات گاز به پاکستان است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز اظهار کرد: هم اکنون مصارف فعلی نیروگاه‌های چابهار و کنارک، سالانه حدود ۷۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع است که با هدف حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف سوخت مایع پس از پایان خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار و تعویض مشعل این نیروگاه‌ها از سوی وزارت نیرو، سوخت آنها به گاز طبیعی تغییر خواهد کرد.

تربتی در پایان با اشاره به پروژه گازرسانی به زابل، گفت: طراحی و مقدمات کار انجام شده و در حال بازگشایی پاکات هستیم و تصور می‌کنم که طی یکی دو هفته آینده، پیمانکار مشخص خواهد شد و کار بطور جدی تا دو سه ماه آینده از طریق بند «ق» آغاز می شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز