اشتغال با طعم شیرین عسل؛

خاش بهشت زنبورداران سیستان و بلوچستان

۱۳۹۷/۰۵/۱۳ - ۰۹:۳۴:۴۵
کد خبر: ۷۳۶۸۷۴
خاش بهشت زنبورداران سیستان و بلوچستان
گلهای رنگانگ و آب و هوای مناسب در دامنه تفتان توام با همت یک زنبودار کارآفرین خاشی سبب شده این زنبور دار سالانه ۱۵۰۰ کیلوگرم عسل تولید می کند.

به گزارش خبرگزاری برنا ، مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: کشاورزان پیشرو در این شهرستان با تلاش مستمر و همتی بلند توانسته اند در کنار انجام فعالیت‌های کشاورزی سالانه هشت تن عسل طبیعی و با کیفیت تولید کنند.

حمیدرضا کبدانی مدیر جهاد کشاورزی خاش اظهار داشت: کشاورزان پیشرو در این شهرستان با تلاش مستمر و همتی بلند توانسته اند در کنار انجام فعالیت‌های کشاورزی سالانه هشت تن عسل طبیعی و با کیفیت تولید کنند.

کیدانی افزود:این مقدار عسل از افزون بر ۷۵۰ کندو فرآوری شده است.

وی افزود: شهرستان خاش به دلیل وجود شهد گلها، تنوع در گونه‌های جنگلی و مرتعی و فعالیت‌های کشت زراعی و باغی از شرایط مناسبی برای زنبورداری و تولید عسل برخوردار است.

کبدانی ادامه داد: فعالیت‌های زنبورداری در خاش با استقبال خوب کشاورزان همراه بوده و همه ساله کار برداشت عسل در این منطقه در ۲ نوبت مرداد و شهریور انجام می‌شود.

این مسئول اظهار داشت: ده‌ها نفر از کشاورزان در خاش به کار پرورش زنبور عسل و تولید این ماده غذایی و دارویی ارزشمند مشغول هستند و محصولات عسل مرغوب و با کیفیت تولیدی خود را به بازار مصرف این شهرستان و سایر شهر‌های سیستان و بلوچستان و کشور عرضه می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: این مدیریت در سال‌های گذشته به منظور ترویج زنبور داری که علاوه بر تولید عسل نقش مهمی در گرده افشانی محصولات زراعی و باغی دارد کندو‌های زنبور عسل را با تمامی لوازم و ابزار‌های مورد نیاز آن به طور رایگان به کشاورزان تحویل می‌داد.

وی با بیان اینکه کار پرورش زنبور و تولید عسل در دشت و ارتفاعات خاش انجام می‌شود گفت: حاشیه کوه تفتان علاوه بر هوای مناسب در فصل بهار و تابستان دارای پوشش گیاهی خوبی برای پرورش زنبور است.

کلبدانی با اشاره به اهمیت داشتن ییلاق و قشلاق برای فعالیت زنبورداری بیان کرد: همه ساله کندو‌های مهاجر از شهر‌های جنوبی سیستان و بلوچستان به منظور ییلاق گذرانی به مناطق سردسیر خاش منتقل و کندو‌های نقاط سردسیر نیز برای قشلاق گذرانی به نقاط گرمسیری جنوب استان منتقل می‌شوند.

وی تاکید کرد: نیاز است تا دوره‌های آموزشی برای بالا بردن دانش زنبورداری کشاورزان و جوانان علاقه‌مند برگزار شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز